Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Nergradering av trimmad 2001:a Aero

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Lenhovda, kronobergs län
    Inlägg
    90

    Nergradering av trimmad 2001:a Aero

    Tjipp!

    Jag har en Cabbe från 2001 som visserligen går som ett spjut men som inte riktigt går jämt vid stenhårt gaspådrag. Jag har egentligen aldrig tänkt på det innan men då en kompis med en helt annan körstil än jag provkörde bilen så hostade den och gick ojämnt eftersom han snabbt växlade upp till fyran och sen trampade plattan i mattan. Jag själv kör förvisso mest gubb-körning men när jag en sällan gång drar på så drar jag ut bilen i växlarna och växlar inte innan dehar nått toppvarv.
    Det verkar som om att jag saknar vridmoment och att bilen inte riktigt fixar att accelerera jämnt om man inte liger på höga varv.

    Bilen är trimmad av förra ägaren och skal enligt honom ligger strax under 300 HK, det tror jag inte riktig på men visst det är bra med kräm i den. Jag tror det är ett nordic-trim steg 3 men jag är inte säker, jag vet faktiskt inte ens vad det innebär.

    En annan liten sak som irritera mig är motorlampan lyser med jämna mellanrum, alltid med samma fel, nämligen något med lambdasond 2 som inte returnerar rätt värden, jag gissar att det kan ha med trimmet att göra?

    Nu till min fråga:
    Hur kan jag komma fram till vad som har gjorts med bilen
    Hur får jag i givet fall bort trimmet, 205 originala hästar räcker till mig nämligen.

    Det skall tilläggas att jag aldrig haft något annat fel på motorn, förutom att den blåser intercoolern lite då och då, speciellt om man står på tomgång och sedan dra på fullt.

    //Han i skogen
    Saab 9-3 Aero Cab 2001

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    blentarp/Skåne
    Inlägg
    606

    Re: Nergradering av trimmad 2001:a Aero

    Du får ha tag i en originalbox och gifta in den... Men hade jag varit dig hade jag kontaktat Nordic. Om de trimmat din bil borde dem Ha originalfilen. Om du har 300HP och bilen e trimmad hos Nordic så har du rostfritt avgassystem hela vägen.. Mvh j

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Lenhovda, kronobergs län
    Inlägg
    90

    Re: Nergradering av trimmad 2001:a Aero

    Men hur ser man om det är nordic?
    Var sitter den där styrboxen som vi talar om, står det något på den kanske?

    Jag skall knäppa en bild på motorrummet för jag ser att vissa saker där som inte är original, kanske behöver även dessa bytas vid en eventuell nergradering.

    Det finns kanske någon här på forumet som har kunskap och lust att byta originalgrejor mot mina trimmprylar.
    Saab 9-3 Aero Cab 2001

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    blentarp/Skåne
    Inlägg
    606

    Re: Nergradering av trimmad 2001:a Aero

    Där borde vara annan intercooler och luftfilter.. Är där inga klisterlappar med Nordic på den? sen får man papper av Nordic(intyg) så kolla igenom instruktionspärmen.. Här är nog någon annan på forumet som vaknar snart och kan hjälpa digenom bättre.. Men hade jag velat ha min original så hade jag anlitat Maptun eller nordic

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Lenhovda, kronobergs län
    Inlägg
    90

    Re: Nergradering av trimmad 2001:a Aero

    Tack för dina svar Kolven28

    Egetligen vill jag gärna ha kvar trimmet men jag vill att bilen skall gå helt jämnt och jag vill INTE att den skall blåsa intecoolern eller att motorlaman skall tändas.

    Det bästa vore ju om jag kunde få den justerat så den går som den skall, problemet är bara att jag inte kan ett smack om trimmning.

    Jag skulle kunna tänka mig, om man kunde skruva ner det hela lite bara.
    Saab 9-3 Aero Cab 2001

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Lenhovda, kronobergs län
    Inlägg
    90

    Re: Nergradering av trimmad 2001:a Aero



    Den här fick jag med på köpet, den skall tydligen ha med trimmet at göra på något sätt.


    Saab 9-3 Aero Cab 2001

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trestad
    Inlägg
    2 927

    Re: Nergradering av trimmad 2001:a Aero

    Bild 2 är nog orginal bränsletrycksregulator på 3.0bar, den som sitter på bilen är förmodligen en 3.5bars.
    Bild 3 på den stången justerar man grundladdtrycket. Laddtrycket justeras i programmet.

    Har du provat med nya stift och eventuellt en annan tändkasett?
    Saab 9-5 Aero SC -04
    Saab 9000 Classic 2.0t -98
    Saab 99 16v turbo -82
    Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95,
    BMW 525d Touring 2012

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Lenhovda, kronobergs län
    Inlägg
    90

    Re: Nergradering av trimmad 2001:a Aero

    Nya stift har den tändkasett har jag inte bytt.

    Grejen är att bilen ju egentligen går hur fint som helst men om man kör på låga varv och gasar fullt eller om man stå på tomgång ett tag och gasar fullt så låter det som den skjuter bakut som en gammal förgasarbil,
    Saab 9-3 Aero Cab 2001

  9. #9
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Nergradering av trimmad 2001:a Aero

    På den första bilden pekar du på avlastningsventilen. Den släpper tillbaka turbotrycket när man släpper gasen. Det hade gått lika bra att köra med en original, trots att bilen är trimmad.

    På den andra bilden ser vi bränsletrycksregulatorn. Eftersom den är bytt så är troligtvis bränsletrycket ändrat pga. trimmet.

    På tredje bilden har vi wastegate-stången. Den påverkar en ventil som bestämmer hur mycket avgaser som ska passera genom turbinen och därmed styr den laddtrycket.

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798

    Re: Nergradering av trimmad 2001:a Aero

    Börja med att låta någon läsa ut felkoder från styrenheten, har du felkod på en lambda sond så står inte allt rätt till.

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trestad
    Inlägg
    2 927

    Re: Nergradering av trimmad 2001:a Aero

    Förmodligen är det en racekat på bilen som inte renar lika bra som orginal därför får han felkod på lambdasond 2.
    Saab 9-5 Aero SC -04
    Saab 9000 Classic 2.0t -98
    Saab 99 16v turbo -82
    Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95,
    BMW 525d Touring 2012

Liknande ämnen

  1. Trimmad 9-5 Aero -00
    Av Tommynr1 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-08-27, 13:32
  2. Check engine lyser på trimmad Saab 9-3 2.0t 2001 vad göra?
    Av AtlasK i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-09-03, 01:19
  3. problem med bsr trimmad Saab 9-3 2001
    Av corpes i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-05-21, 22:01
  4. Pris, trimmad 9-5 aero ?
    Av DanneD i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-01-06, 16:53
  5. Trimmad NG9-3 Aero bättre än trimmad 2,0T?
    Av MattA i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2004-11-13, 17:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •