Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Svårmonterad turbo!

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Svårmonterad turbo!

    Är det fler än jag som fått samma problem? Story:
    Hämtade hem en 9-5 med kolvras. Satt redan en spritt ny av Speedparts kinakopia ECON av typ GT 1752.
    Rev ner hela drivlinan på golvet. DÅ va de inge problem för pinnbultarna va så dåligt monterade att alla lossade från turbons flänsar. Alltså ALLA 7.

    NU, med riktiga pinnbultar, inte det kromade skitkitet som SP levererar med turbon så går det inte få upp turbon på grenröret utan att ta bort de två som sitter på höger sida. Turbon tar i vattenpumpen och det går tammef... inte å få upp den ovanför med pinnbultarna iskruvade. Har bytt en massa sådana, även Biltemas och aldrig haft problem förr. Senaste halvåret bara 22 st för å va exakt.

    Verkar vara lite fetare kompressorhus på denna skitprodukt. Och förra ägaren hade fått hosta upp 5995:- för den. Nu har Clas prissänkt till ca 4300:- såg jag.

    Iaf så inte fler går på den pumpen. Om alla e lika feta så montera RIKTIGA pinnbultar närmast vattenpumpen efter ni lyft upp den.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  2. #2

    Re: Svårmonterad turbo!

    Har du plocket bort kylfläktarna? Om inte så gör det. Sitter bara med två (vill jag minnas?) lättåtkomliga skruv som du når ovanifrån. Sen två "stickontakter". Då får du betydligt bättre utrymme. Fattar dock inte hur vattenpumpen kan vara ett problem. Sitter ju rätt långt ifrån turbon....
    2 stycken SAAB 9-5 Sedan/Kombi 2,3t årsmodell 2000
    SAAB 9000 A50 2,0t årsmodell 1998
    Ford Mustang GT årsmodell 2006

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    838

    Re: Svårmonterad turbo!

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Om alla e lika feta så montera RIKTIGA pinnbultar närmast vattenpumpen efter ni lyft upp den.
    Fattar inte vad pinnbultarna har med vattenpumpen att göra? Som sagt ovan, sitter ju rätt långt ifrån varandra...

    Och vad är det för fel på SPs "silvriga" pinnbultar?
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  4. #4
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 111

    Re: Svårmonterad turbo!

    Måste man lossa fläktar och vattenpumpar när man monterar dessa aggregat? Mig veterligen (och jag har monterat maaaassor turboaggregat i alla olika storlekar) behöver man endast rycka loss downpipen, och det gäller ett stort gtbb30.
    Jag vet dock att pinnbultarna kan vara för långa i vissa fall, vilket ställer till det. Kan det vara detta trådskaparen märkt av?

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Re: Svårmonterad turbo!

    Sorry, mena AC-kompressorn där turbon tar i gaveln.
    Och självklart tar jag alltid bort kylfläkten när man gör dylika jobb. Blir så ohemult mycke mer plats.

    Använde för den delen original pinnbultar till garret köpta på saab. Har mätt agget och det är lite längre.

    SP;s silvriga pinnbultar är gjorda i för mjukt material och fastnar inte i hålen ordentligt.
    Iofs en fördel ibland då man kan skjuta turbon lite åt sidan vid demontering, men då iaf jag vill ha dito som sitter ordentligt så är det bajs.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

Liknande ämnen

  1. Svårmonterad styrbox Maptun steg 1 i 9000 -94
    Av eri223 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-06-26, 18:31
  2. Svar: 26
    Senaste inlägg: 2008-05-19, 11:34
  3. Skillnad på turboaggregat Volvo vs. Saab
    Av David_9000cse2,3t-96 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-09-08, 23:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •