Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Svajande laddtryck OG9-3 B205R

  1. #1

    Svajande laddtryck OG9-3 B205R

    Hejsan, som topic lyder. Är de samma magnetventil och dumpventil på alla t7er?
    Jag har då en 93a version 1 Aero årsmodell 2002. Men laddet går ner i botten sen så spikar den. Och ibland ligger de och svajjar när man trycker på. Och har hört att de då kan vara fel på magnetventilen och dumpventilen. Så har införskaffat mig de från en 93a ss årsmodell 01. Och undrar om de är samma?

    Tacksam för snabba svar!
    Mvh Emil

  2. #2

    Re: Magnetventil, dumpventil samma på alla T7?

    Ja, det är samma ventiler.

    Jag tror dock inte på det du skriver, laddet går ner i botten sen så spikar den.

    Beskriv ditt problem bättre så får du hjälp att lösa det.
    Signaturlös

  3. #3

    Re: Magnetventil, dumpventil samma på alla T7?

    Tack !
    Ja men altså när man drar ur bilen fullt. så slår laddtrycksmätaren NÄSTAN ner i botten på de röda sen går den tillbaks och börjar svajja. Och man känner att de rycker i bilen. Dock så är de så på 2an och uppåt. Men de är mest på 2ans växel de händer. Vet inte hur jag ska beskriva problemet bättre just nu. Kanske kommer på något mer framöver.

    Mvh Emil
    Senast redigerat av Moderator den 2022-03-13 klockan 17:19. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  4. #4

    Re: Magnetventil, dumpventil samma på alla T7?

    Jaha, så med "laddet går ner i botten" menar du alltså det motsatta!

    Hur vet du att den spikar? Låter som misständningar!

    Har du bytt tändstift?
    Senast redigerat av Moderator den 2022-03-13 klockan 17:19. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Signaturlös

  5. #5

    Re: Magnetventil, dumpventil samma på alla T7?

    Jag omformulerar mig lite nu. Nu har det blivit så att laddtrycket svajjar när man ligger på 5an mellan 90-120. man känner välldigt väl i bilen att de rycker.
    Farthållaren fungerar inte heller? kan de ha nått med saken att göra? att de är nån vakumslang som är dålig. Eller kanske gasspjället?
    tändstiften är bytta för 50mil sedan.

  6. #6
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Magnetventil, dumpventil samma på alla T7?

    Citat Ursprungligen postat av Arkegrim
    Så har införskaffat mig de från en 93a ss årsmodell 01.
    Finns ingen 9-3 SS årsmodell 01. Bilmodellen existerar inte.

    Nu till det viktiga! Är din bil trimmad?

  7. #7

    Re: Magnetventil, dumpventil samma på alla T7?

    Trodde bilmodellen hette så men de var visst en vanlig 9-3 lätt tryckare från 01.
    Nej bilen är helt original. De är ingenting gjort på den.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-03-13 klockan 17:19. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  8. #8
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Magnetventil, dumpventil samma på alla T7?

    Alright!
    Jag tror inte att fel på dumpventilen kan vara orsaken.
    Troligtvis är det magnetventilen, eller wastegate som orsakar problemen.

    En sak till: Modellerna med lättrycksturbo har inte laddtrycksmätare, så troligtvis har du en fulltryckare. Vad står det i regbeviset?

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Re: Magnetventil, dumpventil samma på alla T7?

    Han har en Aero står de i första inlägget.
    Men skenande laddtryck e obra.

    Kan ha flera orsaker, men skulle dumpen va paj så skulle den knappt orka ladda upp på det gula, alltså max 0,45bar=GrundLaddTryck, GLT.

    Har nån varit lite slarvig vid turbobyte o försökt lossa magnetventilen från gummihållaren istället för att dra loss hela från insugssaxofonen så går den i två bitar o en liten fjäder kan försvinna.

    Ingen ide reparera utan bara byta.
    Finns ju många motorrasade på skroten nuförtiden som har hela magnetventiler.
    Ja har ett par tre st extra själv om man skulle få problem med egna eller andras bilar.
    Sprickor i avgashuset är inte heller helt ovanligt o då kan laddet skena innan det bryter.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  10. #10

    Re: Magnetventil, dumpventil samma på alla T7?

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Alright!
    Jag tror inte att fel på dumpventilen kan vara orsaken.
    Troligtvis är det magnetventilen, eller wastegate som orsakar problemen.

    En sak till: Modellerna med lättrycksturbo har inte laddtrycksmätare, så troligtvis har du en fulltryckare. Vad står det i regbeviset?
    Har nu testat med 2 olika magnetventiler och felet återstår. Kan väll inte vara wg'en om man bara ligger och fiskör? laddtrycket svajar mer vid lugn körning än vid hårda gaspådrag.
    Har en aero alltså fulltryckare.

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Han har en Aero står de i första inlägget.
    Men skenande laddtryck e obra.

    Kan ha flera orsaker, men skulle dumpen va paj så skulle den knappt orka ladda upp på det gula, alltså max 0,45bar=GrundLaddTryck, GLT.

    Har nån varit lite slarvig vid turbobyte o försökt lossa magnetventilen från gummihållaren istället för att dra loss hela från insugssaxofonen så går den i två bitar o en liten fjäder kan försvinna.

    Ingen ide reparera utan bara byta.
    Finns ju många motorrasade på skroten nuförtiden som har hela magnetventiler.
    Ja har ett par tre st extra själv om man skulle få problem med egna eller andras bilar.
    Sprickor i avgashuset är inte heller helt ovanligt o då kan laddet skena innan det bryter.
    Ja precis de är väldigt obra. Samt att de är väldigt jobbigt.
    Okej då är dumpen utesluten.
    kan inte vart så för de funkar inte med andra magnetventiler heller.
    Kan tillägga en sak också om jag inte gjort de i mina föregående kommentarer.
    Men farthållaren funkar inte heller. Kan de ha nått med saken att göra? De är inte fel på kontakterna vid pedalerna. De är nått i motorutrymmet som inte stämmer.
    Mvh Emil

  11. #11
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 003
    Medlem#
    5849

    Re: Magnetventil, dumpventil samma på alla T7?

    LMM kan vara orsaken om man ser till att farthållare är ur funktion...

    MVH
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  12. #12

    Re: Magnetventil, dumpventil samma på alla T7?

    Kolla om du har några felkoder.
    Kan ju vara nåt med spjällhuset.
    Signaturlös

  13. #13

    Re: Magnetventil, dumpventil samma på alla T7?

    Citat Ursprungligen postat av flaset
    LMM kan vara orsaken om man ser till att farthållare är ur funktion...

    MVH
    Så den påverkar farthållaren med?

    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Kolla om du har några felkoder.
    Kan ju vara nåt med spjällhuset.
    Ja kan man göra de hemma? Har sett att biltema säljer felkodsläsare, funkar de till t7 system?
    Ja jag funderar på de med. men känns ovärt att köpa ny för nästan 4000 och så är de inte det felet. Begagnade går väll ungefär på halva.

    Tack för svaren! MVh Emil

  14. #14

    Re: Magnetventil, dumpventil samma på alla T7?

    Det billigaste är att köpa en ELM327 (från 60 kr. på ebay) och andriodappen Torque, för att läsa ut ev. felkoder.
    Signaturlös

  15. #15

    Re: Magnetventil, dumpventil samma på alla T7?

    Tack! Får införskaffa mig en sån
    mvh
    Senast redigerat av Moderator den 2022-03-13 klockan 17:20. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    64

    Re: Magnetventil, dumpventil samma på alla T7?

    Jag hade ungefär de problem med laddtrycket du beskriver på min B205R då var det LMM som spökade byte av den löste problemet.
    Saab 9-5 Aero SportCombi
    Saab og900s Sedan

  17. #17

    Re: Magnetventil, dumpventil samma på alla T7?

    Okej, men har nu löst problemet någorlunda. Laddtrycket "svajjar" inte alls lika mycket nu som förut vid gaspådrag. och inte känt någonting vid jämn hastighet än i alla fall. Boven var tändstiften. Men dessvärre så börjar ju kylan komma nu och den är vääldigt trög på att starta vid kall väderlek. Så var de med gamla tändstiften med och dem var mycket mjukare än vad jag har på nu. De tyder ju på att något annat är fel också... Och har ingen aning vad jag ska börja felsöka. Har inte fått hem ELM327 felkodsläsaren heller som jag beställde för 2 veckor sedan.
    Så här har de varit när de vart 3 till 7 plussgrader ute. Man kan ju bara hoppas om den startar under minusgraderna som börjar komma nu.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-03-13 klockan 17:20. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  18. #18

    Re: Magnetventil, dumpventil samma på alla T7?

    Citat Ursprungligen postat av Arkegrim
    Boven var tändstiften. Men dessvärre så börjar ju kylan komma nu och den är vääldigt trög på att starta vid kall väderlek. Så var de med gamla tändstiften med och dem var mycket mjukare än vad jag har på nu.
    Som jag misstänkte från början. Du hade alltså fel tändstift monterade?

    Att den är seg och starta beror nog på batteriet.
    Signaturlös

  19. #19

    Re: Magnetventil, dumpventil samma på alla T7?

    Problemet kvarstår ju. Men inte alls lika mycket... Som jag skrev förut tändstiften var bytta för 50 mil sedan. Och han som jag köpte bilen av var bilmek på mekonomen så litade ju på han att de var rätt tändstift. Men han har ju även kunnat bara skrivit in de i serviceboken.
    Får testa med nytt batteri imorgon! Tack för allt du har bidragit med i denna tråd
    Återkommer med mer problem om jag får ut nå felkoder!
    Mvh Emil
    Senast redigerat av Moderator den 2022-03-13 klockan 17:21. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973

    Re: Magnetventil, dumpventil samma på alla T7?

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Sprickor i avgashuset är inte heller helt ovanligt o då kan laddet skena innan det bryter.
    Sprickor är vanligt på Mitsubishi #6 ja, men inte på MHI #5 eller GT17.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Mystiskt Laddtryck, Högt laddtryck! B205R
    Av Pontaaa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-09-06, 08:25
  2. svajande laddtryck 9k 2,3T 200 hk
    Av Saabturbopower i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-05-17, 18:25
  3. Svajande laddtryck
    Av Aero-Sundorf i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-03-26, 15:12
  4. Svajande laddtryck T5
    Av Airflow i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-09-08, 21:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •