Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Hjälp med turbobyte! 9-3 -01 (GT1752S)

  1. #1

    Hjälp med turbobyte! 9-3 -01 (GT1752S)

    Tjänare! Första tråden här...

    Turbon på min 9-3a (2,0t 150hk) har rasat, ingen ovanlighet direkt, men iallafall.
    En verkstad felsökte och monterade av gamla turbon mm, nu har jag bestämt min för att själv byta den då det är ovärt att lämna in, skulle ju kosta halva bilen!

    Har köpt en Biltema turbo, kallas väl WGT1752S av dom, står iallafall Garret på kartongen.
    Har satt dit den först för att försöka matcha upp allting men har stött på problem, oljereturen. Där den kommer ut ur turbon så kommer den i en sådan vinkel att det är omöjligt att dra till tråget. Flänsen är uppskattningsvis ca 45 graders vinkel, tog en liten slangbit för att se om det skulle gå men den bara viker sig, det blir som ett satans tight S.

    Så jag undrar hur man kan lösa detta på bästa sätt, har aldrig hållt på med en turbo förut som det säkert märks men vill lära mig mer, kan man vinkla/vrida mittendelen på turbon så att returflänsen hamnar rakt neråt? Då hade det nog funkat med slang eller möjligtvis något 90graders vinkel på slangen, för att försöka bibehålla dimensionen så att säga. Eller kan man köpa någon sorts fläns där anslutningen är 90 grader från början?
    Har sökt men inte hittat nåt.

    Ös på med idéer tack! (var snäll, jag är nybörjare )

    MVH, Jesper

    EDIT: Ska även byta alla oljeledningar mm och uppgradera vevhusventilation när jag ändå pillar. Något mer?

    EDIT2: Kan en sådan här fungera: http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...4_9179334.html

  2. #2
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 720
    Medlem#
    6850

    Re: Hjälp med turbobyte! 9-3 -01 (GT1752S)

    Har du provat ifall lagerhuset är vridet så att olja in och vatten rör passar?
    Dit med olja in röret och passa in lagerhuset efter den , kolla då så att vatten även pasar..
    Nu ska vinkeln bli rätt för oljereturen .

    Räcker att lagerhuset är vridet ex motsols 1cm så passar inget..

    Googla hur du lossar ett lagerhus för att vrida det eller lossa de bultar du ser och prova dig fram.

    Biltemas snurror är inte direkt inpassade helt , har bytt några såna själv!
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  3. #3

    Re: Hjälp med turbobyte! 9-3 -01 (GT1752S)

    Citat Ursprungligen postat av Purex
    Har du provat ifall lagerhuset är vridet så att olja in och vatten rör passar?
    Dit med olja in röret och passa in lagerhuset efter den , kolla då så att vatten även pasar..
    Nu ska vinkeln bli rätt för oljereturen .

    Räcker att lagerhuset är vridet ex motsols 1cm så passar inget..

    Googla hur du lossar ett lagerhus för att vrida det eller lossa de bultar du ser och prova dig fram.

    Biltemas snurror är inte direkt inpassade helt , har bytt några såna själv!
    Grejen är att allt annat passar perfekt (nåja, med minimal marginal iallfall), det är endast returen som inte passar egentligen, den hamnar liksom för tight, skulle vilja få ner vinkeln något, kanske en 22,5grader. Då hade man kunnat dra på en slang och bocka den 90grader så hade den funkat. Som det är nu ska den alltså först ner 90 grader och sen "bakåt" 90 grader, som ett S alltså.

    Svårt att förklara, men hade hela turbon sänkts några centimeter hade det sett ut exakt som på den här: http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...4_9179334.html

    Hoppas du förstår!

    EDIT: Har funderat lite nu och det är nog som du säger att den inte är bra inpassad, för om man hade vridit lagerhuset 2cm medsols så hade det nog blivit som på bilden.
    Tyckte att alla rör passade ganska bra, dock inte felfritt, sen är de ju inte helt stumma heller, utan går ju att trycka runt lite. Typ mjukrör.

    Får prova mig fram lite!

    Är det förresten något annat som skall göras i samma veva som jag inte tänkt på? Olje, vattenledningar, uppgradera vevhusventilation (ser gammalt och torrt ut allting) + oljor såklart.

  4. #4
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 720
    Medlem#
    6850

    Re: Hjälp med turbobyte! 9-3 -01 (GT1752S)

    Och retur röret är inte vänt på fel håll?
    Vad jag vet ska den inte passa på fel håll men man vet aldrig vad som kan lyckas med
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  5. #5

    Re: Hjälp med turbobyte! 9-3 -01 (GT1752S)

    Citat Ursprungligen postat av Purex
    Och retur röret är inte vänt på fel håll?
    Vad jag vet ska den inte passa på fel håll men man vet aldrig vad som kan lyckas med
    Haha, jag är nog inte helt bakom! (eller ja...)
    Nä, alltså slangen/röret som sitter original har jag inte, ser bara anslutningarna och har alltså försökt med vanlig slang som klarar olja, hög temp och sånt.

    Oljereturflänsen är lite krökt men det är varken uppåt eller neråt utan åt förarhållet för att inte ta i kompressorsidan (hoppas jag håller koll på alla namn nu). Jag är nog inte helt dum i huvudet, är röris så det hjälper nog lite att förstå funktionen på det mesta

Liknande ämnen

  1. Bilen sprutar olja efter turbobyte, hjälp!!
    Av Jimmu i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-05-05, 19:53
  2. Behöver lite hjälp med Turbobyte. 9-3 -99 (byter till t15)
    Av Manne1337 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-10-07, 12:19
  3. Småpanik...Turbobyte och tilhörande delar 9-5 (2.0 )? HJÄLP!
    Av 9-5 Västerås i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-07-17, 20:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •