Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Saab 9000 topplocksproblem

  1. #1

    Saab 9000 topplocksproblem

    hej har lite problem att få det tätt mellan block och topp finns det något jag kan göra för att förhindra detta har nämligen rivit 2 gånger på kort tid nu, kan bero på att jag var lite dumsnål första gången då jag inte planade toppen, samma topplocksbultar samt original packning.
    Har försökt leta efter värre packningar men utan framsteg det ända jag har hittat är kopparpackning på http://shop.klracing.se/sv/artiklar/...-b234-2mm.html samt ARP topplocksbultar
    då undrar jag, vad är tanken med kopparpackning? kan tänka mig att att den är mjuk och ska därav nypa fast i topplocket men vad vet jag?:S inte så erfaren av trimmade motorer och har inte varit så insatt i vad som är hållbart och bra... bilen har väll en uppskattad effekt på 400hk i motorn.

    Tacksam för råd och ev. länkar till värre grejer
    tack på förhand /Christian

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Sthlm, Vetlanda, Tåsjö
    Inlägg
    122
    Medlem#
    10589

    Re: Saab 9000 topplocksproblem

    Är toppen dragen efter rätt specifikation?
    Låter som du har för höga cylindertryck annars. Gamla toppbultarna ska gå att använda och och packningen ska man kunna få att hålla.
    Saab 9-5 Vector SportCombi 2.0t BioPower - MY06
    B235 | 19T#6 | Deka 875cc | Ferrita 3" DP -> 2,5" | Fabriksny FM57 med GM torsendiff & stålhylsa | Smidda kolvar | OEM Biopower-pump | KLRacing IC | T5-kammar (förr B234i) | Eget program |
    ~370 hhp/600 Nm
    Fd. Saab/Opel-mekaniker - numera AVL Motorlabb

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Samma växellåda i 9000cse -94 jämfört med -95
    Av Teet i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2019-09-26, 13:41
  2. [LÖST] Byta ratt från en 9000 cs -94 till en 9000 cs -97
    Av penta72 i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-10-10, 15:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •