Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: e-mail hosting

  1. #1
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941

    e-mail hosting

    Hej!

    Min e-mail hostingleverantör är troligen på obestånd & har förmodligen gått i konken. Så jag behöver flytta min domän till något annat ställe för att kunna fortsätta använda min privata e-mail domän, med den handfull konto som finns. I dagsläget är bara e-mail som hostas, så inget annat är av primärt intresse i nuläget.

    Vad har ni för rekomendationer på seriösa & prisvärda hosting leverantörer där man hyffsat snabbt kan komma igång?

  2. #2
    Steg 1 Prodigal_Sons avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    1 315
    Medlem#
    5132

    Re: e-mail hosting

    Jag har min privata samt min BRF´s domän hostad hos Uni-Q Systems, drivs av root som hostade detta forum en gång i tiden.
    Prisvärt och framförallt sjukt bra support.

    http://www.uni-q.se/


    Uni-Q använder även cPanel vilket gör det sjukt smidigt att sköta sin domän...
    http://cpanel.net/
    SAAB 9-3 SC Aero Hirsch TX - 10
    SAAB 9-3 SS Vector 2.0t -04 Steg 1+ E85 by Nordic & Myself...
    VW Golf Alltrack - 16
    SAAB 9-5 Vector SC 2.0t -02 *[SÅLD]*

  3. #3
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941

    Re: e-mail hosting

    Var hittar man info om Uni-Q? För den webside länken var ju milt sagt ganska torftig.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 256
    Medlem#
    6069

    Re: e-mail hosting

    Jag kör one.com
    Funkar bra för det mesta.
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937

    Re: e-mail hosting

    https://www.citynetwork.se/

    Jag använder som du enbart domänen till mail än så länge. Deras mailtjänster (POP/IMAP/webmail , upp till 1000 mailadresser à 10GB eller max 250GB totalt) är gratis om man registrerar domänen via dem, kostar t.ex. 99kr/år för en .se-domän.

    Jag har kört det ett år nu och är helnöjd.

  6. #6
    Steg 1 Prodigal_Sons avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    1 315
    Medlem#
    5132

    Re: e-mail hosting

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Var hittar man info om Uni-Q? För den webside länken var ju milt sagt ganska torftig.
    Kontakt-info:
    hans.engren@uni-q.se
    +46 70 564 97 27
    SAAB 9-3 SC Aero Hirsch TX - 10
    SAAB 9-3 SS Vector 2.0t -04 Steg 1+ E85 by Nordic & Myself...
    VW Golf Alltrack - 16
    SAAB 9-5 Vector SC 2.0t -02 *[SÅLD]*

  7. #7
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941

    Re: e-mail hosting

    Citat Ursprungligen postat av jellybear
    https://www.citynetwork.se/

    Jag använder som du enbart domänen till mail än så länge. Deras mailtjänster (POP/IMAP/webmail , upp till 1000 mailadresser à 10GB eller max 250GB totalt) är gratis om man registrerar domänen via dem, kostar t.ex. 99kr/år för en .se-domän.

    Jag har kört det ett år nu och är helnöjd.
    För att få till något snabbt & enkelt. Så blev det City Network. Ser bra ut. Nu ska bara DNS:erna replikeras klart.

    Tack för de olika tipsen!

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: e-mail hosting

    Jag kör mitt på en exchange server hemma, kostar gratis och jag kan bara skylla på mig själv om det inte fungerar...
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  9. #9
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941

    Re: e-mail hosting

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Jag kör mitt på en exchange server hemma, kostar gratis och jag kan bara skylla på mig själv om det inte fungerar...
    Ja med tanke på att jag är Exchange sysadmin på jobbet, så skulle jag väl kunnat smälla upp en egen Exchange hemma. Men jag har inte hårdvaran för det. Sen så orkar man inte alltid att fixa & dona med privata hemma prylarna när man jobbar med det dagarna i ända. Enklare att hoppa in i en färdig lösning.

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937

    Re: e-mail hosting

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Jag kör mitt på en exchange server hemma, kostar gratis och jag kan bara skylla på mig själv om det inte fungerar...
    Jo, men då måste du väl ändå betala för domännamnet?

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: e-mail hosting

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Jag kör mitt på en exchange server hemma, kostar gratis och jag kan bara skylla på mig själv om det inte fungerar...
    Ja med tanke på att jag är Exchange sysadmin på jobbet, så skulle jag väl kunnat smälla upp en egen Exchange hemma. Men jag har inte hårdvaran för det. Sen så orkar man inte alltid att fixa & dona med privata hemma prylarna när man jobbar med det dagarna i ända. Enklare att hoppa in i en färdig lösning.
    Jo det gör jag med.. Har ändå en server igång hemma för annat bruk så det fick bli en exchange där med, alltid trevligt om man får lite jobbabstinens om inte annat
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: e-mail hosting

    Citat Ursprungligen postat av jellybear
    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Jag kör mitt på en exchange server hemma, kostar gratis och jag kan bara skylla på mig själv om det inte fungerar...
    Jo, men då måste du väl ändå betala för domännamnet?
    Jo men det måste väl alla?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937

    Re: e-mail hosting

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Citat Ursprungligen postat av jellybear
    Jo, men måste du väl ändå betala för domännamnet?
    Jo men det måste väl alla?
    Jo, men om de då finns de som erbjuder gratis mailtjänst om man registrerar domänen via dem förstår jag nog inte riktigt varför man kör egen mailserver? Kostar ju bara tid, hårdvara och elräkning - dessutom slipper man ju krångla med backuper och så...

  14. #14
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941

    Re: e-mail hosting

    Ibland gör man ju det för att man har möjlighet, kunskap & bara för man kan. Jag hade en gång i tiden ett fullt nät med diverser servrar där hemma. Men nu har hobbyn blivit för mycket yrke & då är det inte samma spänning i att ha det hemma. Därför pillemojsar jag med t.ex. mina bilar istället, för att få något annat att tänka på. Men vem vet, helt plötsligt en dag så har jag kanske installerat upp nått. Men just nu är det inte läge/förutsättningar för det.

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: e-mail hosting

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Ibland gör man ju det för att man har möjlighet, kunskap & bara för man kan. Jag hade en gång i tiden ett fullt nät med diverser servrar där hemma. Men nu har hobbyn blivit för mycket yrke & då är det inte samma spänning i att ha det hemma. Därför pillemojsar jag med t.ex. mina bilar istället, för att få något annat att tänka på. Men vem vet, helt plötsligt en dag så har jag kanske installerat upp nått. Men just nu är det inte läge/förutsättningar för det.
    Kan du inte flirta med chefen då om att få ett utrymme på jobbet?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  16. #16
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941

    Re: e-mail hosting

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Kan du inte flirta med chefen då om att få ett utrymme på jobbet?
    Det behövs nog ingen flirt för det då jag har hand om både server/storage/sql/lync/exchange/m.m.. Men då jag ansvarar för en Exchange miljö med ca5000mbx:er & ca 70st accepted domains, hos ett börsnoterat företag verksamt i 31 länder & med ca 75 bolag. Så är det inte så bra att ha lite privata grejor där. Det har varit så tidigare, att några IT relaterade personer haft privat gojs, men det har jag sett till att bli av med. De årliga revisionerna gillar inte heller den typen av sammanblandning.
    Så jag skiljer på jobb & privat i detta fallet.

  17. #17
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935

    Re: e-mail hosting

    Citat Ursprungligen postat av jellybear
    Jo, men om de då finns de som erbjuder gratis mailtjänst om man registrerar domänen via dem förstår jag nog inte riktigt varför man kör egen mailserver? Kostar ju bara tid, hårdvara och elräkning - dessutom slipper man ju krångla med backuper och så...
    Om man som jag vill ha full kontroll på sin miljö, så har man inte mycket annat val än att köra den själv.
    Jag pillar ofta ihop egna lösningar och funktioner som helt enkelt hade varit omöjligt om jag inte själv haft full kontroll över hela servern.
    Har tex "spamdomäner" där jag kan ange precis vad som helst framför @ i epost adressen, och första gången ett mail kommer till den adressen så aktiveras den, fungerar i 48 timmar och sen tas den bort och spärras för framtida bruk. Perfekt när man måste regga sig på någon site eller liknande men är helt säker på att man aldrig vill ha mail från dom igen. Man får aktiveringsmailet, och sen hör man aldrig av dom igen.
    Har även en mapp i min imapserver som heter "block". Drar jag ett mail till den, så analyseras headern och avsändaren av mailet svartlistas och kommer aldrig igen att tillåtas att prata med någon av mina frontends.

    Nu är väl jag knappast en genomsnittsanvändare, men just sånt här går aldrig att göra i en hostad lösning och därför väljer många att köra sin mail själv.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937

    Re: e-mail hosting

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Om man som jag vill ha full kontroll på sin miljö, så har man inte mycket annat val än att köra den själv.
    Jag pillar ofta ihop egna lösningar och funktioner som helt enkelt hade varit omöjligt om jag inte själv haft full kontroll över hela servern.
    Har tex "spamdomäner" där jag kan ange precis vad som helst framför @ i epost adressen, och första gången ett mail kommer till den adressen så aktiveras den, fungerar i 48 timmar och sen tas den bort och spärras för framtida bruk. Perfekt när man måste regga sig på någon site eller liknande men är helt säker på att man aldrig vill ha mail från dom igen. Man får aktiveringsmailet, och sen hör man aldrig av dom igen.
    Har även en mapp i min imapserver som heter "block". Drar jag ett mail till den, så analyseras headern och avsändaren av mailet svartlistas och kommer aldrig igen att tillåtas att prata med någon av mina frontends.

    Nu är väl jag knappast en genomsnittsanvändare, men just sånt här går aldrig att göra i en hostad lösning och därför väljer många att köra sin mail själv.
    Det håller jag till fullo med om! Jag har själv funderat på att köra egen mailtjänst just får att få funktioner likt de du beskriver. Men jag har kommit fram till att mervärdet (som är en subjektiv sak såklart) av skräddarsydda mailfunktioner inte motiverar den arbetsinsats som krävs. Och det finns det absolut ingen anledning att köra standardmailserver själv eftersom det är både billigare och bättre att låta någon annan göra det åt dig.

    Sedan finns det såklart en till anledning att köra egen mailserver: För att man tycker det är roligt, alltså att det är en liten hobby - då spelar det givetvis ingen roll att det är dyrare eller tar mer tid - jämför med bilhobbyn. I mitt fall (=heltidsarbetande småbarnspappa) är fritiden så extremt begränsad och då får IT-teknikerhobbyn stryka på foten.

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    276

    Re: e-mail hosting

    Nu har du ju redan löst det hela, men jag har pekat min privata domän mot Google och använder deras mailtjänst - det betyder ju en massa övervakning (som man redan kunnat lista ut). Men kostar gratis och har många bra funktioner.

    Sköter DNS- och domänhanteringen på annat håll dock.
    Jag har sålt min silverfärgade 9-3 SS TiD från 2003...

  20. #20
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935

    Re: e-mail hosting

    Citat Ursprungligen postat av jellybear
    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Om man som jag vill ha full kontroll på sin miljö, så har man inte mycket annat val än att köra den själv.
    Jag pillar ofta ihop egna lösningar och funktioner som helt enkelt hade varit omöjligt om jag inte själv haft full kontroll över hela servern.
    Har tex "spamdomäner" där jag kan ange precis vad som helst framför @ i epost adressen, och första gången ett mail kommer till den adressen så aktiveras den, fungerar i 48 timmar och sen tas den bort och spärras för framtida bruk. Perfekt när man måste regga sig på någon site eller liknande men är helt säker på att man aldrig vill ha mail från dom igen. Man får aktiveringsmailet, och sen hör man aldrig av dom igen.
    Har även en mapp i min imapserver som heter "block". Drar jag ett mail till den, så analyseras headern och avsändaren av mailet svartlistas och kommer aldrig igen att tillåtas att prata med någon av mina frontends.

    Nu är väl jag knappast en genomsnittsanvändare, men just sånt här går aldrig att göra i en hostad lösning och därför väljer många att köra sin mail själv.
    Det håller jag till fullo med om! Jag har själv funderat på att köra egen mailtjänst just får att få funktioner likt de du beskriver. Men jag har kommit fram till att mervärdet (som är en subjektiv sak såklart) av skräddarsydda mailfunktioner inte motiverar den arbetsinsats som krävs.
    Arbetsinsats? Några timmar en söndagkväll med perl, awk och grep och du bygger ovanstående plus mycket mer.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Får inte mail om PM/trådprenumeration
    Av SirMacke i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2019-07-13, 16:35

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •