Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Max effekt utan 'stora pengar'?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    33

    Max effekt utan 'stora pengar'?

    Lite nyfiken bara...

    Sitter lilla snurran i bilen nu, så den kommer inte bytas innan den rasar. Då blir det en aerosnurra eller likn.

    Men med rådande förutsättningar, motor, turbo, avgas som är original. Vad kan man med enkla pengar och enkla ingrepp få fram för effekt? Obs att jag vill inte ha en bil som går som ett skållat troll runt kvarteret för att sedan ta avsked med en redig skrotad motor... Dvs drivtsäkerheten är en förutsättning!

    Har i dagsläget steg 1. Tankarna går mot stt slänga dit 630spridare oxh mappa upp ett steg till.
    Men blir detta meningslöst utan att iaf slånga dit en 3tums DP?

    Varken orkar eller har råd stt köra hela vägen ut med fullflödessystem, racekattar etc till en början, utan vill få lite mer pulver, för att sedan efter hand kunna öka det ytterligare genom att byta mer.

    Vad anser ni som kan bilarna bra?

    Finns det ngt att vinna på att slänga på spridare med originalavgas?
    9-5 Biopower Sportcombi Vector 2.0 - 06 |Steg 1| |Mörkblå metallic| |17" org fälgar|

  2. #2
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235

    Re: Max effekt utan 'stora pengar'?

    Det första som händer om du ökar effekten/vridet är att kopplingen ger sig om det nu är en manuell du har. BSR fläskar på rätt bra så den är redan i farozonen.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 105

    Re: Max effekt utan 'stora pengar'?

    Hej,

    2 alternativ.

    Mera effekt
    eller
    Lättare bil(billigast)

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    skåne
    Inlägg
    46

    Re: Max effekt utan 'stora pengar'?

    Om du nu ska setta dit störe spridare och uppgradera pogramvaran ett snäpp till så bör du också byta dp.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 460

    Re: Max effekt utan 'stora pengar'?

    Max effekt utan 'stora pengar'?
    Det är nog faktiskt vad SAAB redan gjort i från början. Mer effekt kräver hårdvara. Den mera kostsamma hårdvaran står på tur. "Men jag vill ha!" funkade när man handlade bilar i leksaksaffären och mamma eller farmor betalade. Det finns inga gratisluncher för vuxna, eller vad hur man säger...

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    33

    Re: Max effekt utan 'stora pengar'?

    Om vi säger såhär...
    Jag har under väldigt många år mekat o hållt på (är35+), så jag har vetskap och förståelse för att smakar det så kostar det. Precis som allt annat här i livet.

    Mina tankar snubblar snarare runt en del gällande vad man ska göra, eller inte gör med bilen.
    Detta då det är en familjebil som inköptes för att familjen ska åka tryggt och säkert, men även för att pappa ska ha ngt lite roligare att gasa med till o från jobbet...
    Har som sagt inga problem att grotta ner mig o meka själv... Men det här är första gången jag står inför att göra allt helt från början med alla detaljer... O kunskapen om vad som behövs o lirar ihop finns inte där än. Tidigare bilar man ökat effekten på har det rört sig om enstaka saker, som tex större turbo o spridare...

    Har inga problem att slanta upp vad saker kostar, iaf inte sett under tid. Men i väldigt många fall kanske det tex räcker med ett catback system, eller tex grövre dp för att uppnå bättre effekt osv...
    Jag är inte ute efter att bilen ska ha det värsta, det bästa, eller det snyggaste.
    Behövs det större avgas så blir det större avgas. Men det skulle aldrig falla mig in att tex slänga dit ett svindyrt 3tums system bara 'för syns skull' om det vid en 'medeltrimmning' räcker med ex bara catback...
    Förstår ni tankegången?

    Vill ha en bil som fortfarande är driftsäker och vettig och som inte äter upp varenda extra slant man har...
    Vi snackar inte om ngra herrejösses effekter jag vill få ut, men aningen mer än steg1 vill jag uppnå iaf...

    /Tobbe
    9-5 Biopower Sportcombi Vector 2.0 - 06 |Steg 1| |Mörkblå metallic| |17" org fälgar|

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2005
    Inlägg
    1 645

    Re: Max effekt utan 'stora pengar'?

    Jag skulle montera en aero-turbo (15t #5) med kungskobra och sedan köra följande koncept:

    http://www.maptun.com/tuningGuide.php?k ... storder=89

    Kopplingen kommer att behöva bytas, men den är nog i farozonen redan som sagt.

    Mycket trevligt steg med gott om vrid och körbarhet samtidigt som du kan åka original avgassystem och familjen kommer således inte att störas av brölande 3"-ljud.
    Saab 900 Turbo Cabriolet -88
    Saab 96, Sport-wannabe -64
    Saab 9-3 2.0t Vector Cabriolet -04
    Alfa Romeo GTV6 3.0 "Busso" -83, Polestar 2 -22

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 460

    Re: Max effekt utan 'stora pengar'?

    Citat Ursprungligen postat av Nozer
    Behövs det större avgas så blir det större avgas. Men det skulle aldrig falla mig in att tex slänga dit ett svindyrt 3tums system bara 'för syns skull' om det vid en 'medeltrimmning' räcker med ex bara catback...
    Förstår ni tankegången?
    Byta avgas och många andra åtgärder gör man för att få ned avgastempen. Det bidrar även till tillföröitligheten så klart. Vet inte om du menar att det finns 3" som är extra dyra och blanka eller att 3" generellt är dyrt. Men 3" framrör med racekat och 2,5" catback tycker jag man får mycket prestanda eller kyla för pengarna. Samma att sätta dit en rejäl IC och ev. IC-optimerare (vattendusch).

    Försöker tänka efter vad som kan vara billigare än avgas och IC som du söker, men ändå ger nåt annat än att bara krana på mera. Men det är svårt. Med ett steg 1 har man ju redan slickat i sig pålägget på mackan så att säga. Att sportluftfilter och bling-dunpar är ren skit vet ju alla nu mera. Nej jag kommer inte på nåt. Ska bli spännande att följa tråden till dess slut...

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    halmstad
    Inlägg
    36

    Re: Max effekt utan 'stora pengar'?

    Jag körde ett 300hk steg på e85 i 2000 mil med standard avgas, byggde sedan en egen 3" downpipe och det gjorde en himla skillnad.. Men att de skulle behövas gå upp till 2,5" catback e jag tveksam till i så låga effekter när standard avgas e 2,25".. Kör man e85 så e de väldigt sällsynt med för hög avgastemp.

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177

    Re: Max effekt utan 'stora pengar'?

    Hej Danne,

    Var det 300hk programmet anpassat för orginal system? Om det var det, bytte du program efter du monterat 3DP?

    Anledning att jag frågar är att jag själv är sugen att slänga på 3Dp på min orgaero, då jag tror det skulle göra en del på den med, men osäker på om ett program klarar av den hårdvaruförändringen.

    Jag vet att vissa bytt med positivt resultat men vissa bilar fått överslängar så bara lite nyfiken hur du gjort.

    Mvh
    Matte

  11. #11
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186

    Re: Max effekt utan 'stora pengar'?

    Citat Ursprungligen postat av MattA
    Hej Danne,

    Var det 300hk programmet anpassat för orginal system? Om det var det, bytte du program efter du monterat 3DP?

    Anledning att jag frågar är att jag själv är sugen att slänga på 3Dp på min orgaero, då jag tror det skulle göra en del på den med, men osäker på om ett program klarar av den hårdvaruförändringen.

    Jag vet att vissa bytt med positivt resultat men vissa bilar fått överslängar så bara lite nyfiken hur du gjort.

    Mvh
    Matte
    Bättre att satsa på en bra IC än 3" avgas på org Aero.

    Till trådskaparen, detta behövs för driftsäker bil:
    St1, bara mjukvara
    St2, spridare och TD04HL-15T från Aero (plusmeny med koppling för roligare bil annars ber du trimfirman hålla nere vridmomentet en aning)
    St3, Intercooler och 3" downpipe
    ///Mackanized
    Tillbaka

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    halmstad
    Inlägg
    36

    Re: Max effekt utan 'stora pengar'?

    Nej mjukvaran var inte anpassad för org dp, så där blev antagligen ganska högt mottryck i systemet, men det är ju inget som e farligt så länge avgastempen inte är för hög.. Men som mackan skriver så är en dp att rekommendera, men jag tycker du kan skita i resten av systemet så länge du ska hålla dej runt 300 hp. De e ju bara å prova, har du open sid så ser du ju om du får överslängar


    Mvh Daniel

Liknande ämnen

  1. Trim utan effekt.... :(
    Av mxjonte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-06-27, 22:06
  2. Svar: 31
    Senaste inlägg: 2010-12-11, 20:17
  3. Trimma billigt??? Utan stora ingrepp!!!
    Av JkpgMackan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-07-18, 13:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •