Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Oljeskydd under bilen

  1. #1

    Oljeskydd under bilen

    Har precis lagt ny marksten på garageuppfarten och äger bla en saab 900s -96 som givetvis läcker olja.
    Någon som har något tips på om det finns något oljeskydd som man kan sätta under växellåda/motor så man slipper må dåligt varje gång man kör ut från garageuppfarten och ser sin nylagda uppfart med oljefläckar?

  2. #2
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 393
    Medlem#
    6935

    Re: Oljeskydd under bilen

    Är det inte bättre att åtgärda felet så att den inte längre läcker olja?

    Att åka runt med någon form av tråg eller liknande under bilen som fångar upp oljan låter som en oerhört dålig ide.
    Dels vill nog inte övriga trafikanter att du åker runt och spiller olja lite här och där, och dessutom vill jag inte ens tänka på brandrisken med att ha ett öppet oljekärl direkt under bilen.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  3. #3
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689

    Re: Oljeskydd under bilen

    det bästa är vel att laga oljeläckan?

    annars finns det ju såna där mattor som suger upp olja.

    tror det heter miljömatta då man pratar i racingsammanhang.

    finns även såna här på biltema http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o ... ta-362571/

  4. #4
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182

    Re: Oljeskydd under bilen

    Kanske inte så snyggt, men de funkar ju och slänga en bit masonit under bilen när du parkerar den på kvällen.

  5. #5

    Re: Oljeskydd under bilen

    Det droppar ju inga enorma mängder, kanske någon droppe i veckan från oljepluggen bara. (har försökt täta i många år men det vill inte sluta) För mig är det ändå tillräckligt för att jag ska störa mig på det, trodde alla Saabar gjorde det?

    Men det finns alltså inget skydd till de här gamla bilarna som typ skyddar motorn?

    Man skulle ju i värsta fall lägga under någon pappkartong eller något men hade hellre sluppit det.

  6. #6

    Re: Oljeskydd under bilen

    Citat Ursprungligen postat av Hathol
    Det droppar ju inga enorma mängder, kanske någon droppe i veckan från oljepluggen bara. (har försökt täta i många år men det vill inte sluta)
    Hur kan man misslyckas med att få oljepluggen tät? Ny kopparpackning och dra åt med rätt moment räcker. En använd kopparpackning blir hår och ska inte åteanvändas om man inte mjukar upp den genom glödgning.

    Citat Ursprungligen postat av Hathol
    För mig är det ändå tillräckligt för att jag ska störa mig på det, trodde alla Saabar gjorde det?
    Läcker olja? Icke.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Oljeskydd under bilen

    Du vill inte ha nån oljeuppsamlare under tråget.

    På min og900 sitter en hasplåt som också fångar upp oljeläckage. Problemet är att den uppsamlade oljan ibland rinner av plåten när man parkerat där det lutar. Istället för att konstant släppa någon droppe släpper den en rejäl skvätt på slupvis valda platser
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •