Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Byte av katalysator? OG9-5 B308

  1. #1

    Byte av katalysator? OG9-5 B308

    Hej

    Jag har fått en SAAB 9 5 V6 T AUTOMAT. Bilen går alldeles utmärkt och frågan är om katten behöver bytas. Vars i Stockholm kan jag åka och kolla avgasvärdena till en så låg kostnad som möjligt, utan att besöka besiktningen? Jag bor i en närförort i sydvästra Stockholm. Jag vill inte åka längre än nödvändigt, då bilen har körförbud.

    1. Katten är, enl. Svenska Bil och Bilprovningen, ur funktion och behöver bytas. Är det svårt att byta den och hur gör jag.

    2. Eftersom det är min första SAAB är jag rätt rudis på Serva SAAB. Jag tänkte byta även olja på bilen. Vars sitter pluggen, oljefiltret och är det lätt el. svårt att byta filtret?

    Om det är möjligt bifoga bilder så att jag kan jämföra.

    MVH

    SAAB95V6TLH/99

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 123

    Re: Byte av kat. På en 9 5 V6 -99

    Hej!

    Hur har de kommit fram till att katten inte längre fungerar? Går de bara på dåliga avgasvärden så kan det vara massor av andra saker som felar innan man behöver ge sig på att byta katten.
    Om det skulle vara så att katten är trasig så bör du ju också ta reda på _varför_ den gått sönder innan du byter den, annars finns ju risken att du sabbar nästa också.
    Är du sen händig med svetsen så kan du ju byta kat själv till en billig från t.ex. biltema om budgeten är viktig.

  3. #3

    Re: Byte av kat. På en 9 5 V6 -99

    Hej "Bollman"!

    Svenska Bil konstaterade i vintras att katten var trasig och att i och med att bilen bara gått knappt 7 700 mil sedan den var ny, sannolikt har "beckat igen" för att den stått stilla alldeles för mycket. När förra ägaren körde upp genom Tyskland förra året kom det stora "puffar" ur avg.systemet och rök mycket kraftigt. Av det har jag inte sett ett dugg. Den går mycket jämt och avgaserna är genomskinliga. Bilen accelerar snabbt och effektivt utan avbrott eller ryck.

    Jag hittat ett system med kat. På Fixa bildelar för 3 700 alt. AD bildelar för 4 100. Har du hört någonting om dem. Är respektive leverantörers reservdelar bra eller?

    Om du har lust att svara på fråga nr. 2. Också Är jag tacksam

    Mvh

    SAAB95V6TLH/99
    Senast redigerat av Moderator den 2021-06-17 klockan 11:34. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937

    Re: Byte av kat. På en 9 5 V6 -99

    Citat Ursprungligen postat av SAAB95V6TLH/99
    Vars i Stockholm kan jag åka och kolla avgasvärdena till en så låg kostnad som möjligt, utan att besöka besiktningen? Jag bor i en närförort i sydvästra Stockholm. Jag vill inte åka längre än nödvändigt, då bilen har körförbud.
    Numer erbjuder bilprovningen en s.k. trafiksäkerhetskontroll. Det är en vanlig besiktning men de skickar inte in resultatet till transportstyrelsen - då får du svar på avgasvärdena för 300:-, billigare än så tror jag inte man kan få det.

  5. #5

    Re: Byte av kat. På en 9 5 V6 -99

    Hej

    Är det någon som vet vars jag kan hitta en reparationshandbok till min SAAB95V6T-99?

    MVH

    SAAB95V6TLH/99
    Senast redigerat av Moderator den 2021-06-17 klockan 11:35. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  6. #6
    Grundladd Perzys avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    205

    Re: Byte av kat. På en 9 5 V6 -99

    Gratulerar till V6t'n
    Haynesboken behandlar inte V6:an. Bäst är Saab WIS (Workshop Information System).
    Du hittar också mycket information på amerikanska sidor eftersom motorn är vanlig där.
    Exempelvis http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=148431
    http://www.justanswer.com/saab/7mtch-sa ... check.html
    Senast redigerat av Moderator den 2021-06-17 klockan 11:35. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  7. #7

    Re: Byte av kat. På en 9 5 V6 -99

    Hej Perzy

    Tack för värdefulla tips. Om inte annat så kan det ju vara bra att vara väl påläst när jag ska till verkstan på måndag.

    Mvh

    SAAB95V6TLH/99
    Senast redigerat av Moderator den 2021-06-17 klockan 11:37. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  8. #8

    Re: Byte av kat. På en 9 5 V6 -99

    Hej

    Nu har jag ytterligare info ang. min bil. Båda tändkassetterna måste bytas. Jag fick veta att de kostar en hel del. Är det någon som känner till om man kan få tag i dem billigare?

    Mvh

    SAAB95V6TLH/99
    Senast redigerat av Moderator den 2021-06-17 klockan 11:38. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  9. #9
    Grundladd Perzys avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    205

    Re: Byte av kat. På en 9 5 V6 -99

    De finns begagnade på skroten:

    Brukar kosta som de till de fyrcylindriga, dvs ca 900-1000 kr/st begagnade. Svårt att hitta dem billigare, jag har försökt.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-06-17 klockan 11:38. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  10. #10

    Re: Byte av kat. På en 9 5 V6 -99

    Hej Per

    Tack för ytterligare ett värdefullt tips. Ska ändå ned till en bilträff i Motala, så jag köper dem på vägen. Jo, vi som har V6:or får hålla ihop

    Ha en trevlig helg!

    Mvh

    Ludvig
    Senast redigerat av Moderator den 2021-06-17 klockan 11:39. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  11. #11

    Re: Byte av kat. På en 9 5 V6 -99

    Hej nu har jag goda nyheter. Min SAAB 9 5 V6T fungerar utmärkt. Jag åkte förbi Norrköping o köpte två tändkassetter för 2 200 kr och verksta'n tog 1 800 kr För att byta dem. Har sedan försökt tvätta och vaxa bilen, så ser den, efter mycket möda stort besvär, riktigt hyfsad ut!

    SAAB95V6TLH/99[
    Senast redigerat av Moderator den 2021-06-17 klockan 11:39. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

Liknande ämnen

  1. Byte av skruvar och packning (?) katalysator OG9-5
    Av Finnevirta i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2023-12-20, 09:56
  2. Varningstriangel och batterivarning OG9-5 B308
    Av JaLa i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2021-08-23, 16:08
  3. Motorhaveri? OG9-5 B308
    Av PatteTurbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2019-06-19, 21:38
  4. [LÖST] Hög CO-halt på OG9-5 V6 B308
    Av JohanKman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2018-07-13, 11:03
  5. [LÖST] Byte termostat OG9-5 V6 B308 -00
    Av pzddae i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-02-06, 20:38

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •