Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Mer ljud 9-3og (musik på stranden)

  1. #1

    Mer ljud 9-3og (musik på stranden)

    Hej

    Har en 9-3og (-9 med AS3. Tycker det låter bra, men vill ha mer ljud. Vill så klart att det dunkar mer i bilen när jag kör, men vill också att det ska låta mer utanför bilen med dörrar/bagagelucka öppna.

    Vill kunna ställa bilen på stranden och ha lite partymusik när man grillar och skålar

    Budget? Fattiglapp... Max 2500kr. Köper gärna begagnat.

    Jag ser tre olika alternativ. Har ni något annat alternativ, säg gärna till!

    1. Eftermarknadshuvudenhet 1DIN + förvaringsfack + adapter för att kunna använda original slutsteg till dörrhögtalarna (eller är det bättre att köra dörrhögtalarna direkt på huvudenheten?)
    Vilken prisklass ska man lägga sig på här på huvudenheten? Vill gärna ha möjlighet att koppla på ett rattinterface. (Om inte rattinterface ryms i budgeten nu så vill jag kunna koppla in det i framtiden när det finns mer pengar)

    2. Slutsteg + nya 6x9or i stället för original 6x9or + kablar + saab2-adapter + fm-sändare till mobilen

    3. Slutsteg + baslåda + kablar + saab2-adapter + fm-sändare till mobilen

    Vilket alternativ ger mest ljud för 2500kr?

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    78

    Re: Mer ljud 9-3og (musik på stranden)

    låter lite som du just tagit körkort och är runt 18år som sugen på att steka

    den budgeten är ruskigt liten för att uppgradera ljud i bilen

    jag köpte mig en helt okej piooner för runt 800 kr
    ska du köpa facket i sverige så räkna med samma peng går säkert att hitta billigare från ebay

    om du ändå planerar på att köpa ett slutsteg att driva basen med så skulle jag inte ha kvar org steget för det första kommer det inte att gå och för det andra så är det väl bara att koppla in 6x9 plus 6,5" högtalrna för dörrarna i slutsteget?

    tittar du på blocket så får du betala runtt 1000-1500 för bas och ett litet steg

    radioadapter måste du också ha finns lite överallt för under 100-lappen


    hade jag varit du hade jag skippat den tanken och lagt dom 2500kr på bensin i sommar

  3. #3

    Re: Mer ljud 9-3og (musik på stranden)

    Citat Ursprungligen postat av leuffve
    låter lite som du just tagit körkort och är runt 18år som sugen på att steka
    Det var meningen

    Citat Ursprungligen postat av leuffve
    den budgeten är ruskigt liten för att uppgradera ljud i bilen
    Jag vet

    Citat Ursprungligen postat av leuffve
    ska du köpa facket i sverige så räkna med samma peng går säkert att hitta billigare från ebay
    Jag har för mig att jag har läst att det inte kostar så mycket hos Saab ÅF

    Citat Ursprungligen postat av leuffve
    om du ändå planerar på att köpa ett slutsteg att driva basen med så skulle jag inte ha kvar org steget för det första kommer det inte att gå
    Varför inte?

    Citat Ursprungligen postat av leuffve
    och för det andra så är det väl bara att koppla in 6x9 plus 6,5" högtalrna för dörrarna i slutsteget?
    Japp, det kan man göra - om man har ett femkanalssteg. De är ju tyvärr rätt dyra...
    Betydligt billigare med ett tvåkanalssteg (en kanal till varje 6x9a, eller brygga kanalerna till en bas)

    Citat Ursprungligen postat av leuffve
    tittar du på blocket så får du betala runtt 1000-1500 för bas och ett litet steg
    Tycker det är svårt att hitta något vettigt på blocket för under 2000kr. Har du någon annons du tänkte specifikt på?

    Citat Ursprungligen postat av leuffve
    radioadapter måste du också ha finns lite överallt för under 100-lappen
    Vad menar du med "radioadapter"? Finns ju lite olika adaptrar beroende på vad det är man ska koppla in. Vilken tänkte du på i det här fallet?

    Citat Ursprungligen postat av leuffve
    hade jag varit du hade jag skippat den tanken och lagt dom 2500kr på bensin i sommar
    Olika konton... Billjud går på lekkontot, och det är rätt magert. Bensinkontot är något helt annat

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2005
    Inlägg
    1 645

    Re: Mer ljud 9-3og (musik på stranden)

    Om jag hade velat spela så mycket som möjligt för omgivningen till så låg kostnad som möjligt hade jag satsat på ett lådstereobygge som får plats i bakluckan.

    Högtalare med stort ljud prioriterat framför finljud:
    http://www.blocket.se/kronoberg/Proson_ ... ?ca=11&w=3
    Plocka ur elementen och delningsfilter ur en av högtalarna, bygg en egen låda som passar i bakluckan.

    Slutsteg med prio prisvärdhet:
    http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/ ... 9262.4698/

    12mm MDF-skiva som byggmaterial, 400kr

    Strömkablage + säkring + rca->3,5mm kabel, ca 300kr

    Voila, 2500kr och dunkadunka som passar en 18-åring.

    För att koppla in extra slutsteg till din stereo behöver du en adapter från utgången på stereon. Har man bråttom eller vill vara kostnadseffektiv så klipper man upp kablaget till AS3-steget och löder en egen lågnivåadapter av. Tunna trådar, så viss erfarenhet av att hålla i en lödkolv krävs.
    Saab 900 Turbo Cabriolet -88
    Saab 96, Sport-wannabe -64
    Saab 9-3 2.0t Vector Cabriolet -04
    Alfa Romeo GTV6 3.0 "Busso" -83, Polestar 2 -22

  5. #5

    Re: Mer ljud 9-3og (musik på stranden)

    Citat Ursprungligen postat av Segfirre
    Högtalare med stort ljud prioriterat framför finljud:
    Rätt prio!

    Citat Ursprungligen postat av Segfirre
    http://www.blocket.se/kronoberg/Proson_ ... ?ca=11&w=3
    Plocka ur elementen och delningsfilter ur en av högtalarna, bygg en egen låda som passar i bakluckan.
    Hade inte en tanke på att ta hemmastereoprylar! Vad är det generellt för skillnad på sådana högtalare och bilhögtalare?

    Citat Ursprungligen postat av Segfirre
    Mono-brygga det då antar jag eftersom det bara ska kopplas till en högtalare (egentligen ett delningsfilter). Eller tänkte du på något annat sätt?

    Citat Ursprungligen postat av Segfirre
    12mm MDF-skiva som byggmaterial, 400kr

    Strömkablage + säkring + rca->3,5mm kabel, ca 300kr

    Voila, 2500kr och dunkadunka som passar en 18-åring.

    För att koppla in extra slutsteg till din stereo behöver du en adapter från utgången på stereon. Har man bråttom eller vill vara kostnadseffektiv så klipper man upp kablaget till AS3-steget och löder en egen lågnivåadapter av. Tunna trådar, så viss erfarenhet av att hålla i en lödkolv krävs.
    Det som saknas är något sätt att få musik från mobil/mp3-spelare in i stereon. Men det går ju att lösa med en fm-sändare för några hundra kr.

    Tack för ett bra svar Segfirre!

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2005
    Inlägg
    1 645

    Re: Mer ljud 9-3og (musik på stranden)

    Citat Ursprungligen postat av tlundberg
    Hade inte en tanke på att ta hemmastereoprylar! Vad är det generellt för skillnad på sådana högtalare och bilhögtalare?
    Om du tittar på 6,5"-elementen i dörrarna tex så är bilelementen ofta betydligt lägre för att monteringshålen inte är så djupa.
    De ska också kunna låta bra utan att ha en tätslutande låda (en dörrsida är ingen höjdare original).

    Dessa krav finns inte på element i hemmastereo eftersom du kan ha en djupare låda anpassad efter ett djupare element och få bättre ljud därigenom.

    Citat Ursprungligen postat av tlundberg
    Mono-brygga det då antar jag eftersom det bara ska kopplas till en högtalare (egentligen ett delningsfilter). Eller tänkte du på något annat sätt?
    Ja, en bryggkoppling är vettig så får du mer kräm ur ett mindre slutsteg.

    Tänk dock på att du kan dra ut batteriet relativt på en kvälls spelning med lite bättre tryck i prylarna. Upp mot 10A snittförbrukning kan du nog komma med kraftig bas
    Saab 900 Turbo Cabriolet -88
    Saab 96, Sport-wannabe -64
    Saab 9-3 2.0t Vector Cabriolet -04
    Alfa Romeo GTV6 3.0 "Busso" -83, Polestar 2 -22

Liknande ämnen

  1. Egen Musik!
    Av ReinO i forum Musikhörnan
    Svar: 53
    Senaste inlägg: 2019-08-20, 21:58
  2. SAAB MUSIK
    Av mangus i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2016-02-28, 18:38
  3. Musik anläggning nya 9-5
    Av 9-5 Aero SC i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-11-04, 20:26
  4. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-02-22, 18:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •