Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Byta kamrem på Z19DTR / 1,9TTiD utan specialverktyg?

Hybridvisning

  1. #1
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 052

    Byta kamrem på Z19DTR / 1,9TTiD utan specialverktyg?

    Som rubriken lyder: jag måste akut byta kamrem, får prisuppgift av verkstan imorrn, men det jag vill veta är: klarar man ett kamremsbyte utan specialverktyg? Kikat i wis-en, och där är det diverse fixeringsverktyg till kamaxlar och vevaxeln jag främst syftar på.

    //Konrad S.
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  2. #2
    Nu är det nåt år sen sist men främre kamaxeln kan låsas med en borr i ett styhål. Veven har ett märke. Inget mer.
    Mvh
    loca

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 570
    Medlem#
    9973
    Jag använde specialverktygen när jag bytte kamremmen. Du kan låsa både den främre och den bakre kamaxeln. När jag bytte min så låste jag enbart den främre sedan var det bara att hänga av kamremmen och på med den nya
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  4. #4
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 100
    Medlem#
    1941
    Jag har bytt kamrem på mina 3st Z19DTR/A19DTR & använt specialverktygen för ändamålet till kamlåsning & vevaxellåsning. Köpte hem en sådan sats. Det går säkert utan, men är lätt att få kuggarna fel om inte allt sitter i låsta positioner, när man ska kränga på den nya remmen. Jag har precis som Adam, bara använt låsningen till främre kammen, det räcker, + låsningen till vevaxeln.

  5. #5
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 100
    Medlem#
    1941
    Jag köpte detta Sealey SEAVSE5886A kit.
    https://www.demon-tweeks.com/se/seal...a-seavse5886a/

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    128
    Medlem#
    -
    Fredrik / 1941,
    vilka verktyg på bilden har du använt? Den stora "flugsmällaren" och en av de två identiska silverfärgade sprintarna?

  7. #7
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 100
    Medlem#
    1941
    En av de fjädrande skruvsprintarna för att låsa främre kamaxeln. Samt den droppformade "flugsmällaren" ihop med den svarta "gängstången" för att låsa vevaxeln. Även den smala silvriga sprinten för att låsa spännaren till aggregatremmen. I mitt kitt är det även en skruv för att låsa vevaxeln mot den runda delen i "flugsmällaren".

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    128
    Medlem#
    -
    Okej!
    Då borde du även ha klarat dig med satsen som heter VSE5961? Förutsatt att man använder ett vanligt borr istället för virknålen till remspännaren.

    Anledningen till att jag undrar är att jag behöver VSE5961 till min Fiat 2.0 Multijet och misstänker att den satsen även är "bakåtkompatibel" med TTiD.

    Vad tror du?

    http://www.sealey.co.uk/PLPageBuilde...iredresults=16

  9. #9
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 100
    Medlem#
    1941
    Ja den lådan set ut att ha allt det nödvändiga inkl. låsskruven till vevaxeln. Att låsa spännaren till aggregatremmen, det går lika bra med ett borr i lämplig diameter.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    128
    Medlem#
    -
    En kul sak är att Sealey uppger att VSE5961 även ska passa motorn 844A1.000 - den ursprungliga 1.9 twin stage turbomotorn från FPT, 190hk. (Motorn såldes även till SAAB, men med begränsad prestanda - TTiD)

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    128
    Medlem#
    -
    Fick bekräftat av Sealey's technical help att det är samma komponenter i kiten förutom remspännar-hållaren i VSE5886A och det där som ser ut som en smal gradskiva i VSE5961, "Flywheel holding tool". Varför behövs inte "Flywheel holding tool" i satsen som du köpte?

  12. #12
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 100
    Medlem#
    1941
    Ingen aning vad/hur den där "Flywheel holding tool" är tänkt att användas. Vet du, får du gärna förklara.

    På SAAB TTiD motorn så är det bara att låsa så allt är i läge (vevaxel & kamaxel), släppa kamremsspännaren, kränga av kamremmen, montera den nya spännaren & brythjul, på men nya kamremmen, spänna remmen med spännaren & sen vrida motorn två varv för att se så allt är okej.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    128
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Ingen aning vad/hur den där "Flywheel holding tool" är tänkt att användas. Vet du, får du gärna förklara.
    VSE5961-1.png

    - - - Uppdaterad - - -

    Finns passande kamremsverktyg på Amazon för €23.88

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Demontera Densonavigation i OG9-5 utan specialverktyg
    Av danielduchon i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-04-26, 02:03
  2. Kamrem Z19DTR
    Av dino i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-03-16, 11:52
  3. Byta kamrem utan att lyfta motorn i 9-5 med V6?
    Av Jari-9K i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-10-18, 21:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •