Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Biltemas ljudisolering

  1. #1

    Biltemas ljudisolering

    Tja hur bra är biltemas ljudisoleringsmatta? Min polare tänkte ljudisolera dörrar innerskärmar att börja med. Fungerar det bra? Blir det tystare i cupen? Han tänkte på 10-30mm dämpmattan med alu överdrag. Har läst att den ska vara ok. Mem npgon som testat o tycker det funkar? Han har saab 9-3ss 03a

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    840

    Re: ang biltemas ljudisolering

    Nu vet jag inte hur "välbyggd" 9-3 SS -03 är, men på de 9-5orna jag åkt i(flera generationer), så beror "vägbuller" främst på vilka däck man åker på. Och givetvis också skicket på vägsträckan.

    Visst kan man försöka isolera mer, men jag tror inte det ger så där jätte mycket.
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    624

    Re: ang biltemas ljudisolering

    Jag använder Biltemas ljudisolering i mina rack i källaren. Tar bort en hel del resonansljud som uppstår och gör rätt stor skillnad där om du frågar mig. Sedan vet jag inte hur bra de är på att dämpa vägljud, men lite bättre borde det bli.
    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

  4. #4

    Re: ang biltemas ljudisolering

    Citat Ursprungligen postat av agehall
    Jag använder Biltemas ljudisolering i mina rack i källaren. Tar bort en hel del resonansljud som uppstår och gör rätt stor skillnad där om du frågar mig. Sedan vet jag inte hur bra de är på att dämpa vägljud, men lite bättre borde det bli.
    Ok fin fint. Mem der väger ju en del. Det e ju det negativa.

  5. #5

    Re: ang biltemas ljudisolering

    Styvfarsan monterade sån dämpning i Morsans Miata mx5, det blev rätt stor skillnad på ljudnivån i den iaf.

    Skulle nog personligen försöka sätta någon typ av bitumen matta först för att få bort eventuella vibrationer sedan någon typ av dämpmatta liknande den du tänkt dig.
    Bitumenmattan behöver man ju inte sätta tusen lager å helt överlappande i en bruksbil, gör väldigt stor skillnad att bara göra remsor som är 2-3cm breda å göra ett rutnät

    I min og-93 har jag använt mig av silent absorber, dämpar bort riktigt mycket buller faktiskt och är smidig att jobba med
    http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- ... heets.html

  6. #6

    Re: ang biltemas ljudisolering

    Citat Ursprungligen postat av BaDiS
    Styvfarsan monterade sån dämpning i Morsans Miata mx5, det blev rätt stor skillnad på ljudnivån i den iaf.

    Skulle nog personligen försöka sätta någon typ av bitumen matta först för att få bort eventuella vibrationer sedan någon typ av dämpmatta liknande den du tänkt dig.
    Bitumenmattan behöver man ju inte sätta tusen lager å helt överlappande i en bruksbil, gör väldigt stor skillnad att bara göra remsor som är 2-3cm breda å göra ett rutnät

    I min og-93 har jag använt mig av silent absorber, dämpar bort riktigt mycket buller faktiskt och är smidig att jobba med
    http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- ... heets.html
    Ok bitumen matta e ju jävligt tunga. Sen det med ljudisolering måste ju väga lite. Tänkte i dörrarna typ

  7. #7

    Sv: ang biltemas ljudisolering

    Oj menade inte bitumen, menade butylmatta så som stp silver eller silent coat
    Den gör i princip exakt samma sak bara att den är mycket mer lättjobbad och dämpar effektivare..


    Skickat från min Samsung s2 via Taptalk 2

  8. #8

    Re: Sv: ang biltemas ljudisolering

    Citat Ursprungligen postat av BaDiS
    Oj menade inte bitumen, menade butylmatta så som stp silver eller silent coat
    Den gör i princip exakt samma sak bara att den är mycket mer lättjobbad och dämpar effektivare..


    Skickat från min Samsung s2 via Taptalk 2
    Finns inte på biltema sa polarn. Finns bara asfaltsmatta o det e ju tungt o drugt att dra på

  9. #9

    Re: ang biltemas ljudisolering

    Nä det gör de tyvärr inte men finnas att beställa hos brl.se exempelvis

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: ang biltemas ljudisolering

    Ljuddämpning är knepigt och frågan är nog egentligen vad du vill åstadkomma.
    "Asfaltsmatta" är effektivt för att få bort resonansljud, men i en modern bil är det i det stort problem om det är tyst under färd man är ute efter. Att plussa på med mer asfaltsmatta hjälper framförallt vid ljudbyggen.
    Så för att få tystare med hjälp av ljuddämpning behövs andra, tjockare mattor. Här kommer det då bli problem med att få plats istället. Att lägga i en ex. 1cm tjock ljuddämpningsmatta medför istället att bilens ordinarie iläggsmattor inte passar, och det brukar inte vara ett önskvärt resultat.

    Så då får man börja jobba på andra håll. Mycket ljud transplanterar sig via olika upphängningar. I en modern bil är det ofta genomtänkt med någon form av elastisk upphängning. Här finns en del att göra, för den som har råd, tid och ork. Att byta bussningar som är effektivare på att dämpa vibrationer som kan skapa ljud. Nackdelen blir självklart ett annorlunda uppträdande, i t.ex. chassi (om det är där man byter)


    Vill minnas att Vi Bilägare gjorde sig olyckliga på Mazda 6 (?) när den lanserades. De klagade på ljudkomforten på svenska vägar, och lät göra experiment för att tysta bilen. Vill minnas att de lade runt 10000kr på diverse åtgärder, men att deras dB-mätare aldrig kunde uppmäta någon signifikant skillnad.

    Så tyvärr. Är det tystare transport, och inte för ljudbygge som du vill tysta bilen. Höj volymen på stereon ett hack.....
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  11. #11

    Re: ang biltemas ljudisolering

    Citat Ursprungligen postat av Rodder76
    Ljuddämpning är knepigt och frågan är nog egentligen vad du vill åstadkomma.
    "Asfaltsmatta" är effektivt för att få bort resonansljud, men i en modern bil är det i det stort problem om det är tyst under färd man är ute efter. Att plussa på med mer asfaltsmatta hjälper framförallt vid ljudbyggen.
    Så för att få tystare med hjälp av ljuddämpning behövs andra, tjockare mattor. Här kommer det då bli problem med att få plats istället. Att lägga i en ex. 1cm tjock ljuddämpningsmatta medför istället att bilens ordinarie iläggsmattor inte passar, och det brukar inte vara ett önskvärt resultat.

    Så då får man börja jobba på andra håll. Mycket ljud transplanterar sig via olika upphängningar. I en modern bil är det ofta genomtänkt med någon form av elastisk upphängning. Här finns en del att göra, för den som har råd, tid och ork. Att byta bussningar som är effektivare på att dämpa vibrationer som kan skapa ljud. Nackdelen blir självklart ett annorlunda uppträdande, i t.ex. chassi (om det är där man byter)


    Vill minnas att Vi Bilägare gjorde sig olyckliga på Mazda 6 (?) när den lanserades. De klagade på ljudkomforten på svenska vägar, och lät göra experiment för att tysta bilen. Vill minnas att de lade runt 10000kr på diverse åtgärder, men att deras dB-mätare aldrig kunde uppmäta någon signifikant skillnad.

    Så tyvärr. Är det tystare transport, och inte för ljudbygge som du vill tysta bilen. Höj volymen på stereon ett hack.....
    Ok tack som fan tror du inte lite damp i hjulhus funkar?

  12. #12

    Sv: ang biltemas ljudisolering

    Jo det gör stor skillnad bara att spruta på underredsmassa gör skillnad i hjulhusen

    Skickat från min Samsung s2 via Taptalk 2

  13. #13

    Re: Sv: ang biltemas ljudisolering

    Citat Ursprungligen postat av BaDiS
    Jo det gör stor skillnad bara att spruta på underredsmassa gör skillnad i hjulhusen

    Skickat från min Samsung s2 via Taptalk 2
    Tänkte dra i ljudisolering från biltema under hjulhus kan vid fram hjulen att börja med

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: Sv: ang biltemas ljudisolering

    Citat Ursprungligen postat av BaDiS
    Jo det gör stor skillnad bara att spruta på underredsmassa gör skillnad i hjulhusen

    Skickat från min Samsung s2 via Taptalk 2
    ?
    Stor skillnad på vad?
    Tar du fram en ljudtrycksmätare kommer du sannolikt inte kunna uppmäta någon signifikant skillnad.
    Däremot kan du dämpa vissa specifika ljud, men utan att veta exakt vad eller vilket ljud trådskaparen vill dämpa blir det "omöjligt" att ge en vettig och relevant rekommendation.

    Som drygt exempel
    Att dämpa i hjulhusen hjälper inte vindbruset vid A-stolparna.
    Mer "specifikt" så kommer det inte heller hjälpa något nämnvärt, ljud transplanterade via hjulupphängningar in i chassi och kaross.
    Däremot kommer det dämpa vissa ljud som uppstår i hjulhuset, så som stenar som smattrar i hjulhuset och vinande ljudet av ett rullande däck.
    Tyvärr är det lättare att uppnå tyst däckkomfort genom att välja däck som rullar tyst, och se till att hjulvinklarna är bra.
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108

    Re: ang biltemas ljudisolering

    Hej,

    Oftast är det plast i hjulhusen sedan nått år tillbaka(15(?) år)
    Dock så kan man i 9-5 och 9-3 applicera dämpmatta ovanpå hjulhuset i kupén då minskar man vägljudet som kommer in, störst skilland märks på 9-5. Blir behagligare på längre resor.

    MVh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

Liknande ämnen

  1. Ljudisolering og900. Innertaket?
    Av Saab900OG i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2017-01-02, 22:23
  2. ljudisolering
    Av ammadeus i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-07-18, 19:45
  3. Ljuddämpning / Ljudisolering ala ljudbygge
    Av lzs i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-03-15, 23:23
  4. Extra ljudisolering 9-5
    Av sku i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-10-23, 10:16
  5. Ljudisolering i og900
    Av Psycho Dave i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-15, 13:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •