Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Felkod P1743 i automatlådan OG9-5 -03

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    17

    Felkod P1743 i automatlådan OG9-5 -03

    Tjenare

    Jag har en polare som har fått lite problem med sin växellåda...Det handlar om automatväxellådan på en saab 9-5 2003. En lampa tänds på instrumentbrädan, en gul lampa som varnar om växellådan. Lådan växlar som den ska, bara att det känns som att den slirar lite vid jämna hastigheter, t.ex 110. Bilen har bara gått 15 tusen mil, och det känns som att en låda borde hålla längre...

    Han har varit och läst felkoden, och koden som han får är P1743, mekaniskt fel. Mekonomen har sagt att lådan behöver bytas. Enligt vad jag och han sökt på nätet så kan det vara ett fel med en sensor, och att man behöver byta den.

    Vet nån av er nånting mer om just den här koden? Vet ni vad det kan vara för fel, eller hur man kan ta reda på lite närmare vad det kan vara för fel? Eftersom bilen är ganska "ung" så borde inte lådan bara gått sönder såhär...
    Saab 9-3 Coupe 2.0t -99 Steg 2

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Saab 9-5 aero 2003 felkod i automatlådan

    Enligt wis så står det såhär om just den felkoden:
    Denna felkod tyder på ett mekaniskt fel i växellådan i första hand.

    Men det kan också som du säger vara en sensor. I första hand är det väl värt att byta ut den sensorn isf. Men sen är ju frågan om man kan komma åt den utan att plocka ned växellådan? Om man måste plocka ned växellådan är det ju lika bra att byta den.

    Har växellådan fått oljan utbytt vid 11 000 mil? Alternativt vart 5e år? Det kanske kan vara en orsak annars. En växellådan bör hålla längre än 15 000 mil om den har skötts på rätt sätt. Det är lite annorlunda med bilarna som vi har på mitt jobb. Växellådan har bytts ut två gånger på min bil och den har bara rullat 6000 mil. ;D Men vi kör som galningar med dom bilarna också.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    17

    Re: Saab 9-5 aero 2003 felkod i automatlådan

    Okej tackar för svaret

    Ja, oljan byttes vid 10 000 mil om jag kommer ihåg rätt att min kompis sa. För det var det jag trodde först också. Men han misstänker att oljan kanske inte var rätt, eftersom efter vad jag läst på nätet så är den lådan väldigt känslig.

    Kan det hända att t.ex om man bytte olja och det visade sig vara fel olja, så går lådan sönder så pass tidigt? Kan bara oljan förstöra så pass mycket? Och kan det hända att växellådan återgår till normal drift om man byter olja nu igen, med rätt olja? Varningslampan tändes för en vecka sen nu.

    Nu måste jag bara fråga, vilka bilar har ni på ditt jobb? och vad jobbar du med?

    Och angående saab WIS, jag har skaffat programmet, men visst är den kombatibel bara med 32 bitars operativsystem?
    Saab 9-3 Coupe 2.0t -99 Steg 2

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171

    Re: Saab 9-5 aero 2003 felkod i automatlådan

    Trist, jag har en färsk erfarenhet, först gick en speedsensor på min låda, jag nollade felkod (p715 har jag för mig) och körde vidare, så fick jag felkod igen och lådan "slog" i växeln rejält en gång, så jag bytte sensor, men fortsatte växla lite mysko, så bytte jag olja (på verkstad till rätt olja), ingen skillnad och oljan såg fin ut. Så jag åkte vidare. Sen plötsligt så tänds lampan och felkoden du nämner sattes. Nollade koden. Kunde köra lite till, sen la lådan ned helt. Min teori är att nåt gjorde att den tappade systemtrycket. Ingen olja utanför lådan. Nivån rätt. Felsökning är dyrt och få kan nåt om lådorna. Lådorna från 2002-2003 var tydligen fel på ventilhuset, det slits och börjar läcka förbi ventilerna. Även 3ans växels bromsbandsstyrning i de tidiga 5 vxl lådorna gick en bricka sönder i slavcylindern, ett jätteproblem på volvo men verkar inte vara lika på saab, framförallt inte ng9-3 då problemet var botat på den.

    Jag har hört att dessa lådor, som sitter i taxibilar etc (samma i V70 tex) kan hålla hur långt som helst, men även ge upp innan 15.000 mil. Av en anledning rekommenderas oljebyte var 6.000 mil på yrkesfordon.

    Automater är trevliga, men väl så mycket mer komplicerade än manuella. Men iofs så rasar ju manuella lådor också, och ska ibland ha kopplingsbyte... Så, har man otur kan en automat rasa. Säkert mycket beroende på underhåll och körstil...

    Hörde förresten av en kille på jobbet som har en ett par år gammal BMW som automatlådan också rasade på.

    Hur slutade det för mig? Jag köpte en fabriksny låda av speedparts och fick den bytt på en aukt saabverkstad. Tunnare plånbok, men helt ny låda till billigare pris än en renoverad och inte mycket dyrare än en från skroten. Och för mig, som har en ng9-3 cab som jag tänkt behålla kändes det värt det.

    Men på en 9-5 från 2003?

    Kolla oljenivå är väl första självklara (men ska kollas med motor igång, jag tejpade stickan på en lång pinne så gick det utan att riskera fingrarna i fläkten).

    Nästa steg? jag tror på att hitta nån som kan automatlådor och be dem mäta tryck (det verkar finnas olika portar och nån som kan det kanske kan göra det relativt billigt). I sista hand byta låda... eller skrota bilen? Kanske finns nån mindre verkstad som kan göra det lite billigare än mekonomen...

    Lycka till i vilket fall...

    edit; sensorerna är lätta att byta (iallafall på ng9-3), men ganska dyra, jag sparade mina fungerande från gamla lådan just in case. Tydligen är de vanligt att de går pga fukt kommer in via kablaget/kontaktdonet. Med en tech2 kan man läsa ingående och utgående sensor och se att de lirar och jag tror felkoden sätts när den tycker att ingående=utgående, dvs lockup i, alternativt att den går på convertern men den slirar för mkt. Så är en sensor paj skulle det kunna ge denna koden. Eller för låg oljenivå som sagt.
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    17

    Re: Saab 9-5 aero 2003 felkod i automatlådan

    Okej intressant

    Ska träffa honom imorrn, då ska vi kolla oljan igen. Jag körde hans bil häromdagen för att känna hur det kändes, och på de första växlarna så var det inga problem alls. Däremot vid typ 70 och 80 km i timmen, vid jämn gas, kände jag först hur den "gungade" lite, alltså kändes som att kraften inte var kontinuerlig, den släppte kraften ibland. Så fort man gasade lite till eller släppte gasen så var det återigen kontinuerligt.

    Det blir väl i värsta fall att byta växellåda, eftersom han tänkte åka på bilsemester lite senare i år.

    Bilen är i sjukt bra skick, och han vill verkligen inte skrota den....

    Jag undrar hur pass enkelt det är att byta sensorerna? såg din edit nu, men för att byta dem, då måste man väl ta ner hela växellådan? och vart kan man köpa sensorerna?

    Jag har ingen tech2 verktyg, är väldigt taggad på en sån, men de är ganska dyra...
    Saab 9-3 Coupe 2.0t -99 Steg 2

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171

    Re: Saab 9-5 aero 2003 felkod i automatlådan

    nej, nej, sensorerna tar man ut på max en timme... de sitter ovanpå lådan på ng9-3 får man ta väck batterit för att komma åt, kan säkert gå ändå men de är bräckliga och sitter tajt så att föredra att bereda plats. 9-5 ser väldigt trång ut i motorutrymmet, så jag vet ju inte, men bör vara lätt kolla i WIS hur man gör.

    Om du googlar lite lär du nog hitta bilder på hur det ser ut. Volvo har exakt samma låda i v70, kablage och därav sensorer är av volvotyp, men resten samma.

    Tyvärr tror jag inte på sensorerna, då ju din upplevelse beskriver exakt samma sak som ECUn registrerar med sensorerna...

    Men låg oljenivå, eller felaktig olja värt kolla. Men oljan är dyr att byta (både material och arbete).

    Är man beredd att skruva själv så skulle jag tappat oljan, men vara noga med det så man kan återanvända oljan, sen filtrera den så inga partiklar kommer in. Lossa plåten bakom vilka alla ventiler och solenoider sitter och byt mot en lika från en skrotad låda. Har för mig jag läste sådan tråd nånstans där nån gjort det med lyckat resultat. Jag tror detta kan göras med lådan kvar i bilen. Men man ska få fatt på ett ventilhus som är sjysst och ha nånstans att vara. Allt detta bygger ju isåfall på att man får ventilhus nästan gratis och man har nånstans att vara och har tid... Ska ändå lådan bytas så kan man ju chansa. Men börjar man fylla ny olja och göra jobbet på verkstad så drar timmarna iväg och man har nog halva bytet hemma, därav att de rekommenderar sätta in en beggad låda. Men vad är historiken på den och hur länga håller den?

    Gissar att i USA finns en automatlådereparatör i varenda kvarter... som inte bara byter låda utan faktiskt kan felsöka. För egentligen är det nog ingen rocket science, bara det att i sverige är de ju så ovanliga...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    17

    Re: Saab 9-5 aero 2003 felkod i automatlådan

    Yes vi ska kolla olja imorgon

    Har nån av er koll på vilken olja som är rätt? vet att det är väldigt mycket snack om det, och man får höra lite olika om man googlar.

    Första steget är väl att byta olja och se om det blir bättre. Om inte, så ska han nog kolla med tech 2 på en verkstad, om vad sensorerna säger. Sen så får vi se om det är sensorerna eller hela lådan som behöver bytas....

    Har för mig att han sa att han hade hittat en beggad låda från en annan aero 2003 för bara 7000 kr, men att jobbet tar 10 timmar enligt verkstaden och att bara jobbet att byta den kostar 12 000...Så det blir alltså strax under 20 000 med en "ny" låda, ny olja och så. Jag tycker att det är sjukt mycket.

    Får se vad han säger imorrn, ska träffas och byta tändstift på min och hans saab.
    Saab 9-3 Coupe 2.0t -99 Steg 2

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Saab 9-5 aero 2003 felkod i automatlådan

    I grannkommunen där jag bor finns det en verkstad som bara satsat på att vara en service/reparationsverkstad för just saab. En kompis 9-3a behövde få växellådan utbytt men han tar bara 4000kr för ett byte. Iförsig var detta en manuell låda men vad jag har hört så är det lättare att byta en automatlåda än en manuell.

    Värt att notera är att den verkstaden INTE är en auktoriserad saabverkstad och kan därför hålla lägre priser på det mesta. En sån verkstad skulle ni försöka hitta för att hålla nere kostnaderna lite. Dessutom känns inte mekonomenverkstäderna särskilt seriösa.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171

    Re: Saab 9-5 aero 2003 felkod i automatlådan

    Jag hade som sagt tur med att få en ny låda för inte så mycket mer än din kompis blivit offererad en begagnad. Jag fick hjälp av EBB på värmdö. Det krävs endel specialverktyg för att byta låda och mekonomen är ju inte så mycket billigare än en liten saabverkstad (om de ens är billigare) så tar de mer tid på sig pga fel verktyg/fel rutin så är det nog bättre hitta en riktig saabverkstad. De behöver ha tech2 med säkerhetsaccess för att adaptera lådan också.

    Jag skickar ett PM med mer info.

    Oljebyte är inte gratis. Ska man byta själv är det "dubbelt byte" som gäller, går säkert 10 liter olja för 150kr/l. 3309 tror jag den ska heta, inget annat. Finns tydligen på toyota åxå till bättre pris, och toyota är ju pappa till dessa lådor (aisin warner är ägt av toyota och jag tror lexus och avensis har exakt samma låda).
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •