Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Skada på tändningslås SAAB 9000 -93

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3

    Skada på tändningslås SAAB 9000 -93

    Hej på er SAABare!

    Jag kom ut till min gamla pärla i morse med förhoppningen att den skulle hålla hela vägen från Göteborg till Jokkmokk ännu en gång, men fick inte ens prova då någon fått för sig att min SAAB 9000 CS -93 var så fin att de ville ha den. Tjyven i fråga hade dock inte lyckats komma iväg med bilen utan bara gjort sönder tändningslåset (bifogar en bild längre ner här). Det går inte att vrida nyckeln (förmodligen pga den orunda form hela paketet nu har) och rattlåset sitter som ett skruvstäd. Några förslag på hur jag ska kunna göra den körbar igen? Har sökt igenom detta forum samt alla andra jag hittat utan att riktigt hitta det jag söker.
    Själv funderar jag till exempel på om det går att kapa cylindrarna runt tändningslåset några centimeter in, så att jag får bort det som inte längre är runt. Är inte jättemekanisk av mig så det kan säkert vara helt uppåt väggarna. Har även läst det här med att byta ratt/tändningslås men det verkar som att rattlåset inte får vara i för att man ska kunna montera bort ratten. Går det att komma runt det?



    Det är tråkigt att min första post här skall behöva vara av en så dyster natur, men sånt är livet ibland antar jag. Får hoppas på några goa tips!

    Tack på förhand!

    Jesper

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Re: Skada på tändningslås SAAB 9000 -93

    Nu ska man inte skriva hur bovarna gör, men ta ett järnrör stoppa över cylinderhylsan och bryt av hela skitan så kan du starta med en skruvmejsel.
    Lägg ut några hundra på skroten o köp ett rattlås med nyckel o byt.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  3. #3
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901

    Re: Skada på tändningslås SAAB 9000 -93

    Riktigt tråkigt ! Jävla dårar

    Men det måste ha varit riktigt värdelösa biltjuvar som inte lyckas komma iväg med en 9000 .
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758

    Re: Skada på tändningslås SAAB 9000 -93

    Citat Ursprungligen postat av Pepelito
    Hej på er SAABare!

    Jag kom ut till min gamla pärla i morse med förhoppningen att den skulle hålla hela vägen från Göteborg till Jokkmokk ännu en gång, men fick inte ens prova då någon fått för sig att min SAAB 9000 CS -93 var så fin att de ville ha den. Tjyven i fråga hade dock inte lyckats komma iväg med bilen utan bara gjort sönder tändningslåset (bifogar en bild längre ner här). Det går inte att vrida nyckeln (förmodligen pga den orunda form hela paketet nu har) och rattlåset sitter som ett skruvstäd. Några förslag på hur jag ska kunna göra den körbar igen? Har sökt igenom detta forum samt alla andra jag hittat utan att riktigt hitta det jag söker.
    Själv funderar jag till exempel på om det går att kapa cylindrarna runt tändningslåset några centimeter in, så att jag får bort det som inte längre är runt. Är inte jättemekanisk av mig så det kan säkert vara helt uppåt väggarna. Har även läst det här med att byta ratt/tändningslås men det verkar som att rattlåset inte får vara i för att man ska kunna montera bort ratten. Går det att komma runt det?



    Det är tråkigt att min första post här skall behöva vara av en så dyster natur, men sånt är livet ibland antar jag. Får hoppas på några goa tips!

    Tack på förhand!

    Jesper
    Jag skulle börja med att prova att försöka banka in en kil (kraftig flatmejsel) mellan cylinderhållaren och cylindern så jag dels kan möjligen kan vrida cylindern, dels kanske kan rädda konsolen. Det värsta som kan hända är att det misslyckas... En så tunn kil som möjligt är rimligen att föredra, så man kommer så djupt in som möjligt.

    Dock, har ingen egen erfarenhet av att slåss med låscylindrar.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3

    Re: Skada på tändningslås SAAB 9000 -93

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Nu ska man inte skriva hur bovarna gör, men ta ett järnrör stoppa över cylinderhylsan och bryt av hela skitan så kan du starta med en skruvmejsel.
    Lägg ut några hundra på skroten o köp ett rattlås med nyckel o byt.
    Jo jag har funderat på något sådant, och tror också det är det tjyven provat. Men vet du om det släpper rattlåset också? Ingen större vits med att kunna starta bilen om jag inte kan svänga

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3

    Re: Skada på tändningslås SAAB 9000 -93

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    Jag skulle börja med att prova att försöka banka in en kil (kraftig flatmejsel) mellan cylinderhållaren och cylindern så jag dels kan möjligen kan vrida cylindern, dels kanske kan rädda konsolen. Det värsta som kan hända är att det misslyckas... En så tunn kil som möjligt är rimligen att föredra, så man kommer så djupt in som möjligt.

    Dock, har ingen egen erfarenhet av att slåss med låscylindrar.
    Tack för förslaget, har dock provat detta och stålet verkar vara alltför kraftigt. Lånade även den största polygripen som vandrat på denna jord av cykelaffären brevid men det hände ingenting. Får väl prova lite andra gangsterknep innan jag lämnar in den (till verkstaden! Ingen skrot än på många mil inte!).

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758

    Re: Skada på tändningslås SAAB 9000 -93

    Citat Ursprungligen postat av Pepelito
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    Jag skulle börja med att prova att försöka banka in en kil (kraftig flatmejsel) mellan cylinderhållaren och cylindern så jag dels kan möjligen kan vrida cylindern, dels kanske kan rädda konsolen. Det värsta som kan hända är att det misslyckas... En så tunn kil som möjligt är rimligen att föredra, så man kommer så djupt in som möjligt.

    Dock, har ingen egen erfarenhet av att slåss med låscylindrar.
    Tack för förslaget, har dock provat detta och stålet verkar vara alltför kraftigt. Lånade även den största polygripen som vandrat på denna jord av cykelaffären brevid men det hände ingenting. Får väl prova lite andra gangsterknep innan jag lämnar in den (till verkstaden! Ingen skrot än på många mil inte!).
    Det borde gå att komma åt med en multimaskin och "såg"-tunga så man kan såga inåt på båda sidorna av skadorna (sannolikt uppifrån), antingen för att ta bort biten eller för att försvaga den. Fast sedan måste man säkert rengöra från allt metallspån, lyft av batteriet och maskera så bra det går först. Rejäl dammsugare vid sågningen inte att förglömma.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #8

    Re: Skada på tändningslås SAAB 9000 -93

    På min 9000 hade tjuvarna lyckats bryta av hela låscylindern men kom inte iväg tack vare startspärren, fanns ett bra spår för en skruvmejsel, tog bort fjädrar till startspärren så den inte kunde hoppa in(spärrade även piggen med en skruv). Körde ca 2500 mil till nästa besiktning istället för att få en spottstyver från försäkringsbolaget

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    134
    Medlem#
    8759

    Re: Skada på tändningslås SAAB 9000 -93

    Citat Ursprungligen postat av fiskarlennart
    På min 9000 hade tjuvarna lyckats bryta av hela låscylindern men kom inte iväg tack vare startspärren, fanns ett bra spår för en skruvmejsel, tog bort fjädrar till startspärren så den inte kunde hoppa in(spärrade även piggen med en skruv). Körde ca 2500 mil till nästa besiktning istället för att få en spottstyver från försäkringsbolaget
    Detta hände mig också.. Dock fick jag en rätt fin summa från bolaget, så jag köpte delar för ca, 2500 och lagade det som var trasigt. VSSen hade väl dock stoppat de flesta tjuvar ändå!

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Re: Skada på tändningslås SAAB 9000 -93

    En nerknarkad tjyv fixar o komma iväg med bilen på mindre än tie sekyunder normalt om den saknar vss. Så ni har tagit i för lite, lovar.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

Liknande ämnen

  1. Byte tändningslås saab 9000 2,0t 93
    Av Danne54 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-02-28, 12:08
  2. Hur få igång tändningslås saab 9000 cd 89
    Av fredde85 i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-07-19, 20:15
  3. 9000 cse 2.3T tändningslås?
    Av jes i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-10-27, 14:52
  4. Tändningslås Saab 9000 -96
    Av Pedrosov i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-07-14, 20:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •