Var sitter partikelfiltret och är det svårt att byta själv om man beställer en ny enhet?
Måste man in och fippla med mjukvaran efter byte?
Jag tänkte beställa ett nytt från Euro Car Parts. Går på 3300kr..
Tacksam för svar!
Var sitter partikelfiltret och är det svårt att byta själv om man beställer en ny enhet?
Måste man in och fippla med mjukvaran efter byte?
Jag tänkte beställa ett nytt från Euro Car Parts. Går på 3300kr..
Tacksam för svar!
Saab 9-3 SC 1.9TiD 2008 Maptun Steg1
Partikelfiltret ska sitta under bilen där katten sitter på en bensinare. Så det bör inte vara allt för svårt att byta. Ser ut såhär http://www.maptunparts.se/motordelar/av ... ttid4.html
Varför behöver du byta?
Jag misstänkte att det var den då jag kikade under bilen.
Ja vi konstaterade nu att det är dags. Efter försök till regenerering och byte av EGR så kommer felkoderna upp återigen om partikelfilter blockerad.
Bilen har gått 19500 mil så det är nog hög tid.
Euro Car Parts har denna del till 3300kr.
Se länk http://www.eurocarparts.com/mobile/ecp/ ... da4&000447
Den borde väl fungera?!
Saab 9-3 SC 1.9TiD 2008 Maptun Steg1
Har du kollat vacumslangarna jag har råkat ut för detta 1 gång..
Senast redigerat av Moderator den 2024-06-11 klockan 08:24. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Vacuumslangarna? Kan dem göra så att filtret blockeras?
Var sitter dem? Är det flera? Borde inte datorn ge felkod då?
Som ni märker är jag ingen expert på området :-S
Saab 9-3 SC 1.9TiD 2008 Maptun Steg1
Jo jag lämna in min åtskilliga ggr på verkstäder pga dpf och blev bra i en vecka... tills jag anlitade bil och traktor i Hörby (SAAB) då visade det sig ett hål i slangen.. Om du står framför bilen och fäller upp motorhuven.. Till höger om motorkåpan har du en tjock slang, den var det ett håll på. hela satsen via SAAB kostar 4500:- men det räcker man bytar den slangen som är kass vi typ www.do88.se
Med vänlig hälsning jonas
Precis samma sak har hänt mig.
Dock kostade det paketet inga 4500:-. Utan snarare ca 2000:-. Det dumma är att man inte kan köpa slangen separat, utan måste köpa hela luftkanalen.
Do88 har vad jag vet inte den slangen, utan den måste specialtillverkas från deras sida isåfall.
Jag fick dock inga felkoder gällande DPF, vad jag vet.. Kollade aldrig ens. Utan bilen gick ner i begränsad prestanda ungefär i samma veva som regenerering skulle starta. Hålet gick ju inte att missa direkt så jag visste ju var felet låg.
Senast redigerat av Moderator den 2024-06-11 klockan 08:24. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Ahh du snackar du har säkert köpt nåt kit till en gammal volvo på biltema.. hehe
Nånstans sitter 4500:-i mitt huvud men det kanske är för jobbet också..
Jo felkod på dpf fick jag via maptunern iaf
Senast redigerat av Moderator den 2024-06-11 klockan 08:25. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Säker om du böt ut hela skiten, då man måste plocka ner fronten för att byta "metallröret" som kopplar ihop slangen med IC. Nu sket jag i att byta den nedre delen för att kapa kostnader och beställde hem den & böt bara själva slangen. Busenkelt, 2 slangklämmor bara. Gjort på 10 minuter.
Senast redigerat av Moderator den 2024-06-11 klockan 08:25. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
nej jag gjorde inte det, bil o traktor gjorde och dem plocka ner fronten och bytta hela satsen jag stod och titta på, blev vita bönor resten av den veckan och barnen fick inget lördagsgodis.
Hahaha. Tänk om du bara hade bytt slangen istället för hela luftkanalen. Då hade du kunnat kosta på dig nudlar och godis till barnen. Du hade t.o.m kunnat byta själv, det var hela TVÅ skruvar :P
Senast redigerat av Moderator den 2024-06-11 klockan 08:25. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
jo jag vet därför hjälper jag andra här och nu ju.. Var ute o kolla min faktura 4419:- för hela jobbet inkl felsökning slangkittet gick på 1365:- + nåt tryckrör 290:- plus moms
Senast redigerat av Moderator den 2024-06-11 klockan 08:25. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Precis, blir runt 2k för "hela kitet".
Jaja, TS får kolla slangen! Om den är hel så kan DPF vara kört. Vilket vore konstigt då dom ska hålla bilens livstid.
Tack för tipsen!
Om det nu visar sig att slangen är hel, har ni något annat tips på vad man kan kolla? :-)
Saab 9-3 SC 1.9TiD 2008 Maptun Steg1
Svårt att svara på, känns ju som om att partikelfiltret ska palla 19500mil.. Nehru, jag vet inte. Hoppas för din skull att det är slangen..
Senast redigerat av Moderator den 2024-06-11 klockan 08:26. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Starta bilen och sprutat med startgas på misstänkta slangar... Går den helt plötsligt upp i varv så har du en läcka.. Nåt annat kan jag inte tänka mig.. Förutom kabelbrott.. Men e slangarna hela så hade jag lämnat in för felsökning
Startgas på en diesel? Funkar det?
Senast redigerat av Moderator den 2024-06-11 klockan 08:26. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Har aldrig provat... Jo för skojs skull i helgen på og:n som e bensinare.. Det e ett gammalt trick som farsan lärde mig
Senast redigerat av Moderator den 2024-06-11 klockan 08:26. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Gjorde en snabbgoogling crc har nån startgas för diesel. Fanns även fler märke
Ok tackar!
Jag kollar slangen!
Ingen risk att det är fel på tryckgivarn till dpf?
Den ger ingen felkod på den i alla fall..!
Saab 9-3 SC 1.9TiD 2008 Maptun Steg1