Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Byte motor B284 M06 till M07 skillnader?

  1. #1
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 174

    Byte motor B284 M06 till M07 skillnader?

    Hej! Har bytt motor på en M06 9-3sc V6 med B284 motor.
    Den nya motorn kom från en M07. Kablaget från den nya motorn användes då det satt kvar. Det övre kablaget flyttades över. Dvs det som sitter i den övre handsken på styrdonet. Samt den gamla styrboxen då den hade steg 1. Efter bytet startade inte bilen. Gnista fanns och bränslet fanns då stiften blev blöta. Efter att vi bytte till det nya styrdonet tillhörande den nya motorn startade bilen direkt. Men nu lyser motorlampan och indikerar fel på tankurluftningsventil och kolfilterventil. Kan det skilja i hårdvaran/mjukvaran på M06-M07 som gör att felkoder sätts på detta. Kablaget skall vara samma enligt WIS men det skiljer på antalet stift i handsken till styrdonet.
    Någon som har någon info ang detta?

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973

    Re: Byte motor B284 M06 till M07 skillnader?

    Jag har inte litat på WIS i det här fallet. Ta hela härvan och styrdon från M06 så bör du vara hemma.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 174

    Re: Byte motor B284 M06 till M07 skillnader?

    Problemet är att man behöver ta ned hela motorn för att byta härvan.

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927

    Re: Byte motor B284 M06 till M07 skillnader?

    A och O när man byter motorer på moderna bilar är att flytta över ALLT elektroniskt från den gamla då det ibland skiljer småsaker som kan förstöra mer än bara humöret......
    bara för att det ser lika ut behöver det inte innebära att allt är kopplat lika och att alla givare är lika osv osv.........

  5. #5
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 174

    Re: Byte motor B284 M06 till M07 skillnader?

    Jo men nu råkar jag veta att alla givare och elektronik på motorn är samma bortsett från ev, kablaget och givare samt mjukvara runt motorn.

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927

    Re: Byte motor B284 M06 till M07 skillnader?

    du skriver ju att det skiljer i antalet stift i nån kontakt? Det tolkar jag som att det inte är lika..........Att flytta över allt innebär även kablaget i mina ögon. De gånger jag byter motor så byter jag bara grundmotorn, resten flyttar jag över just för att undvika överraskningar. Sen spelar det ingen roll att det är exakt lika heller, jag vet att de gamla delarna fungerar men det vet man inte om det som sitter på en motor från skroten tex.
    En gång bytte jag motor i en volvo S40 och det var lika årsmodell och den var komplett men de hade på nåt vis fastnat med lyftkätting eller nåt och knäckt kontakten till kamaxelgivaren och det tog ett tag att hitta det glappet helt i onödan så efter det byter jag allt till det som satt på gamla motorn.
    Sparar en hel del tid om det blir krångel.

  7. #7
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 174

    Re: Byte motor B284 M06 till M07 skillnader?

    I detta fallet har allt på motorn gått 9000mil mindre så det är värt en hel del, sedan är det x antal timmar att flytta med alla givare och kablage på en B284 övriga saabmotorer är ju lite enklare. Men anledningen till att jag startade tråden var för att spara tid och slippa flytta över kablage osv om det inte behövs.

Liknande ämnen

  1. Motorbyte 9000 2,3t lång- till kortmotor
    Av Tommy 99 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-05-13, 10:11
  2. Skillnader mellan motor i NG900 och 9000
    Av Fredrik1765 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-08-16, 21:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •