Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 51

Ämne: Ojämn tomgång efter planing av toppen

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    27

    Ojämn tomgång efter planing av toppen

    Bläddra vidare för problemet om ojämn tomgång.



    Tjena! Förlåt om jag var lite otydlig i namnet på tråden.. Men det som gäller är att jag har en 9-3 2.0t (t5) som jag misstänker att toppen börjar bli risig på.

    Den trycker ur sig olja ur dumpventilen, och någonstans runt ventilkåpan.
    Det är inte bara lite heller, det stänker och sprutar ner hela motorn..
    Igår när jag skulle starta bilen så gick han konstigt på tomgången, inte så att han gick på för få burkar utan mer som en konstig "gång", men det försvann när jag nuddade gasen men då kom det några moln med vitrök bakom bilen...
    Händer fortfarande idag, men det är bara när bilen har stått en liten stund det händer, inte så att den är kall men bara stått ett tag.

    Förlåt för all text men jag vet inte hur jag ska formulera mig

    Men nu över till min fråga! Jag har en ng900 2,3l utan turbo, kan jag ta den toppen och sätta på min 9-3:a?

    Mvh/Robin
    Sun Grey metallic 9-3:a 2,0t -00

  2. #2
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 111

    Re: Byta topp på 2.0t ifrån en 2.3

    Byt turbon, det är garanterat inget fel på toppen.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    27

    Re: Byta topp på 2.0t ifrån en 2.3

    Citat Ursprungligen postat av UhrJr
    Byt turbon, det är garanterat inget fel på toppen.
    Säkert? känns ju onödigt att lägga pengar på om det är toppen
    Sun Grey metallic 9-3:a 2,0t -00

  4. #4
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 111

    Re: Byta topp på 2.0t ifrån en 2.3

    Topplocken går aldrig sönder på Saab, och om tex en ventil går av (väldigt ovanligt) så tappar du kompression, men det läcker inte in olja i tryckrören.
    Trust me, det är turbon.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    27

    Re: Byta topp på 2.0t ifrån en 2.3

    Citat Ursprungligen postat av UhrJr
    Topplocken går aldrig sönder på Saab, och om tex en ventil går av (väldigt ovanligt) så tappar du kompression, men det läcker inte in olja i tryckrören.
    Trust me, det är turbon.
    Okej, följer era råd då och kollar upp turbon.
    Men varför läcker den olja nånstans vid ventilkåpan för då? och den konstiga gången på tomgång. Det märks ingen skillnad annars på att han går dåligt.
    Sun Grey metallic 9-3:a 2,0t -00

  6. #6
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 111

    Re: Byta topp på 2.0t ifrån en 2.3

    Det är en gammal bil, är du förvånad att det läcker olja någonstans?

    Kan vara topplockspackningen också. Det billigaste mekeriet är att efterdra toppen och samtidigt lyfta bort downpipen på turbon och känna på axeln om den glappar. Det bör även vara vitt i avgashuset/downpipen iom oljeläckaget.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Sthlm, Vetlanda, Tåsjö
    Inlägg
    122
    Medlem#
    10589

    Re: Byta topp på 2.0t ifrån en 2.3

    UhrJr har en bra poäng. Enklaste stället att titta först på är tryckrören efter turbons kompressor - alltså slangen till intercoolern och efter intercoolern. Är turbon kass så kommer den trycka sin smörjolja ut genom lagren och ut i inloppsluften, och därmed kommer den att passera dumpventilen. Är det mycket olja där så vet du vad du har att bråka med...
    Saab 9-5 Vector SportCombi 2.0t BioPower - MY06
    B235 | 19T#6 | Deka 875cc | Ferrita 3" DP -> 2,5" | Fabriksny FM57 med GM torsendiff & stålhylsa | Smidda kolvar | OEM Biopower-pump | KLRacing IC | T5-kammar (förr B234i) | Eget program |
    ~370 hhp/600 Nm
    Fd. Saab/Opel-mekaniker - numera AVL Motorlabb

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    27

    Re: Byta topp på 2.0t ifrån en 2.3

    Citat Ursprungligen postat av UhrJr
    Det är en gammal bil, är du förvånad att det läcker olja någonstans?

    Kan vara topplockspackningen också. Det billigaste mekeriet är att efterdra toppen och samtidigt lyfta bort downpipen på turbon och känna på axeln om den glappar. Det bör även vara vitt i avgashuset/downpipen iom oljeläckaget.
    Jojo olja får han läcka lite grann om han vill, men det ska ju inte spruta ut så mycket så man tror någon har mördat på spisen
    Sun Grey metallic 9-3:a 2,0t -00

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    27

    Re: Byta topp på 2.0t ifrån en 2.3

    Citat Ursprungligen postat av Schottis
    UhrJr har en bra poäng. Enklaste stället att titta först på är tryckrören efter turbons kompressor - alltså slangen till intercoolern och efter intercoolern. Är turbon kass så kommer den trycka sin smörjolja ut genom lagren och ut i inloppsluften, och därmed kommer den att passera dumpventilen. Är det mycket olja där så vet du vad du har att bråka med...
    Men om både turbon och toppackningen är slut, finns det nå samband mellan dom felen?
    Sun Grey metallic 9-3:a 2,0t -00

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    SKåne
    Inlägg
    14

    Re: Byta topp på 2.0t ifrån en 2.3

    Citat Ursprungligen postat av jrobin
    Citat Ursprungligen postat av Schottis
    UhrJr har en bra poäng. Enklaste stället att titta först på är tryckrören efter turbons kompressor - alltså slangen till intercoolern och efter intercoolern. Är turbon kass så kommer den trycka sin smörjolja ut genom lagren och ut i inloppsluften, och därmed kommer den att passera dumpventilen. Är det mycket olja där så vet du vad du har att bråka med...
    Men om både turbon och toppackningen är slut, finns det nå samband mellan dom felen?
    I mitt fall för ca ett år sen på frugans 9-5a T7 så hade turbinen snurat så mkt mot "väggen" i snurran att fullt med små metall partiklar tuggat sig lagom fint i cylindrarna och gjorde så han läckte mellan 2 cylindrar. DYRT!

    Komptesta cylindrarna om det inte är gjort. Viktigaste är att de är snarlika i komp t.ex (1)10 (2)10,5 (3)10,5 (4)10 är acceptabelt. men 1 cylinder ska inte vara mkt lägre än någon annan etc. Rengör också tryckrör och IC ordentligt innan ny turbo hängs på.

    Felsök också varför snurran gått hädan! T.ex oljetråg vevhusventilation eller oljetrycksrör mm.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    27

    Re: Byta topp på 2.0t ifrån en 2.3

    Åneeej, får hoppas jag har bättre tur än dig :/
    Ska komptesta han när farsgubben kommer hem på torsdag.
    Sun Grey metallic 9-3:a 2,0t -00

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    SKåne
    Inlägg
    14

    Re: Byta topp på 2.0t ifrån en 2.3

    Citat Ursprungligen postat av jrobin
    Åneeej, får hoppas jag har bättre tur än dig :/
    Ska komptesta han när farsgubben kommer hem på torsdag.
    Aa gör det.
    A och O att rengöra riktigt rejält efter något slags haveri.
    Sett många stackare som fått hem bilen från verkstaden också rasar det bara veckor/månader senare för att inte ens verkstaden rengjort.

    Men men Best of luck!

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    27

    Re: Byta topp på 2.0t ifrån en 2.3

    Citat Ursprungligen postat av Shoppey
    Citat Ursprungligen postat av jrobin
    Åneeej, får hoppas jag har bättre tur än dig :/
    Ska komptesta han när farsgubben kommer hem på torsdag.
    Aa gör det.
    A och O att rengöra riktigt rejält efter något slags haveri.
    Sett många stackare som fått hem bilen från verkstaden också rasar det bara veckor/månader senare för att inte ens verkstaden rengjort.

    Men men Best of luck!
    Han varna för kylarvatten idag å.. fattades väl ungefär 1½ liter så nu läcker han väl det å..
    Sun Grey metallic 9-3:a 2,0t -00

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    SKåne
    Inlägg
    14

    Re: Byta topp på 2.0t ifrån en 2.3

    Citat Ursprungligen postat av jrobin
    Citat Ursprungligen postat av Shoppey

    Aa gör det.
    A och O att rengöra riktigt rejält efter något slags haveri.
    Sett många stackare som fått hem bilen från verkstaden också rasar det bara veckor/månader senare för att inte ens verkstaden rengjort.

    Men men Best of luck!
    Han varna för kylarvatten idag å.. fattades väl ungefär 1½ liter så nu läcker han väl det å..
    Usch! Ja då gäller det att inte köra speciellt hårt.. Om ens köra alls!
    Har ni hunnit komptesta?
    Och allt pekar på en turbo nu. Börjar oftast med olja i tryckrör och slangar sen kommer vattnet om man inte gör vid det direkt. Nästa är topp och kolvar om man fortsätter köra.

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Re: Byta topp på 2.0t ifrån en 2.3

    Mnja. Turboras kommer oftast av täppt sil i tråget som ger taskigt oljetryck.
    Enda rätta är att stänga av o inte starta upp förrän detta är rengjort o turbon bytt.
    Nummer två som inträffar vid fortsatt körning är lagerhaveri på fyrans vevstakslager och ramlager pga för dåligt oljetryck.

    Sen när allt gått överhettat o kylarvattnet försvinner, då först börjar det hända saker på ovansidan av motorn, topphaveri av något slag.

    Då oljetrycket försvinner börjar balanskedjans spännare tappa styrka och kedjan sträcks ut på nolltid då smörjning uteblir osv.

    Så om man räknar ihop allt som kan ha hänt är det nog ett motorbyte på g.
    Kostar alldeles för mycket o byta delar, faktiskt.

    Detta är ingen domedagsuppfattning utan bara vad som blir i kedjan av fel om man fortsätter köra med bilen.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  16. #16
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 575
    Medlem#
    4156

    Re: Byta topp på 2.0t ifrån en 2.3

    Nu är det väl ändå lite väl mycket domedagsprofetior och "worst case" som målas upp??

    Lika bra att byta motor?

    Första steget borde väl ändå vara att ta reda på vad som är fel?
    - Börja göra som UhrJr säger.

    Olja i kylarvattnet eller vitt klägg i oljan är rätt tydligt tecken på kass toppackning. Läckande toppackning kan också göra att bilen ryker lite vid kallstart.

    Har du otur, oljan från dumpen tyder på det, så är det två fel, turbon och toppackning. Lite grann olja i dumpen kan du ha även om det inte är något direkt fel på turbon, vevhusventilationen leds ju tillbaka till motorn via insugsluften och går via turbon så en lätt oljehinna kan du hitta vid dumpen utan att det behöver vara något fel. Men är det större mängder så tyder det ju mer på att turbon inte är riktigt kry.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    27

    Re: Byta topp på 2.0t ifrån en 2.3

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Nu är det väl ändå lite väl mycket domedagsprofetior och "worst case" som målas upp??

    Lika bra att byta motor?

    Första steget borde väl ändå vara att ta reda på vad som är fel?
    - Börja göra som UhrJr säger.

    Olja i kylarvattnet eller vitt klägg i oljan är rätt tydligt tecken på kass toppackning. Läckande toppackning kan också göra att bilen ryker lite vid kallstart.

    Har du otur, oljan från dumpen tyder på det, så är det två fel, turbon och toppackning. Lite grann olja i dumpen kan du ha även om det inte är något direkt fel på turbon, vevhusventilationen leds ju tillbaka till motorn via insugsluften och går via turbon så en lätt oljehinna kan du hitta vid dumpen utan att det behöver vara något fel. Men är det större mängder så tyder det ju mer på att turbon inte är riktigt kry.
    Det är inge olja i kylarvattnet eller tvärtom. Och dåligt ladd tycker jag inte att jag har, en Audi a4 1.8ts chippad måste ge på jävligt mycket för att komma om mig, och då kör jag så vitt jag vet original!

    Back to topic: Börjar riva motorn nu på morgonen så ser ut va som ur hänt, kommer att hålla er uppdaterade
    Sun Grey metallic 9-3:a 2,0t -00

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    27

    Re: Byta topp på 2.0t ifrån en 2.3

    Tagit bort ventilkåpan nu,alla tändstiftena förutom 4:an såg bra ut, på den var det nå vit beläggning. Inge överdrivet kladd var det heller, såg bra ut i övrigt.
    Sun Grey metallic 9-3:a 2,0t -00

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    27

    Re: Byta topp på 2.0t ifrån en 2.3

    Nu är allt borta! den har troligen läckt vid 4ans burk snett uppemot en vattenkanal. Den såg allmänt jävla risig ut också. Blir att lämna in för planing imorn bitti!

    En annan tråkig upptäck var att turbon var helt tvär slut.. Kunde lätt vicka flänsarna emot huset, men den gick inte att röra ut-och-in längs axeln. (? :s)

    Såg också att när jag tog bort ventilkåpan att det var nå sort av loctite eller liknande runt gummitätningen, ska det vara det?
    Sun Grey metallic 9-3:a 2,0t -00

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    SKåne
    Inlägg
    14

    Re: Byta topp på 2.0t ifrån en 2.3

    Citat Ursprungligen postat av jrobin
    Nu är allt borta! den har troligen läckt vid 4ans burk snett uppemot en vattenkanal. Den såg allmänt jävla risig ut också. Blir att lämna in för planing imorn bitti!

    En annan tråkig upptäck var att turbon var helt tvär slut.. Kunde lätt vicka flänsarna emot huset, men den gick inte att röra ut-och-in längs axeln. (? :s)

    Såg också att när jag tog bort ventilkåpan att det var nå sort av loctite eller liknande runt gummitätningen, ska det vara det?
    Rättså vanligt med "packning på tub" där.
    Har varit så på mängden utav saabs motor man pillat med. Packningen blir ofta till plattad ordentligt.. Normalt "slitage" Antingen byter man packningen och köra bara den eller byter och packning på tub.
    Eller så kliner man på lite extra med den gamla om den är hyffsat hel.
    Helt upp till en själv. Packningen är inte så dyr heller har jag för mig.

    Brukar själv använda mig av den som klarar högre temperaturer. (Oftast röd) och denna kletas på precis innan man smäller på locket igen alltså inget som ska vulkas eller torka innan.
    Fritidstema a.k.a "Biltemas" variant funkar galant. Vissa saker kan dem fortfarande..

Liknande ämnen

  1. Ojämn tomgång efter byte av LMM
    Av LuffarN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-01-17, 01:41
  2. NG9002.0T -97, blir toppen sämre efter planing?
    Av Gamle_Rasken i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-12-08, 19:20
  3. ojämn tomgång efter turboras
    Av woldberg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2010-11-01, 17:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •