Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Ni i branschen, felkoder etc....

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    48

    Ni i branschen, felkoder etc....

    Hej,

    Jag tänkte höra med er som är i branschen hur det fungerar med felkoder till bilarna samt hur det fungerar med reservdelar vid felsökning.

    Jag har en 9-3X MY-12, alltså den med GM spisen A20NFT/NHT och verkstan har felsökt bilen ett antal gånger men nu påstår dom att det inte finns någon information kvar om när felsökningen gjordes samt vilka felkoder som lästes ut. Lagras inte sådant någonstans automatiskt eller måste verkstan själv spara informationen?

    Verkstan har även beställt fel reservdelar till bilen trots att dom påstår att det inte går. Dvs dom har beställt delar till B207 motorn och inte A20 motorn. Hur fungerar detta? Måste verkstan veta vilken motortyp som sitter i bilen eller kommer det upp automatisk när dom matar in regnummer?
    Jag har servicehistoriken samt Saab Direct har verifierat att fel delar är beställda.

    Tacksam för svar // Jocke
    9-3X Griffin

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 168

    Re: Ni i branschen, felkoder etc....

    Vad har du för felsymptom?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    48

    Re: Ni i branschen, felkoder etc....

    Turbotrycket försvinner med jämna mellanrum. Ungefär som en äldre bil som går på grund ladd. Problemet är att felet är intermittent och även temperaturberoende, felet är mer frekvent förekommande då det är kallt ute. Men om jag använder motorvärmare felar den nästan inte alls. Men om motorvärmaren har stannat en stund innan jag tar bilen så felar den.

    Det är ett grymt märkligt fel, en kombination av dom två jävligaste felen man kan ha.....
    9-3X Griffin

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 168

    Re: Ni i branschen, felkoder etc....

    Jag känner igen felet på A20NFT. Be din saab-verkstad att kontakta saab tekniska support. Du kommer troligen att få en box skickad till din bil med annan mjukvara i. Vad som felar i mjukvaran vet jag inte. En vanlig SPS-uppdatering hjälper ej.
    En ny box med ny mjukvara från Trollhättan avhjälpte en likadan bil med samma motor som du. Vem som betalar detta ska jag inte lägga mig i dock. Förhoppningsvis finns det någon som tar detta på nybilsgarantin om du har någon sådan kvar.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    48

    Re: Ni i branschen, felkoder etc....

    Jo garantin är kvar. Verkstan lyckades byta box och läsa på ny mjukvara i fredags och bilen verkar fungera bättre, gången är mycket jämnare och smidigare. Men jag har fått något oförklarligt motorstopp istället.
    Hur länge har detta varit känt? Min bil har det varit problem med i 16 månader.
    9-3X Griffin

Liknande ämnen

  1. Felkoder Ac 95a -99a
    Av Aero -97 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-12, 22:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •