Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 57

Ämne: Kamkedjeslitage

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Täby
    Inlägg
    92

    Re: Kamkedjeslitage

    Det börjare bli intressant. Sammanfattningsvis så börjar det kännas som att , ' ge tusan att hålla koll på spännaren och kör tills det börjar rassla ' . De flesta av oss väljer ju att lyssna på SAAB's rekommendationer dvs 15 mm och får då stora skälvan o byter. Min bil är välskött men spännaren har passerat dessa 15 mm och jag tänker köra tills det börjar rassla.Ang kedjor , visst ser dom likadana ut men vad vet man om materialvalet , hade man plast som styrskenor förr ? , varför har man valt plast som uppenbarligen inte tål olja , låter konstigt.

  2. #22
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 566
    Medlem#
    4156

    Re: Kamkedjeslitage

    Även om det säkert finns varierande kvalitet på kedjorna så tror jag inte att materialval är den största boven för vissa årsmodeller utan att vissa årsmodeller drabbas av oilsludge och andra oljerelaterade problem oftare än andra. (Bilar med T7 / B2x5 motorn mellan -98 och -04 (9-5 -98 tom -03 och gamla 9-3 med T7 från och med -00)).

    Eftersom kedjan kräver bra smörjning för att inte slitas så är det inte långsökt att tänka sig att det är relaterat till de problem som var kopplat till vissa årsmodeller med dålig vevhusventilation. Det är ju precis samma sak med turboaggregaten. Vissa aggregat orkar inte upp i 10000mil innan de havererar medan andra kör 20-30 tusen mil på samma typ av aggregat.

    Som Göran Larsson säger - Dessa serviceintervall som eftersträvas på 3000mil är inte vettigt.
    Ingenting i en förbränningsmotor är byggd för att gå utan smörjning men en olja som gått 3000mil i en extra dålig miljö med dessutom bristfällig vevhusventilation har inte mycket smörjande egenskaper kvar och då BLIR det slitage på delarna i motorn, oavsett hur fin kvalitet det är på metallen i sig.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Täby
    Inlägg
    92

    Re: Kamkedjeslitage

    Ja , inte helt lätt att finna en röd tråd i detta , det skulle vara intressant om någon här på forumet kunde referera till ( egen bil eller någon annans bil ) där alla dessa nämnda orsaker är sas genomsynade ur den synpunkten att nämnda bil har bytt olja o filter varje 1000 mil , ägaren har koll på vevhusventilationen dvs allt detta kan undanröjas samt slutligen berätta vid vilka mil visade spännaren 15 mm eller mer. Den frågan kan ju iofs riktas till dels den modell/er du nämner om men även modellerna efter dessa dvs nyare bilar.Det finns ju en enorm samling erfarenhet i detta forum.

  4. #24
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    837

    Re: Kamkedjeslitage

    Vill man veta för att stilla sin nyfikenhet så är det väl bara att mäta sträckaren då.
    Men risken finns ju då att den är ute 16-17 mm och man blir nojjig i onödan.

    Bättre att använda hörseln och lyssna efter missljud, rasslande kedja hör man.
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  5. #25

    Re: Kamkedjeslitage

    Citat Ursprungligen postat av lust
    Ja , inte helt lätt att finna en röd tråd i detta , det skulle vara intressant om någon här på forumet kunde referera till ( egen bil eller någon annans bil ) där alla dessa nämnda orsaker är sas genomsynade ur den synpunkten att nämnda bil har bytt olja o filter varje 1000 mil , ägaren har koll på vevhusventilationen dvs allt detta kan undanröjas samt slutligen berätta vid vilka mil visade spännaren 15 mm eller mer.
    9000 turbo 1988: Oljebyte varje 1000 mil. Kedjesträckare kontrollerad av verkstad några gånger -> ej byte. Såld 1999 efter 31000 mil med originalkedja.

    9-5 2.3t 1999: Oljebyte varje 1000 mil. Egen vevhusventilation, därefter modifiering 6 (senaste, dvs den som fungerar). Ventilkåpa lyft av nyfikenhet -> blank aluminium (inga bruna eller svarta beläggningar/sludge). Kedjesträckare kontrollerad av verkstad några gånger -> ej byte. Såld 2010 efter 17000 mil med originalkedja och originalturbo.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  6. #26
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 474

    Sv: Re: Kamkedjeslitage

    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Bilar med automatlåda sliter hårdare på kamkedjan.
    Mina erfarenheter är precis tvärt om.

    Redan de ökända Triumph motorerna i 99: orna hade längre körsträcka med automat då kedjorna tackade för sig.

    På de första H-motorerna som hade gen.1 på sträckarna höll sträckare&kedja längre på automater.

    Samma visa med senare motorer är min erfarenhet.

    Orsaken? Jo, på en automatväxlad bil, som har betydligt mindre motorbroms, blir det betydligt mindre "ryck & slit" vid fartändringar. Helt enkelt en mjukare driftmiljö. Likadant f.ö med motorfästen.

    Skickat från min GT-I8150 via Tapatalk 2
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  7. #27
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Täby
    Inlägg
    92

    Re: Kamkedjeslitage

    Ja , många funderingar o teorier om detta men i signaturen Per L's fall låter det som han bytte kedja pga 15 mm gränsen dvs han hörde inget rassel. Göran Larsson har bara lyssnat efter rassel men dock kontrollerat spännaren ( vad som nu menas med det ? ) Börjar att kännas som att detta 'rassel ' är signalen för byte och spännaren kan göra en ' nojig ' som någon skrev.Nåja , jag har planerat att byta till vintern och hoppas att det inte börjar ' rassla ' innan dess.

  8. #28

    Re: Kamkedjeslitage

    Citat Ursprungligen postat av lust
    Göran Larsson har bara lyssnat efter rassel men dock kontrollerat spännaren ( vad som nu menas med det ? )
    Man mäter hur långt den har flyttat sig (t.ex. 14 mm, 15 mm, 16,5 mm, ...).
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  9. #29
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176

    Re: Kamkedjeslitage

    lust

    Just det, jag gör alla reparationer på mina bilar i förebyggande syfte om jag har möjlighet till det! Och med "kamkedjan" (kedja med tillbehör) är det ju lätt att kolla.
    Värre är det med "balansaxelkedjan". Det är också ett bra skäl till att byta "kamkedjan" i tid för då byter man ju också "balansaxelkedjan".

    Jag körde min BMW 3,0S -72 i 75.000 mil under 41 år och hade bara ett haveri där jag inte kunde köra vidare (kardanaxel gick av i en svets). En av de viktigaste orsakerna till att jag hela tiden litade på den bilen var just att jag aldrig väntade med att reparera tills grejor gick sönder.

    Per L

  10. #30
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Täby
    Inlägg
    92

    Re: Kamkedjeslitage

    Jodå Göran , frågan innebar egentligen att få fram hur mycket den visade efter dessa kontroller ,detta tolkas som att , antingen ligger den under 15 mm eller över och då följer du 'rasselsignalen'.

    Samma här Per L , har oxå den filosofin att 'repa' innan det går sönder men dock inte pga att det är kul och därav anledningen till att gräva på djupet i detta ämne , om man återgår till ditt fall så kan ju spännaren ha visat 16,5 mm i flera tusen mil innan du upptäckte det dvs den kan ha kommit dit relativt snabbt och legat kvar där ett bra tag ,det är bl.a det som skulle varit intressant att veta för att närmare kunna avgöra vilken signal som anses mest tillförlitlig dvs 'rassel' eller kedjespännargräns.

  11. #31

    Re: Kamkedjeslitage

    Citat Ursprungligen postat av lust
    Jodå Göran , frågan innebar egentligen att få fram hur mycket den visade efter dessa kontroller ,detta tolkas som att , antingen ligger den under 15 mm eller över och då följer du 'rasselsignalen'.
    Den var under gränsen både när det gäller avstånd och "rassel". Kommer dock inte ihåg exakt vilket avstånd som mättes upp.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  12. #32
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Täby
    Inlägg
    92

    Re: Kamkedjeslitage , vevgivare

    Tack , nu känner jag att jag har 'på fötterna ' när det gäller bedömning av byte MEN för att ytterligare dyka ner i detta , jag ser att det är eller kan vara problem med vevaxelgivarna , frågan är om det är givarna i sig eller om givaren sas börjar 'spöka ' när kamkedjeslitaget börjar bli mycket ?

  13. #33
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176

    Re: Kamkedjeslitage

    Med 16,5 mm på spännaren rasslade min motor inte alls.
    Om jag inte minns fel spänner min spännare vidare till 19-19,5 mm och jag skulle inte tro att det rasslar (från kamkedjan) innan dess.

    Som jag skrev tidigare så kan ju även balansaxelkedjan bli för lång och börja rassla. Att mäta upp kedjespännaren till kamkedjan säger inget om skicket på balansaxelkedjan så att byta båda kedjorna med tillbehör vid 15 mm på kamkedjan kan kanske vara en bra säkerhetsåtgärd i alla fall.

    Per L

  14. #34
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Täby
    Inlägg
    92

    Re: Kamkedjeslitage

    OK . jo jag börjar förstå att denna 15 mm gräns är sas tilltagen med god marginal men en varning och i mitt fall så kommer jag att byta.

  15. #35

    Re: Kamkedjeslitage

    Citat Ursprungligen postat av Per L
    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Bilar med automatlåda sliter hårdare på kamkedjan.
    Det har jag också läst många gånger men jag har väldigt svårt för att förstå varför!
    Det kanske är det en myt som spridits så mycket att den betraktas som en sanning!?

    Per L
    Nej det tror jag inte. Har egen erfarenhet och har diskuterat detta med ett par SAAB-mekaniker. Anders E. har beskrivit orsaken på ett annat forum, om hur momentpikar utjämnas i kopplingslamellen på manuellt växlade bilar. Kanske har det också att göra med lock up-funktionen på moderna automatlådor. För jag pratar inte om bilar med Triumph-motorer, som Slättabjörnen gör.
    Signaturlös

  16. #36

    Re: Kamkedjeslitage

    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Citat Ursprungligen postat av Per L

    Det har jag också läst många gånger men jag har väldigt svårt för att förstå varför!
    Det kanske är det en myt som spridits så mycket att den betraktas som en sanning!?

    Per L
    Nej det tror jag inte. Har egen erfarenhet och har diskuterat detta med ett par SAAB-mekaniker. Anders E. har beskrivit orsaken på ett annat forum, om hur momentpikar utjämnas i kopplingslamellen på manuellt växlade bilar. Kanske har det också att göra med lock up-funktionen på moderna automatlådor. För jag pratar inte om bilar med Triumph-motorer, som Slättabjörnen gör.
    Min kära mor kör SAAB (vad annars? ). Närmare bestämt en 9-3:a av 2002 års modell, dvs old generation. Bilen ifråga har automatlåda och vid 12 tusen mil cirka var kedjesträckaren ute maximalt och det rasslade. Bilen var korrekt servad på märkesverkstad.
    Maptun i Örebro bytte kedjorna och bekräftade att dessa byten vid relativt låg körsträcka var vanligare på automatväxlade bilar. För säkerhetsskull hade de ned tråget men det såg rent och snyggt ut.
    2 stycken SAAB 9-5 Sedan/Kombi 2,3t årsmodell 2000
    SAAB 9000 A50 2,0t årsmodell 1998
    Ford Mustang GT årsmodell 2006

  17. #37
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176

    Re: Kamkedjeslitage

    Oavsett vad orsaken till den, ibland, korta livslängden är på gamla SAAB-bilars kamkedja (med tillbehör) så tycker jag att det faller tillbaks på en dålig och/eller svag konstruktion.

    Inte för att jämförelsen är speciellt rättvis eller ens riktig men på min gamla BMW så är kamkedajan MYCKET grövre OCH dessutom en dubbelkedja. Så i mina ögon ser SAABs kedja väldigt klen ut.

    Per L

  18. #38
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 566
    Medlem#
    4156

    Re: Kamkedjeslitage

    Citat Ursprungligen postat av Per L
    Inte för att jämförelsen är speciellt rättvis eller ens riktig men på min gamla BMW så är kamkedajan MYCKET grövre OCH dessutom en dubbelkedja. Så i mina ögon ser SAABs kedja väldigt klen ut.

    Per L
    Jo, så är det ju. Lite grann cykelkedja över det är det.

    Men uppenbarligen funkar det på äldre Saab-modeller som har samma typ av kedja och grundkonstruktion men som ju sällan har några problem alls med det i alla fall innan 30000mil. Så klen konstruktion kan inte heller vara hela sanningen för då borde det ha varit problem ända sen gamla Saab 900 och 9000 men det är väl inte många som känner igen sig i beskrivningen att 99, og900, 9000 och ng900 skulle vara någon manisk kamkedjeätare. Pappväxellådor osv, javisst. Men inte kamkedjetuggare.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  19. #39
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Täby
    Inlägg
    92

    Re: Kamkedjeslitage

    Om grundkonstruktionen är den samma på äldre och 'nyare ' bilar och dom äldre normalt inte har de svagheter som de 'nyare ' bilarna har men hur ser det ut med motoreffekten på dessa bilar , är det skillnad ? kan skillnad i motoreffekt vara en orsak ? om motoreffekten anses vara en orsak och man använder samma 'kit' oavsett motoreffekt ? , då låter det som att det är en materialfråga.

  20. #40
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 566
    Medlem#
    4156

    Re: Kamkedjeslitage

    Citat Ursprungligen postat av lust
    Om grundkonstruktionen är den samma på äldre och 'nyare ' bilar och dom äldre normalt inte har de svagheter som de 'nyare ' bilarna har men hur ser det ut med motoreffekten på dessa bilar , är det skillnad ? kan skillnad i motoreffekt vara en orsak ? om motoreffekten anses vara en orsak och man använder samma 'kit' oavsett motoreffekt ? , då låter det som att det är en materialfråga.
    9000 Aero 1991 - 200hk

    9-5 2.0t 1998 - 150hk


    Den förstnämnda är inte känd som problembarn med kamkedja. Den andra är det. Den första var inte en "miljömotor" med problem med vevhusventilationen och smörjbekymmer, den andra har det.

    Kan jag månne vara någonting på spåret ändå?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •