Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: någon som har honat cylinderloppen själv?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    608

    någon som har honat cylinderloppen själv?

    Hej! jag håller på med att sätta in t5 kolvar i min t7 motor, vad jag har förstått så måste jag byta kolvringar och hona loppen. Eftersom motor sitter på plats så går det inte lämna in den på någon verkstad. Jag har sett videos med flex hone men det kanske blir för dyrt att beställa borste från usa och att låna eller hyra i sverige har jag inte hittat någon som kan.
    Vågar man köra med biltemas verktyg.
    Hur brukar folk göra med saab loppen när de konverterar t7 till t5 i garaget hemma?
    SAAB 9-5 2.3t -98 nu 5speed!
    Projekttråd
    Garaget

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    245

    Re: någon som har honat cylinderloppen själv?

    Som med det mesta så går det att göra på ett billigt/dåligt sätt (fel) och ett dyrt/bra sätt (rätt)

    Det allra bästa är att lämna bort till verkstad som honar med Sunnen-slip som rätar ut
    loppen på en riktigt sätt.

    Om du ändå bestämmer dig för att göra på det dåliga sättet med 3-stenars brynen för borrmaskin så måste du vara j-vligt försiktig annars blir loppen "trekantiga" och sämre än innan. Helst skall du ha stenar som är lika långa/djupa som loppen eftersom det minskar risken
    för att göra fel. Satsa på att få ett rutmönster på 30grader i spetsigaste vinkeln (horisontellt) då
    fäster oljan bäst.
    KÖR ALDRIG TORRT! Använd en tunn motorolja, ibland fungerar det bäst med diesel beroende på sten. Frestas inte att köra stenarna utanför loppet för att få bort ev vändkanter, då riskerar du att göra cylindern trattformad.
    Många är för försiktiga och vågar inte köra tillräckligt länge, du skall köra sakta med långa rörelser upp och ned tills du har en matt yta i loppen. JAG HADE ALDRIG KÖRT MED BILTEMAS
    STEN!

    Ett gammalt motorbyggar knep är att ta 240-320 våtslip papper på stenarna, blöt upp pappret
    ordentligt med diesel. Det svåra är att få pappret att stanna kvar runt stenarna, men det går.
    Finishen blir bättre än med Biltema bryne. DETTA ÄR ETT BÄTTRE VAL och det hade jag valt i ditt fall.

    Till sist, RENGÖRING!
    Lycka till
    Og900 1991, 9000 2,3 200hk 1995, 9000 2,3 ltt 170hk 1996, 9000 Classic 225 hk 1998

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    307
    Medlem#
    9999

    Re: någon som har honat cylinderloppen själv?

    Tycker fotogen fungerar bra att använda med. Tänk på att du har kolvkylningsmunstycken som kikar fram nere i loppen. Går alltså inte att köra ända ned i loppet utan att demontera dem.
    Saab 9-5 Aero Man MY -02 Laser red
    Saab 9-5 NG Tid4 Aut MY -10 Diamond Silver

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Lund
    Inlägg
    628

    Re: någon som har honat cylinderloppen själv?

    Säkerligen en korkad fråga..

    Men varför gör man detta när man byter kolvar? Ochvad händer om man inte gör det?
    Sedan det här med rutmönster och 30 graders vinkel förstår jag ej riktigt heller..

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    245

    Re: någon som har honat cylinderloppen själv?

    Googla på hona cylinderlopp så kommer du
    att hitta förklaringar, det är svårt att förklara.
    Varför man honar är för att göra så
    att oljefilmen lättare fäster och därmed
    gör motorn tätare.
    Det finns flera sätt att hona på, sök på
    Youtube också där finns säkert filmer från
    proffs.
    Og900 1991, 9000 2,3 200hk 1995, 9000 2,3 ltt 170hk 1996, 9000 Classic 225 hk 1998

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 255
    Medlem#
    6069

    Re: någon som har honat cylinderloppen själv?

    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Lund
    Inlägg
    628

    Re: någon som har honat cylinderloppen själv?

    Tack för de trådarna!

    Vart kan man köpa en vettig honingsborste?
    Den biltema hade kändes som om den var väldigt grov?
    Hade 120 korn eller liknande. Vad borde man ha?

    Tack!

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    608

    Re: någon som har honat cylinderloppen själv?

    Citat Ursprungligen postat av 9000cse95
    Som med det mesta så går det att göra på ett billigt/dåligt sätt (fel) och ett dyrt/bra sätt (rätt)

    Det allra bästa är att lämna bort till verkstad som honar med Sunnen-slip som rätar ut
    loppen på en riktigt sätt.

    Om du ändå bestämmer dig för att göra på det dåliga sättet med 3-stenars brynen för borrmaskin så måste du vara j-vligt försiktig annars blir loppen "trekantiga" och sämre än innan. Helst skall du ha stenar som är lika långa/djupa som loppen eftersom det minskar risken
    för att göra fel. Satsa på att få ett rutmönster på 30grader i spetsigaste vinkeln (horisontellt) då
    fäster oljan bäst.
    KÖR ALDRIG TORRT! Använd en tunn motorolja, ibland fungerar det bäst med diesel beroende på sten. Frestas inte att köra stenarna utanför loppet för att få bort ev vändkanter, då riskerar du att göra cylindern trattformad.
    Många är för försiktiga och vågar inte köra tillräckligt länge, du skall köra sakta med långa rörelser upp och ned tills du har en matt yta i loppen. JAG HADE ALDRIG KÖRT MED BILTEMAS
    STEN!

    Ett gammalt motorbyggar knep är att ta 240-320 våtslip papper på stenarna, blöt upp pappret
    ordentligt med diesel. Det svåra är att få pappret att stanna kvar runt stenarna, men det går.
    Finishen blir bättre än med Biltema bryne. DETTA ÄR ETT BÄTTRE VAL och det hade jag valt i ditt fall.

    Till sist, RENGÖRING!
    Lycka till
    tack för svaren!
    Nu har jag läst det här om och om igen men vågade inte chansa så jag beställde en flexhone 240, fick hem den nu:
    SAAB 9-5 2.3t -98 nu 5speed!
    Projekttråd
    Garaget

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Lund
    Inlägg
    628

    Re: någon som har honat cylinderloppen själv?

    Vart köpte du den??




    Citat Ursprungligen postat av läppglans
    Citat Ursprungligen postat av 9000cse95
    Som med det mesta så går det att göra på ett billigt/dåligt sätt (fel) och ett dyrt/bra sätt (rätt)

    Det allra bästa är att lämna bort till verkstad som honar med Sunnen-slip som rätar ut
    loppen på en riktigt sätt.

    Om du ändå bestämmer dig för att göra på det dåliga sättet med 3-stenars brynen för borrmaskin så måste du vara j-vligt försiktig annars blir loppen "trekantiga" och sämre än innan. Helst skall du ha stenar som är lika långa/djupa som loppen eftersom det minskar risken
    för att göra fel. Satsa på att få ett rutmönster på 30grader i spetsigaste vinkeln (horisontellt) då
    fäster oljan bäst.
    KÖR ALDRIG TORRT! Använd en tunn motorolja, ibland fungerar det bäst med diesel beroende på sten. Frestas inte att köra stenarna utanför loppet för att få bort ev vändkanter, då riskerar du att göra cylindern trattformad.
    Många är för försiktiga och vågar inte köra tillräckligt länge, du skall köra sakta med långa rörelser upp och ned tills du har en matt yta i loppen. JAG HADE ALDRIG KÖRT MED BILTEMAS
    STEN!

    Ett gammalt motorbyggar knep är att ta 240-320 våtslip papper på stenarna, blöt upp pappret
    ordentligt med diesel. Det svåra är att få pappret att stanna kvar runt stenarna, men det går.
    Finishen blir bättre än med Biltema bryne. DETTA ÄR ETT BÄTTRE VAL och det hade jag valt i ditt fall.

    Till sist, RENGÖRING!
    Lycka till
    tack för svaren!
    Nu har jag läst det här om och om igen men vågade inte chansa så jag beställde en flexhone 240, fick hem den nu:

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    608

    Re: någon som har honat cylinderloppen själv?

    Hej jag köpte den från ebay nästan 50 usd plus frakt kostade det tog en vecka att få den hem. Om du kommer förbi sthlm kan jag låna ut borsten till dig)
    SAAB 9-5 2.3t -98 nu 5speed!
    Projekttråd
    Garaget

Liknande ämnen

  1. Någon som själv lagat Valeo ballast till 9-5?
    Av -Konrad- i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2016-04-05, 15:00
  2. vändkanter i cylinderloppen
    Av Saabturbo__ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-05-17, 18:46
  3. Någon som bytt ballansaxelkedjan själv på 9-5?
    Av Dave79 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2004-11-20, 23:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •