Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Hackar/dör/luktar bränt OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    3

    Hackar/dör/luktar bränt OG9-5

    Hej.

    Är ny på detta forum sedan 5 minuter
    Har läst igenom tonvis av inlägg och hittar inga som kan likna mitt problem.
    (till att börja med ska jag säga att bilen bärgades till verkstad idag så jag väntar på domen... )

    Problemet:
    När jag skulle parkera bilen och vänta på att min automatiska garageport skulle öppnas så hackade bilen så in i helv... påminde om när man bromsar till stillastående utan att koppla ur. (Bilen hoppade och studsade alltså)
    Provade lägga ur växeln men den fortsatta.
    Fick precis in bilen i garaget när den tillslut dog av hackandet.
    Luktade även mycket bränt (otroligt frän doft som nästan brände i näsan)
    Provade att starta bilen igen och det var inga problem men samma symptom kom tillbaks efter en sekund och bilen dog.

    Kan själv absolut inget om bilar så jag visste inte vart jag skulle titta.
    Kollade oljestickan. Fanns olja men dock lite. Inget vitt gegg
    Skruvade bort tänd kassetten för att se om nått syntes.
    Fanns liiite olja i "tråget" där tändstiften sitter. Verkar som det runnit in lita längs hela packningen som sitter upptill. (oljan märkte jag inte av när jag bytte tändstift för ca 500 mil sedan.)
    Satte tillbaks tändkassetten och satte på tändningen.
    Instrumentpanelen visade inga varningslampor (gjorde den inte tidigare heller) Enda som skiljde sig var att turbomätaren stod rakt upp (mitten av det gröna) trots att inte bilen var igång. Vill minnas att den inte gör så normalt.
    Provade att starta bilen igen och det gick bra även denna gång. Gasade och då fungerade bilen men så fort man släppte gasen eller kopplade ur så dog bilen.
    Denna gång så hade jag motorhuven öppen och såg vart röken kom ifrån.
    En liten strimma svagt grå rök kom upp från under där Luftmassemätaren sitter.
    Min första tanke var att lukten påminde kanske kunde påminna lite som bränt gummi (fast mycket starkare) så jag kollade remmarna som sitter där (det jag kunde se) men allt verkade vara ok.

    Så nu mina nyblivna Saab vänner.
    Gnugga geniknölarna och bombardera mig med er vishet om vad det kan vara.

    P.S Inte lönt att fråga om jag kollad det ena med det tredje för det har jag inte.

    Övrig info:
    Bilen är en Saab 9-5 2,3t från 2002
    Troligtvis trimmad (bra mycket piggare än andra saabar med samma motor jag kört i alla fall)
    Har gått ca 23000mil (7000 av dom i min ägo senaste två åren och lugnt körd)
    Servad på verkstad fram till ca 19000 mil. Efter det har jag bytt oljefilter/olja/tändstift osv själv. (dvs dom enkla grejorna)

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: 9-5;a hackar/dör/luktar bränt

    Prova trycka in "ECON" knappen på AC-panelen och se om felet kvarstår.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    3

    Re: 9-5;a hackar/dör/luktar bränt

    Bilen står på verkstad så jag har svårt att prova tyvärr.
    Men jag är dock lite nyfiken på ditt svar
    Hur kan detta avhjälpa mitt problem? Hur kan acc;n ha något att göra med hur bilen går i motorn?

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 256
    Medlem#
    6069

    Re: 9-5;a hackar/dör/luktar bränt

    Jag gissar att Kongo gissar att AC-kompressorn har havererat...

    Dvs remmen slirar på remskivan till kompressorn.
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  5. #5
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: 9-5;a hackar/dör/luktar bränt

    Precis.

    Behöver ju inte vara det men det är en enkel första åtgärd att kolla tänkte jag.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-10-22 klockan 14:10. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    3

    Re: 9-5;a hackar/dör/luktar bränt (fixad)

    Ja du Kongo...
    Du borde nomineras till nobelpriset eller nått.
    Du hade helt rätt nämligen!
    Det var kompressorn som hade havererat.

    Eftersom jag inte hade en fungerande Ac sedan jag köpte bilen (läckage någonstans) så bad jag verkstaden att koppla bort kompressorn och nu går bilen igen

    Jag såg framför mig hela semesterkassan försvinna men nu blev det 780kr

    Kollade vad nya delar och arbete skulle kosta för skojs skull och det skulle landa på ca 15000kr. Och då var det Inte inräknat med att felsöka och åtgärda läckaget. Skulle troligtvis hamna på nån tusen lapp till då.

    P.S Jag ringde verkstaden och berättade om ert förslag vilket dom direkt sa att det inte kunde vara.
    Men när jag hämtade bilen så stod dom med slokande huvud precis som ett litet barn som blivit påkommet med att repat pappas fina bil

    Förövrigt en jäkligt bra verkstad men dom meckar tydligen inte så mycket med Saab (förmodligen för att dom aldrig går sönder... )

  7. #7
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: 9-5;a hackar/dör/luktar bränt (fixad)

    Hihi. Nobelpris är kanske att ta i men kul att man kunde vara till någon hjälp.

    Ny kompressor är dyrt men om du vill ge dig på att laga AC,n så kan du spana efter begagnade kompressorer t ex här på annonstorgen eller bildelsbasen så kanske du kan hitta en för rimlig kostnad. Har du tur behöver det inte vara något stort läckage (AC-systemet läcker lite varje år även om det är ett slutet system. På 11-12 år så kan det mycket väl ha läckt ut så mycket att det slutar kyla utan att det är ett stort läckage. Kan också vara ett enklare läckage vid t ex torkfiltret som inte behöver bli så dyrt)

    Men visst blir det fort rätt så dyrt med reparationer av AC,n.

    Hoppas du får en bra semester, även om det blir småsvettigt.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Högtalare luktar bränt NG9-3
    Av Avveawesome i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2018-10-14, 13:10

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •