Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Motortemperaturen funkar nu! Fläkten vill inte starta..?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    112
    Medlem#
    8929

    Motortemperaturen funkar nu! Fläkten vill inte starta..?

    Hejsan igen!

    Som tråden säger. Skulle vilja behöver eran hjälp här vad som kan vara felet. Har bytt hela kylsystemet, och slangar. Även byt Termostaten Artnr 30577561 och Temp-Givaren Artnr 90490477. Igår när jag skulle testa bilen. Så märker jag att motortemperaturen ligger hela tiden vid det blåa fältet. Vart ska jag felsöka?

    Gäller en Saab 900ng 1995 2.0T. //Patrik

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 045

    Re: Motortemperaturen visar fel + Fläkten startar inte

    Temgivaren som sitter till vänster om termostathuset, alltså toppens vänstra gavel har dubbla funktioner, dels till tempinstrumentet samt styrning av kylfläkten.
    Hittar inte de artikelnummer du skriver, men 90490017 står det i EPC att du ska ha.

    Sen finns en motortempgivare inskruvad i insugets fläns också men den ger tempinfo till trionic endast.

    Som sagt ditt fel är något med den givare eller sladden/ledningsbrott el. dylikt är den på toppens sida.

    Börja felsöka där.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    112
    Medlem#
    8929

    Re: Motortemperaturen visar fel + Fläkten startar inte

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Temgivaren som sitter till vänster om termostathuset, alltså toppens vänstra gavel har dubbla funktioner, dels till tempinstrumentet samt styrning av kylfläkten.
    Hittar inte de artikelnummer du skriver, men 90490017 står det i EPC att du ska ha.

    Sen finns en motortempgivare inskruvad i insugets fläns också men den ger tempinfo till trionic endast.

    Som sagt ditt fel är något med den givare eller sladden/ledningsbrott el. dylikt är den på toppens sida.

    Börja felsöka där.
    Jag hittar inte motortempgivare vid insugets fläns. Vart nere nu och kollat som tusan. Enda jag kan tänka är om jag har fått fel Temgivaren från där jag köpte det ifrån. Ska sätta in den gamla igen, och se om det funkar.

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 430

    Re: Motortemperaturen visar fel + Fläkten startar inte

    Citat Ursprungligen postat av BulleN1987

    Jag hittar inte motortempgivare vid insugets fläns. Vart nere nu och kollat som tusan. Enda jag kan tänka är om jag har fått fel Temgivaren från där jag köpte det ifrån. Ska sätta in den gamla igen, och se om det funkar.

    Har monterat i veckan korttop till min 9000-91....
    Du ser den l givare mellan 2 o 3 insug. Färg på din givare är inte som på bilden. Detta är långtopps givare ty jag har LH styrning men på korttopp.

    De är inte den givare som ska starta din fläkt men du frågar om den
    Rätt svar har du fått från Turbosug.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 454

    Sv: Motortemperaturen visar fel + Fläkten startar inte

    Och tempgivaren på insugsflänsen ger felkod och CE-lampan tänds i det fall den är felaktig.

    Skickat från min GT-I8150 via Tapatalk 2
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    112
    Medlem#
    8929

    Re: Motortemperaturen visar fel + Fläkten startar inte

    Nu verkar det fungera. Nu ser man att den kommer upp i värme efter att jag bytte tillbaka den gamla tempgivaren som sitter vid termostathuset. Så här såg den nya ut. Då kan man förstå varför det inte ville som det skulle. Men fläkten verkar inte inte vilja starta. Fick höra av andra på Sätra träffen att den ska starta mer eller mindre på direkten. Eller ska den starta när motorn blir varm?


  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    112
    Medlem#
    8929

    Re: Motortemperaturen funkar nu! Fläkten vill inte starta..?

    Idag har jag kört mer med bilen. Fläkten vill inte starta. När jag har Ac'n på, så märker jag att bilen går lite tyngre. Bilen går bättre när jag sätter igång ECON. Vad kan det bero på?

  8. #8
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 546
    Medlem#
    4156

    Re: Motortemperaturen funkar nu! Fläkten vill inte starta..?

    Att bilen går tyngre med AC,n på är inte så konstigt då motorn ska driva en tungdriven kompressor. Som du kanske känner till så stjäl AC,n hästar/bränsle.

    Funkar AC,n som den ska så bör kylfläkten starta mer eller mindre omedelbart när du startar på grund av att kondensorn (kylaren till AC,n) behöver kyla direkt för att inte överhetta köldmediet. Men fläkten går inte hela tiden utan går bara oftare än om du inte har AC,n på.

    Funkar däremot inte AC,n som den ska så startar däremot inte kylfläkten direkt utan bara om motortempen går upp över normal, vilket den i princip bara gör främst om du står med varm motor på tomgång. Om du kör med bilen i lite högre hastigheter så sköter vanligen fartvinden kylningen.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    112
    Medlem#
    8929

    Re: Motortemperaturen funkar nu! Fläkten vill inte starta..?

    Ac'n verkar funka. Har kört på AUTO ett tag och det kommer kyla när jag sänker temperaturen. Kanske är fläkten som har sagt sitt?

Liknande ämnen

  1. OG9-3 T7 startar inte med omproggrammerad box
    Av Bjirnen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-05-04, 22:19
  2. [LÖST] Vill inte starta 9000 2.0i -90
    Av SAAB SCANIA i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-03-26, 19:15
  3. [LÖST] 9-5a som inte vill starta.
    Av jokk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-01-05, 14:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •