Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 60

Ämne: Blandade frågor om tändkassetter

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    504

    Blandade frågor om tändkassetter

    Tänkte på t7, de svarta! Ungefär vid vilket miltal brukar de ge med sig? 120000 mil?
    Vet att det inte finns något bra svar, men egna erfarenheter?
    Mvh


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Saab 9-3 SC 2.0t 2009 (snart med..TD04-14t + 550cc, 260hk/360nm!)

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163

    Re: Hur länge håller tändkassetten?

    3.7:orna håller åtminstone en bit över 20k mil
    /Johan

  3. #3
    Grundladd Perzys avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    205

    Re: Hur länge håller tändkassetten?

    Personligen anser jag att Saab borde ha skickat med en extra kassett med varje bil. Eftersom skiten kan paja när som helst, var som helst. (exempelvis när det är 30 minusgrader, barn och svärmor i baksätet i Tingstadstunneln... )Det enda vettiga är att köpa en extra och ha med sig i bilen. ( Så har jag gjort. )
    Tragiskt många kunder Saab har förlorat på de förbaskade kassetterna. Visst, antagligen tillverkningen och inte konstruktionen det beror på men slutresultatet blir detsamma....

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    504

    Hur länge håller tändkassetten?

    Tycker Saab kan subventionera dessa förbaskade kassetter..


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Saab 9-3 SC 2.0t 2009 (snart med..TD04-14t + 550cc, 260hk/360nm!)

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 541
    Medlem#
    9308

    Re: Hur länge håller tändkassetten?

    Jag har en 3.7 och den har hållit 28k mil hittills. Tog den från en 05a som gått 20k mil samtidigt som min 03a gått 20k mil. Iförsig kan den varit bytt tidigare men jag tvivlar på det då 05an var min reservdelsbil och det fanns ingen historik från någon verkstad att den var bytt.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  6. #6
    Grundladd Perzys avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    205

    Re: Hur länge håller tändkassetten?

    Citat Ursprungligen postat av maaaakn
    Tycker Saab kan subventionera dessa förbaskade kassetter..


    _
    Köp en på skroten, lagabasen / bildelsbasen har alltid nånstans. De tar ca 900 kr. Går ju att sälja separat eller med bilen sen när du avyttrar. Du förlorar kanske några hundra totalt på den, så det är ju ganska överkomligt. Vissa säger också att man låta oljan i dem (kyler spolarna) sätta sig innan man startar när man har monterat dem. Trögflytande olja borde väl rinnna ner på ca 15 min?

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    245

    Re: Hur länge håller tändkassetten?

    Ja, hade man visst det så hade man inte behövt
    promenera en halvmil hem!
    Min röda höll 16000mil, har alltid en i bakluckan
    nu.
    Ett av få typfel på Saab, dock borde de ha
    åtgärdat problemet på ett tidigt stadie tycker
    man?!
    Og900 1991, 9000 2,3 200hk 1995, 9000 2,3 ltt 170hk 1996, 9000 Classic 225 hk 1998

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    504

    Hur länge håller tändkassetten?

    När kom 3.7?


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Saab 9-3 SC 2.0t 2009 (snart med..TD04-14t + 550cc, 260hk/360nm!)

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    487

    Sv: Hur länge håller tändkassetten?

    Har aldrig bytt någon kassett på mina bilar, dock så använder jag endast rätt stift, dvs. NGK-stift!


    / Erol

  10. #10
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163

    Re: Sv: Hur länge håller tändkassetten?

    Jag har bytt på samtliga mina tre Saabar som haft TK, 2 st 9k och en 9-5. Dessa byten har kommit en bit efter 20k mil och jag har också enbart använt rätt tändstift. Symtomen har varit olika för alla tre TK...
    /Johan
    Senast redigerat av Moderator den 2022-09-24 klockan 15:57. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 483

    Sv: Re: Hur länge håller tändkassetten?

    Citat Ursprungligen postat av Perzy
    Personligen anser jag att Saab borde ha skickat med en extra kassett med varje bil. Eftersom skiten kan paja när som helst, var som helst. (exempelvis när det är 30 minusgrader, barn och svärmor i baksätet i Tingstadstunneln... )Det enda vettiga är att köpa en extra och ha med sig i bilen. ( Så har jag gjort. )
    Tragiskt många kunder Saab har förlorat på de förbaskade kassetterna. Visst, antagligen tillverkningen och inte konstruktionen det beror på men slutresultatet blir detsamma....
    Hmm! Hur är det med VAG-bilarna då? ;-) Storsäljare på alla bildemonteringar. Lika så med spolar till BMW.

    Så att kalla Saab's för skitkvalite't är nog att ta i.

    Skickat från min GT-I8150 via Tapatalk 2
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  12. #12
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555

    Re: Hur länge håller tändkassetten?

    Bytte en 3.6 som troligtvis suttit i bilen sedan den var ny, en 9-5 Aero -04. Gått dryga 17000 mil. Fick felkod 1312 & 1334, så jag satte dit en nyare 3.7 blixtsnabbt. Tordes inte köra med dom felkoderna när man åker med steg 1+ BP och sommarvärmen som kommit.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  13. #13
    Grundladd Perzys avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    205

    Re: Sv: Re: Hur länge håller tändkassetten?

    Citat Ursprungligen postat av Slättabjörnen
    Citat Ursprungligen postat av Perzy
    Personligen anser jag att Saab borde ha skickat med en extra kassett med varje bil. Eftersom skiten kan paja när som helst, var som helst. (exempelvis när det är 30 minusgrader, barn och svärmor i baksätet i Tingstadstunneln... )Det enda vettiga är att köpa en extra och ha med sig i bilen. ( Så har jag gjort. )
    Tragiskt många kunder Saab har förlorat på de förbaskade kassetterna. Visst, antagligen tillverkningen och inte konstruktionen det beror på men slutresultatet blir detsamma....
    Hmm! Hur är det med VAG-bilarna då? ;-) Storsäljare på alla bildemonteringar. Lika så med spolar till BMW.

    Så att kalla Saab's för skitkvalite't är nog att ta i.

    Skickat från min GT-I8150 via Tapatalk 2
    Jag menar inte att Saab's tändsystem är sämre än andra moderna elsystem. Man har ju hört om stora problem för VAG m.fl.
    Finge jag välja så mellan att ha tändkassett eller gammal vanlig fördelarlock och rotor +singeltändspole på min så vore jag bra frestad att välja det gamla systemet dock! Kalla mig bakåtsträvare men vem hade krångel med de systemet? Själv hade jag en 9000 av 1990 års modell som gick snålt och fint med gammalt tändsystem. Framåtskridande i all ära men all teknikutveckling är inte alltid positiv för kunden. (DAT-spelare, Minidisc, osv..)
    Dessutom så verkar vi Svenskar alltid vilja tro att vi är nåt slags världsmedborgare. Men vi bor i ett iskallt land nära nordpolen. En bilmotor som tvärdör i det här klimatet är inte bara en olägenhet, det kan till och med innebära dödsfara.

  14. #14

    Re: Sv: Re: Hur länge håller tändkassetten?

    Citat Ursprungligen postat av Perzy
    Finge jag välja så mellan att ha tändkassett eller gammal vanlig fördelarlock och rotor +singeltändspole på min så vore jag bra frestad att välja det gamla systemet dock! Kalla mig bakåtsträvare men vem hade krångel med de systemet?
    Det var ofta problem med tändkablar (avbrott, fel resistans) och fördelarlock (sprickor, fukt), men problemen var kända och delarna byttes regelbundet ut utan protester. Nu tror de flesta att tändkassetten ska hålla hur länge som helst.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  15. #15
    Grundladd Perzys avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    205

    Re: Sv: Re: Hur länge håller tändkassetten?

    Vad skulle du välja då, på din nuvarande bil, om du kunde få ha tändkassett eller ett fördelarsystem, som ett tankeexperiment?
    Senast redigerat av Moderator den 2022-09-24 klockan 15:58. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  16. #16

    Re: Sv: Re: Hur länge håller tändkassetten?

    Utan tvekan en tändkassett, eller två (det är ju en V6:a).
    Senast redigerat av Moderator den 2022-09-24 klockan 15:58. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  17. #17
    Grundladd Perzys avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    205

    Re: Sv: Re: Hur länge håller tändkassetten?

    Har du en extra i skuffen då, ifall nån av dem (är det dubbla risken med två?) plötsligt ger upp i rusningstrafiken t.ex. på väg till midsommarfirandet?

    (Själv har jag nyss köpt en för att ha i reserv i skuffen. Lite sura pengar måste jag erkänna...)
    Senast redigerat av Moderator den 2022-09-24 klockan 15:59. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    283

    Sv: Hur länge håller tändkassetten?

    Min svarta kassett höll ca 24 tusen mil. Så långt tror jag inte jag kan köra med mina gamla bilar, man får ju byta brytare, fördelarlock mm titt som tätt.
    Webmaster Svenska Saabklubben
    Saab 96 TT -62, Saab 9-5 kombi -99, Saabo -67 (nr 356)

  19. #19

    Sv: Hur länge håller tändkassetten?

    Hej bytte men förra veckan efter att motorlampan tänts. 15600 mil fick den vara med.


    Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2
    Saab 9-5 Vector 2.0t 2004
    Nordic steg 1 med E85

    Linköping

  20. #20
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163

    Re: Sv: Re: Hur länge håller tändkassetten?

    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Citat Ursprungligen postat av Perzy
    Vad skulle du välja då, på din nuvarande bil, om du kunde få ha tändkassett eller ett fördelarsystem, som ett tankeexperiment?
    Utan tvekan en tändkassett, eller två (det är ju en V6:a).
    Utan denna typ av teknik (och teknikutveckling) skulle vi inte komma i närheten av att plocka ut 305hk/420Nm ur en 2.3l fyra, där grejerna håller och bilen drar under liter milen. Vi skulle vara kvar på B18-tiden där man fick ut ungefär 100hk ur en tvåliters sugfyra...
    /Johan

Liknande ämnen

  1. En noobs blandade frågor
    Av Scaniasuperv8 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2015-06-07, 21:56
  2. Blandade frågor Saab
    Av johan es i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-06-06, 19:20
  3. Bra idé att köpa en beggad 9-5 sedan? Blandade frågor...
    Av Freddan101 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-09-13, 19:19
  4. Blandade frågor
    Av ritznet i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-12-09, 20:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •