Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Saab 9-3 aero 02- fungerar bra, men ibland bättre?

  1. #1

    Saab 9-3 aero 02- fungerar bra, men ibland bättre?

    Hej!

    Har en 9-3a aero 02:a som går bra, men ibland bättre än så.

    Problemet är turbomätaren ej laddar till rött när man väl gasar på. (Går upp till gränsen till rött, max.)

    Varför inte?

    Sen har även motorlampan tänts lite till och från, men bytte tändstiften och de var ganska slut, så misstänker att det var problemet. Har ej tänts sen dess.

    När man kör bilen så går den helt bra, men känns som att den borde gå bättre.
    Ibland när man kör (inte ofta) så blir det som ett ryck när man gasar på och turbomätaren åker upp i rött. Då känns det som att bilen går riktigt, riktigt bra.

    Kan lmm:en spöka i det här fallet? Kanske därför motorlampan lyser ibland? Ska hålla koll på det, om den börjar lysa igen. Kör med ett öppet luftfilter, vilket inte ska vara så bra för lmm:en.?

    Kan även bränslefiltret orsaka detta? Kom med tips eller om någon här har haft liknande problem!

    OBS! Kan tillägga att bilen är steg 3 chippad.

    Mvh Jonte

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176

    Re: Saab 9-3 aero 02- fungerar bra, men ibland bättre?

    Min 9-3Aero -00 laddar till det röda fältet (=0.9-1,0 bar) men inte in på det om allt är OK och med original programvara. Dock har jag haft problem med ojämnt laddtryck där den ibland laddade in på det röda fältet under mycket korta stunder (upp till 1,5 bar).

    Så skall det inte vara om allt är OK och i min bil var det smutsiga sensorer i luftmängdmätaren som var orsaken. Här har jag beskrivit mer om hur jag gjorde rent dem
    viewtopic.php?f=3&t=343561

    Med ett steg 1 program laddar min bil ungefär 1/3-del in på det röda området och laddar då ca 1,3 bar

    Per L

  3. #3

    Re: Saab 9-3 aero 02- fungerar bra, men ibland bättre?

    Okej.

    Vad kan man använda för medel till att rengöra lmm:en?

  4. #4
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 393
    Medlem#
    6935

    Re: Saab 9-3 aero 02- fungerar bra, men ibland bättre?

    Citat Ursprungligen postat av Jonte-K
    Okej.

    Vad kan man använda för medel till att rengöra lmm:en?
    LMM-rengöring kanske?
    Finns på bla Mekonomen, tror deras heter "CRC Air Sensor Cleaner" eller nåt sånt.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176

    Re: Saab 9-3 aero 02- fungerar bra, men ibland bättre?

    Eller också lacknafta, starkt diskmedel etc men kanske inte gärna starkare än bensin (dvs inte gärna aceton, thinner el.dyl)!

    Jag använde lacknafta och en mycket mjuk pensel som jag försiktigt penslade bort skiten med. Luftsensorerna (3 st) är mycket små och klena så man får vara mycket försiktig med penseln.

    För att komma åt från nätsidan skruvade jag isär mätaren (4 skruvar).
    Sedan fick mätaren torka ett bra tag innan jag provade den.

    Per L

  6. #6

    Re: Saab 9-3 aero 02- fungerar bra, men ibland bättre?

    Jo, precis.

    Kopplade ur lmm:en och bilen gick betydligt bättre med den urkopplad.

    Så problemet är väl det. Ska testa först att rengöra den helt, fungerar inte det så köper jag en ny.

    Men midsommar nu så hinner inte göra det.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •