Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Pris för felsökning på backsensor NG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    86

    Pris för felsökning på backsensor NG9-5

    hej skall lämna in ng95 på felsökning gällandes backsensorn o se vad som är fel .Priset är 1200 kr i timmen att felsöka o det kunde ta flera timmar med lite otur .Vad tror någon saabreparatör kan det verkligen ta ett antal timmar ?jag trodde att det syntes direkt jag

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: backsensor pris felsökning

    Vet inte om jag törs uttala mig då jag inte är en Saabreparatör men backsensorerna sätter vanligen felkoder som talar om vilken sensor som fallerar. Tar max 10 minuter att titta om det finns felkoder med en felkodsläsare.

    Skulle det vara något helt annat så kan det ju förstås ta ett tag. Och byta sensorer kan ju ta en stund. Men en grundläggande felsökning har jag hemskt svårt att tänka mig att det ska ta flera timmar. Runt 500:- brukar Saab ta för att koppla in Tech2.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    86

    Re: backsensor pris felsökning

    ok tack för svaret

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    86

    Re: backsensor pris felsökning

    gick bra en sensor bak felaktig ,,felsökning o reparation 2500 kr helt ok tycker jag

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: backsensor pris felsökning

    Citat Ursprungligen postat av janke1
    gick bra en sensor bak felaktig ,,felsökning o reparation 2500 kr helt ok tycker jag
    Gissar att det var någon av de yttre sensorerna? Är tydligen lite felkonstruerat där då dessa sensorer utsätts av stensprut/smuts från bakre hjulen.

    Dock tycker jag att 2500kr var väldigt dyrt! Hade ju räckt att få ut felkoden och försöka ragga hjälp från någon här på forumet istället för kanske halva kostnaden?
    Saab 9-5 2003 2,3T

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    86

    Re: backsensor pris felsökning

    Citat Ursprungligen postat av daekol
    Citat Ursprungligen postat av janke1
    gick bra en sensor bak felaktig ,,felsökning o reparation 2500 kr helt ok tycker jag
    Gissar att det var någon av de yttre sensorerna? Är tydligen lite felkonstruerat där då dessa sensorer utsätts av stensprut/smuts från bakre hjulen.

    Dock tycker jag att 2500kr var väldigt dyrt! Hade ju räckt att få ut felkoden och försöka ragga hjälp från någon här på forumet istället för kanske halva kostnaden?
    jag har vänta en månad på denna rep pga av att datasystemet deras krånglat så jag var bara glad att få det fixat

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    781
    Medlem#
    4900

    Re: backsensor pris felsökning

    Man ska kunna lyssna med örat nära sensorn , slå på tändning och ett svagt klick ska höras om ok...
    Jag har bara läst detta ej provat själv.
    Min Svarta 9-5 AERO -00 http://www.garaget.org/?car=26131

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    45

    Re: backsensor pris felsökning

    hade en sensor som glappade på min förra 9-5a en 05a och vi kopplade upp den på kompisens verkstad med mekonomens diagnostik dator och den kunde berätta vilken sensor som va felaktig..
    9-5 kombi 1.9 tid vector-2008 nya pendlarbilen
    9-5 kombi 2.2 tid vector -2005
    9-5 kombi 2.0t -2003 projektet

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    86

    Re: backsensor pris felsökning

    Det gick ej att felsöka med mekonomens dator ,det gäller nya 9-5 kanske bara saabs verkstäder som har rätta programvaran?

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: backsensor pris felsökning

    Är det tech2 för nya 9-5an också eller har dom något annat diagnosverktyg?
    Saab 9-5 2003 2,3T

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    81

    Re: backsensor pris felsökning

    Jag bad om att få felkoderna vid servicen förra året.
    De två sensorerna i mitten var trasiga enligt felkoderna, så jag beställde två bättre begagnade för 400 kr/st.

    Fukten tog den ena sensorn och en smitare som körde på min bil den andra...

    Bytte själv på en timme, den långa vägen d.v.s plockade ner kofångaren. Men man kan säkert "fulbyta" på 5 minuter och bryta ut de gamla utan att ta ner kofångaren också.
    Saab 9-5 Vector 2,3T -07.

Liknande ämnen

  1. Rimligt pris för hjälp med felsökning? Och nu byte av CIM
    Av SofiaMagnuson i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2020-06-12, 10:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •