Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: SAAB 9-5 2,3t -99 startar inte

  1. #1

    SAAB 9-5 2,3t -99 startar inte

    I november fick jag problem med min nyinköpta saab 9-5.Den startade inte när jag hade kört en stund med den. Fick tips om att det kunde vara vevaxelgivaren. Så jag köpte en på ebay och bytade den själv. Bilen funkade bra efter det. Men nu 6 månader senare har jag fått samma problem igen.
    Det började en dag med att check Engine lampan började lysa och limp home läget gick i. Men efter att ha kopplat ut batteriet så släcktes lampan och den gick att köra som vanligt. Men efter det så har jag haft problemet med att den inte startar efter en stunds körning.
    Så jag köpte nu en äkta bosch givare för att jag trodde den billiga vevaxelgivaren jag köpt på ebay hade gått isönder. Men det hjälpte inte. Någon som vet vad det kan vara?? Har även problem med en airbag lampa som tänds och släcks när den vill.
    Har multimeter så jag testade kolla ressistansen i vevaxelgivaren när den inte startade, men den var normal. Vad kan jag mer mäta?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    624

    Re: SAAB 9-5 2,3t -99 startar inte

    Läs ut felkoder istället för att igonrera dem och nollställa dem. Det är steg 1.
    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

  3. #3

    Re: SAAB 9-5 2,3t -99 startar inte

    Då måste jag till en verkstad och genom att det bara är ibland som den inte startar så kommer dem kanske inte se det? Airbag lampan kan dem säkert få en felkod på och fixa.
    Jag fick hjälp med en person på parkeringen när min bil inte startade. Han hade en felkodsläsare. Men han fick inte upp något. Men det kanske var en billig som inte kan läsa av allt??

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    624

    Re: SAAB 9-5 2,3t -99 startar inte

    Isåfall kanske det inte är en bestående felkod. Jag tycker även de vanliga OBD2-läsarna borde fixa denna typ av felkod.
    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

  5. #5

    Re: SAAB 9-5 2,3t -99 startar inte

    Citat Ursprungligen postat av agehall
    Isåfall kanske det inte är en bestående felkod. Jag tycker även de vanliga OBD2-läsarna borde fixa denna typ av felkod.
    En vanlig OBD2-läsare kan inte läsa felkoder av den enkla anledningen att OBD2 inte är aktiverat i en original 2,3t -99.

    TS får väl byta del för del tills han hittar rätt om han nu inte vill få felkoder utlästa på en SAAB-verkstad!
    Signaturlös

  6. #6

    Re: SAAB 9-5 2,3t -99 startar inte

    Okej. Så det går inte att läsa av felkoder. Jag vill lämna in den på verkstaden men måste först höra med er som kan om ni vet vad det kan vara. För det blir alltid dyrt att lämna in den. Sen är jag rädd att dem inte kan se några felkoder för att den kommer starta hela tiden. Felet måste ju hända när man är på verkstaden.

  7. #7

    Re: SAAB 9-5 2,3t -99 startar inte

    Jag kan nu meddela att jag har kört in bilen till verkstaden. Det tog en dag sedan kunde jag hämta den igen. Dem sa att en kabel till startmotorn satt lite löst. Så dem skruvade bara åt den igen och så tror jag dem bytte själva kabeln också. Inget annat visades i tech2. Men bilen startade varje gång dem på verkstaden skulle starta den.
    Nästa dag hände det igen! Bilen startade inte utanför affären. Fick vänta i en timme sen startade den. Så ner till saab verkstaden igen och så fick de titta på den igen. Två dagar senare hade dem "hittat" felet. Det var tändnigslåset. Det hade tydligen visats på tech2 när bilen inte hade startat inne på verkstaden. 4000 kronor gick det på
    Men inte nog med det, nu har det gått tre dagar och samma sak har hänt igen. Problemet kvarstår!
    Går inte att lita på verkstaden. Borde dem inte veta hur man felsöker??
    Innan jag lämnade in bilen hade jag testat mäta strömmen fram till startrelät. Och det visade på 12volt. Vad jag har läst ska det inte vara några problem med tändnigslåstet då. Men jag kan ha fel.
    Jag vet inte vad man ska göra längre. Ska dem byta varje sak tills dem hittar felet kunde jag lika bra gjort det själv

  8. #8

    Re: SAAB 9-5 2,3t -99 startar inte

    om problemet skulle komma igen. Ta någon och knacka på startmotorn startar bilen då så kan du byta startmotorn och va glad
    Saab 9-5 Sedan 2003

  9. #9

    Re: SAAB 9-5 2,3t -99 startar inte

    Testade att knacka på startmotorn innan utan att det hjälpte. Och dem på verkstaden sa att den var okej. Så jag tror inte det är den

  10. #10

    Re: SAAB 9-5 2,3t -99 startar inte

    Jag citerar mig själv från en av dina andra två trådar ang. samma fel:

    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Växellägesgivaren, startmotorn eller pluskabel till startmotorn.
    Börja meka lite nu istället för att skapa ännu fler trådar.
    Signaturlös

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Re: SAAB 9-5 2,3t -99 startar inte

    Innebär "inte startar" att startmotorn står stilla eller går motorn runt på starten?
    Jag förstår faktiskt inte vad som egentligen är felet o jag har läst igenom hela inläggen.

    Fråga 1: Går motorn runt utan att starta?
    Fråga 2: Har verkstan TechII?

    Inte säkert att Delphibaserade program kan läsa felkoder på 98-01.

    Mekonomens PDC och AutoCom från 2011 eller nyare har full avläsning av alla system i våra saabar, t.o.m. ng900-95 o nyare samt 9000 96 o nyare går att läsa ev med dessa två system. Däremot inte de programmeringsfunktioner som finns specifikt i TechII tyvärr.
    Autoexperten o BDS har inte alltid rätt system utan kör nåt eget på en del ställen typ ELM327-baserade felkodsläsare fär de är så billiga men funkar inte på alla saabmodeller o en del andra märken.
    Verkar som din verkstad inte vet vad de gör riktigt.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  12. #12

    Re: SAAB 9-5 2,3t -99 startar inte

    Frippe64@ svårt att meja när jag inte vet hur jag ska utesluta dessa saker. Hur felsöker jag dem? Skriv det istället.
    turbosug@ Bilen klickar bara. Så startmotorn går inte runt. Klickar bara i några reläer under ratten. Och verkstaden har tech2. Det är en saab verkstad så man tycker de borde veta mer. Vågar inte lita mer på dem

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Re: SAAB 9-5 2,3t -99 startar inte

    Byt startmotor. Att TechII;a en sån går faktiskt inte.
    Däremot så har de gjort rätt i att byta tändlåskontakten då den blir lätt bränd när startmotorn börjar fallera så det kan du inte klaga på iaf, men de skulle bytt startmotor istället för att hålla på med massa annat tjafs.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  14. #14

    Re: SAAB 9-5 2,3t -99 startar inte

    Okej, så du tror det kan vara startmotorn. Kan man testa den med att ta +&-från batteriet direkt till startmotorn? Jag kommer inte åt startmotorn men dem kanske kan testa det nästa gång den inte vill starta.

  15. #15

    Re: SAAB 9-5 2,3t -99 startar inte

    Citat Ursprungligen postat av andreas88nyman
    Okej, så du tror det kan vara startmotorn. Kan man testa den med att ta +&-från batteriet direkt till startmotorn? Jag kommer inte åt startmotorn men dem kanske kan testa det nästa gång den inte vill starta.
    e det problem med startmotorn är det mycket möjligt att den går var varannan gång men med tanke på allt annat e kollat så e slutsatsen att startmotorn e problemet.
    Saab 9-5 Sedan 2003

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Startproblem OG9-5 2,0t -00 Automat
    Av chrilleling i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-12-06, 22:23
  2. [LÖST] Startproblem NG900 -97
    Av TalladegaSvensson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-08-31, 23:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •