Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Hybrid dumpventil Saab 9-5 2,0T (B205E) T7

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    SKåne
    Inlägg
    14

    Hybrid dumpventil Saab 9-5 2,0T (B205E) T7

    Så jag har läst och läst som tusan om att den ena säger så och nästa säger helt på andra hållet angående öppna dumpventiler.

    Är inte dum så att säga och förstår problematiken runt LMM och att turbo kan ta stryk utav en öppen version pga tryckstötar.

    Men angående att T7 systemet inte accepterar det alls och att halva bilen flippar ur. Hur pass mycket sanning finns det i detta?

    Fråga två blir:
    Hybrid dumpventil som t.ex denna http://www.mrtuning.se/p/dumpventil-...lack-1186.html med möjlighet att ställa hur mycket som går tillbaka och hur mycket som vädras.
    Flippar Styrboxen ut av att den får tillbaka mindre?

    Någon med oljigare nävar som kan ge mig en bra lektion/ Bra info?

    OBS! Om det finns tråd ang hybrid dump ber jag om ursäkt då jag tyvärr inte hittat denna.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    766
    Medlem#
    7119

    Re: Hybrid dumpventil Saab 9-5 2,0T (B205E) T7

    Vad har du för syfte med att montera en annan dumpventil?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    SKåne
    Inlägg
    14

    Re: Hybrid dumpventil Saab 9-5 2,0T (B205E) T7

    Citat Ursprungligen postat av Blommas
    Vad har du för syfte med att montera en annan dumpventil?
    Min nuvarande original (bosch plast) är kass och sitter i funderingarna med lite penga ösning över motor mm. Eller rättare sagt ösa pengar över en nyare motor som sitter på motorstativet just nu. Överladda lite extra och se vad man kan få ut med T7Suite och liknande själv. Inne på andra varvet med läsning av diverse manualer mm om just T7Suite

    Och ljuga skulle jag väl göra om jag inte säger att lite småpys låter för jäkla gott!

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Katrineholm/Sköldinge
    Inlägg
    149

    Re: Hybrid dumpventil Saab 9-5 2,0T (B205E) T7

    Det kommer ge mer problem än vad det är värt med en öppen dump.
    Har testat med öppen på annan bil med lmm å det var allt möjligt som stulade, dumpen stog öppen på tomgång så man inte hade tomgång eller jäkligt knepig tomgång.

    När en öppen dump dumpar ut allt luft som är uppmätt så får motor för mycket bränsle , är väll ingen större problem i sig enligt mig, men på min bil fick jag då avgassmällar ibland när jag växlade å snart nog så var katten paj, kärnan hade lossnar å låg på tvären.

    Plus att original bosch dumpen är riktigt bra, lätt mekanik i den så den är snabb. så rent prestanda messigt kan det inte bli bättre,
    Sitter ju även Bosch dump i bla Audi å Porsche, å speciellt sistnämnda har nog lite högre krav på funktionen i dumpen än andra.

    Audi´s dump tål lite mer laddtryck också om jag inte minns fel.
    9-5 Aero kombi-00 BioPower

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    SKåne
    Inlägg
    14

    Re: Hybrid dumpventil Saab 9-5 2,0T (B205E) T7

    Citat Ursprungligen postat av Phixit
    Det kommer ge mer problem än vad det är värt med en öppen dump.
    Har testat med öppen på annan bil med lmm å det var allt möjligt som stulade, dumpen stog öppen på tomgång så man inte hade tomgång eller jäkligt knepig tomgång.

    När en öppen dump dumpar ut allt luft som är uppmätt så får motor för mycket bränsle , är väll ingen större problem i sig enligt mig, men på min bil fick jag då avgassmällar ibland när jag växlade å snart nog så var katten paj, kärnan hade lossnar å låg på tvären.

    Plus att original bosch dumpen är riktigt bra, lätt mekanik i den så den är snabb. så rent prestanda messigt kan det inte bli bättre,
    Sitter ju även Bosch dump i bla Audi å Porsche, å speciellt sistnämnda har nog lite högre krav på funktionen i dumpen än andra.

    Audi´s dump tål lite mer laddtryck också om jag inte minns fel.
    Låter med andra ord som att man ska köra på en BOSCH dump igen alltså.
    Får se om man kan få tag på en i bra skick för en rimlig slant på skroten alternativt kanske titta på bosch typ modellerna i metall från diverse "styling" sidor.

    Tack för svar!

Liknande ämnen

  1. Ny SAAB hybrid?!
    Av mathiaso i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-03-02, 04:03
  2. Saab 9-x hybrid
    Av MathiasH i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-08, 05:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •