Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Byta o-ring vid motorvärmaren

  1. #1

    Byta o-ring vid motorvärmaren

    Hej!

    Har en motorvärmare som sitter i motorblocket i fronten under värmeskölden. Brukar inte ge mig på allt för svåra saker, men kan byta bromsbelägg och olja samt har bytt ventilation till motorn till den nya för att slippa oilsludge. Klarar man detta med o-ring?

    Trångt som fasen så vad gör man?
    Saab 9-5 Aero -02 250Hk Salomon Line
    http://www.rip-off.se/

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Götene
    Inlägg
    207

    Byta o-ring vid motorvärmaren

    Ja det klarar du, köp oringar på mekonomen, OBS köp både den lilla och stora. Ta bort värmeskölden, tappa ut kylarvätskan, lossa motorvärmaren byt båda ringarna, smörj dom med lite vasselin, rengör anliggande ytor, montera, och dra ej åt för hårt, inte alla hårt, kolla moment på calix hemsida...minns ej men det är precis så den inte är lös.

    Men problemet att det läcker är ofta att man fått calix nya typ av y bakstyck som sitter bakom, denna är för klen och drar man åt för hårt viker den sig och allt hamnar snett och efter ett tag läcker det. Jag hade tur och fick tag i den gammal typen när ja fixa min, men den är svår att få tag i, hade tur och fick sista som Saab i Lidköping hade och detta var 1,5 år sedan.

    Förutsatte att detta gällde 9-5 nu?
    9-5 2,3t Vector BioPower -08 : 9000 2,3T CSE -94 (skrotad) : 9000 2,3t CS -95 : 9000 CSE 2,3i -92: Opel Ascona C Sprint (Etanol konveraterad)(R.I.P.).

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Götene
    Inlägg
    207

    Byta o-ring vid motorvärmaren

    Glömde skriva att de är trångt o pilligt men de går med liten hylsnyckel förlängare, lång hylsa och en bra ficklampa och lite tålamod.
    9-5 2,3t Vector BioPower -08 : 9000 2,3T CSE -94 (skrotad) : 9000 2,3t CS -95 : 9000 CSE 2,3i -92: Opel Ascona C Sprint (Etanol konveraterad)(R.I.P.).

  4. #4

    Re: Byta o-ring vid motorvärmaren

    Kanon. o-ringar har jag (en stor å en liten), men momentnyckel borde man kanske skaffa en?
    Men om man byter o-ringar så borde det väl bli tätt för en tid ivf? Får väl byta värmare sen.

    Tålamod... mmm det har man ju så gott om
    Saab 9-5 Aero -02 250Hk Salomon Line
    http://www.rip-off.se/

Liknande ämnen

  1. Styra motorvärmaren via SID OG9-5 BioPower
    Av eriol067 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2018-03-13, 15:15
  2. Motorvärmaren
    Av ZeroX i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2011-10-19, 11:13
  3. Byta packningar till motorvärmaren
    Av Pette i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-05-10, 14:30
  4. Kontrollera motorvärmaren
    Av Guztav i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-11-04, 15:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •