Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Blev påkörd idag

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    54

    Blev påkörd idag

    Hej!

    Jag blev idag påkörd bakifrån, det tog rätt så hårt och en del saker kommer behöva bytas. ca. 20.000kr (Baklucka, stötfångare bak, plåtdelar m.m och lack) enligt bilfirman jag var på, där jag även kommer få ett bra pris eftersom att jag känner dem. Så läs: lite mer än 20k.

    Jag har en Saab 9-5 Linear 2.3t uttagen 2003-03-27, och enligt bilspriser.se så är den värd 10-20.000kr. Jag undrar om, försäkringsbolaget är så pass fula att de kommer räkna ner värdet på bilen nu p.g.a SAAB konkursen, för dom har väl sjunkit en del? Räknas extrautrustning med i värderingen tro och nya delar med? Har lagt ut minst 25.000kr sen denna tiden förra året.

    Vad tror ni? Någon som har erfarenhet?

    Tacksam för svar!

    Ps. Det var inte jag som vållade olyckan, jag stod stilla innan en rondell i väntan på att kunna köra, då en stressad man var lite fartblind..
    Saab 9-5 Aero 2004 Automat

    "Trust everyone, just don't trust the devil inside them"

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Re: Blev påkörd idag

    Jaha du - det där blir inlösen. Du får ett skambud på 10k beroende lite på vilket f-bolag motparten har.
    Bilpriser kan du inte lita på - de är inte seriösa.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    54

    Re: Blev påkörd idag

    Citat Ursprungligen postat av csan
    Jaha du - det där blir inlösen. Du får ett skambud på 10k beroende lite på vilket f-bolag motparten har.
    Bilpriser kan du inte lita på - de är inte seriösa.
    Usch, det är Länsforsakringar han har, om man inte tar första budet då?
    Saab 9-5 Aero 2004 Automat

    "Trust everyone, just don't trust the devil inside them"

  4. #4
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt

    Re: Blev påkörd idag

    Inget bra med bilen. Kan vara glad att du satt i en av världens säkraste bilar dock. Besökt läkare och dokumenterat personskada? Viktig vid "sveda och verk" samt eventuella framtida men.

    För de pengarna du blir erbjuden vid eventuell inlösen så är det väl meningen att du ska kunna köpa en i likvärdigt skick? Extra utrustning om detta nämns i försäkringsvillkoren skulle jag tro. Delar mm har väl oftast med "likvärdigheten" att göra. En välskött bil är värd mer än en misshandlad. Kolla på blocket om någon liknande bil finns där för att få någolunda riktpris. Å så regel nummer ett, godtag inte första budet. Brukar vara väldigt lågt...
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    54

    Re: Blev påkörd idag

    Citat Ursprungligen postat av mioh
    Inget bra med bilen. Kan vara glad att du satt i en av världens säkraste bilar dock. Besökt läkare och dokumenterat personskada? Viktig vid "sveda och verk" samt eventuella framtida men.

    För de pengarna du blir erbjuden vid eventuell inlösen så är det väl meningen att du ska kunna köpa en i likvärdigt skick? Extra utrustning om detta nämns i försäkringsvillkoren skulle jag tro. Delar mm har väl oftast med "likvärdigheten" att göra. En välskött bil är värd mer än en misshandlad. Kolla på blocket om någon liknande bil finns där för att få någolunda riktpris. Å så regel nummer ett, godtag inte första budet. Brukar vara väldigt lågt...
    Ja, den absorberade smällen rätt så bra, har dock ont i nacken och lite ner i ryggen, men orkade inte gå till sjukhuset idag eftersom jag har jobbat sen 03.00-12.00, och ska upp och jobba om ett par timmar igen. Får gå dit imorgon, om jag inte vaknar med nackspärr såklart..

    Jag hoppas att det skall täcka eventuellt nyköp ivarjefall. Har visserligen de mesta orginaldelar kvar som jag kan slänga på om dom skulle ge mig ett andra skambud. Och inte snacka om alla delar jag köpt nya som skulle monteras efterhand. Ajja, fått lite info om detta, kanske kan lyckas sova nu.

    Tack för svaren!
    Saab 9-5 Aero 2004 Automat

    "Trust everyone, just don't trust the devil inside them"

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Tidaholm
    Inlägg
    337
    Medlem#
    6729

    Re: Blev påkörd idag

    Delar min erfarenhet, har Länsförsäkringar.

    Fick min ng900 Talladega inlöst tidigare i vår efter avåkning och bilen satt mellan två träd. Reperation på 56 000 enligt bilverkstaden. Så att få den reperad var inte direkt aktuellt.

    Fick efter några dagar ett samtal från en "motortekniker" på Länsförsäkringar där det pratades helt enkelt om hur mycket ersättning jag skulle få för bilen. Min erfarenhet av det var att de kändes som en segdragen prisförhandling hos en bilhandlare. Initialt ett bud och sedan kunde jag lyckas diskutera upp det efter mycket diskussion. Det som teknikern angav som referens vad som fanns på blocket som var liknande.

    Så mitt råd är att läsa på och stå på dig vad du vill ha till en viss gräns.

    Lycka till och hoppas de inte blir något nackont!

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Re: Blev påkörd idag

    Dessa "motortekniker" är inte seriösa. Flertalet är inte bildbara och saknar oftast all förmåga till slutledningsförmåga. I bästa fall har de enbart grundskola i bagaget. Deras främsta uppgift är att dra ned på ersättningen så långt det går överhuvudtaget. Sitter i samma sits med ett arsel på Dina försäkringar. De tror att man ska svälja deras skambud med ack vad de bedrar sig ....
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    293
    Medlem#
    5090

    Re: Blev påkörd idag

    När mitt försäkringsbolag krånglade vid inlösen så använde jag min rätt till oberoende värderingsman , som försäkringsbolaget får bekosta. Och då vart det billigare för bolaget att ge mig 90% av vad jag tyckte bilen var värd.

    Kolla om ni har rätt till denna i era försäkringsvilkor.
    mvh Thompa

    "Snabbast i hamsterhjulet - är fortfarande en hamster"
    Saab 9-5 Aero original 2007 av kulören skumsilver

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 351

    Re: Blev påkörd idag

    En gammal arbetskollega till mig fick sin gamla 9000 påkörd. Den skulle lösas in och han skulle få 11000 för bilen (en gammal 80tals 9000 CC) detta var ca 9 år sen. Då sa han att han vill behålla bilen och få de 11000 för att han inte får någon likvärdig bil för 11000. De gick med på det så han reparerade själv upp bilen för ca 6000 och det blev riktigt bra.

    Mvh

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Blev påkörd idag

    Blev själv påkörd bakifrån för några år sedan, kofångare, dragkrok och hela bakluckan behövde bytas.

    Detta var 2010 om jag inte minns helt fel, bilen hade runt 20,000 mil på mätaren och det var aldrig ens snack om inlösen, allt lagades utan nå tjaffs.

    Saabförsäkringar är bolaget jag använt mig av, är fortfarande kvar hos dom.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    76

    Blev påkörd idag

    Hade en 9000 som brann i vintras p g a kortis i kupévärmaren. Hade den hos LF och hade inga som helst problem med ersättningen. Fick berättat av han jag hade som skadereglerare att om vi inte skulle komma överrens så tar de in handelskammaren som värderar fordonet, och då får man acceptera det budet.
    Saab 9-3 1,8 BioPower 2008
    Cadillac BLS 2,0t FlexPower 2008

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 669

    Re: Blev påkörd idag

    Körde på en älg i vintras men som tur var blev det bara lättare skador på front och huv. Jag har Länsförsäkringar och detta lagades snabbt och bra till en total kostnad av 16-17 000 kronor. Bilen då, jo det är en 2.2 TiD 9-5 kombi som då hade 34 000 mil på mätaren och i bästa fall är värd 25 000 kronor. Jag blev iallafall förvånad över att den lagades.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    54

    Lightbulb Re: Blev påkörd idag

    Idag fick jag oerhört goda nyheter (efter lite tjafs). Bilen blir lagad!

    Vill också säga att jag är oerhört tacksam för tipsen att stå på sig när dom ger första budet! Tack Tack Tack!
    Saab 9-5 Aero 2004 Automat

    "Trust everyone, just don't trust the devil inside them"

  14. #14
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt

    Re: Blev påkörd idag



    Grattis! Gott att höra att forumet gör lite nytta för sig.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Forsheda
    Inlägg
    102
    Medlem#
    9095

    Re: Blev påkörd idag

    För många år sedan klappade jag ett vajerräcke med min dåvarande V70. Ryckte loss framhjul och skadade hela vänstersidan. Blev erbjuden 80-90000 om jag inte minns fel. Jag sa nej, och gav motbud på 120000. De sa nej, och meddelade en dag senare att bilen kommer lagas! Ingen var gladare än jag!!

    Slutnotan för försäkringsbolaget blev 125000 kr i reparationer samt att de fick lägga ut ytterligare 25000-30000 kr för hyrbil under tiden min bil var på verkstaden..

    Så det gäller att stå på sig och inte låta försäkringsbolagen diktera allt när något har hänt!!

    // Johan
    SAAB 9-3 2,0t BP SC Vector 2010
    SAAB 9-5 2,3t BP SC Vector 2007 med tomatlåda ## SÅLD ##
    SAAB 9-5 2,3t SE-paket (Sedan) 2001 ## SÅLD ##

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    54

    Re: Blev påkörd idag

    Citat Ursprungligen postat av Teufelschlumpf-79
    För många år sedan klappade jag ett vajerräcke med min dåvarande V70. Ryckte loss framhjul och skadade hela vänstersidan. Blev erbjuden 80-90000 om jag inte minns fel. Jag sa nej, och gav motbud på 120000. De sa nej, och meddelade en dag senare att bilen kommer lagas! Ingen var gladare än jag!!

    Slutnotan för försäkringsbolaget blev 125000 kr i reparationer samt att de fick lägga ut ytterligare 25000-30000 kr för hyrbil under tiden min bil var på verkstaden..

    Så det gäller att stå på sig och inte låta försäkringsbolagen diktera allt när något har hänt!!

    // Johan
    Haha, ja visst ska man stå på sig. Najs att du fick hyrbil också, mitt försäkringsbolag sa att jag skulle betala 25% av kostnaden av hyrbil, och det blir ca.7-8000 på en månad, plus soppa 14mil om dagen, så jag kan nästan lika bra köpa en 9-5a till..
    Tycker dock att det är motpartens försäkringsbolag som ska betala hyrbilen, eftersom han körde på mig? :S
    Saab 9-5 Aero 2004 Automat

    "Trust everyone, just don't trust the devil inside them"

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    543

    Re: Blev påkörd idag

    Citat Ursprungligen postat av Fillefloe
    Najs att du fick hyrbil också, mitt försäkringsbolag sa att jag skulle betala 25% av kostnaden av hyrbil, och det blir ca.7-8000 på en månad, plus soppa 14mil om dagen, så jag kan nästan lika bra köpa en 9-5a till..
    Det är ju standardavtalet att man själv får stå för 25% av hyrbilskostnaden så det är väl inget konstigt med det?
    Att du får betala soppakostnaden är för mig självklart. Det hade du väl fått göra även med egen bil?
    Du kan hyra en storbil på OKQ8 för 10800 kronor. Lägg till 3000 kronor för extra km, eftersom du kör rätt långt. 25% av det är 3500 kronor, dvs rätt långt ifrån 7000-8000 kronor.

    Tycker dock att det är motpartens försäkringsbolag som ska betala hyrbilen, eftersom han körde på mig? :S
    Låter som en vettig tanke, men då får vi höja trafikförsökringen för samtliga. Rimligen bör den täcka hyrbil för stor kombi, gärna lyxig sådan för folk som kör 10000 mil per år, eftersom man aldrig vet vem man krockar med. Å andra sidan kan man ju ta bort hyrbilstillägget från sin försäkring så det kan ju löna sig, för vissa, medan det såklart blir en klar förlustaffär för andra.

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    54

    Re: Blev påkörd idag

    Citat Ursprungligen postat av Fairlane
    Citat Ursprungligen postat av Fillefloe
    Najs att du fick hyrbil också, mitt försäkringsbolag sa att jag skulle betala 25% av kostnaden av hyrbil, och det blir ca.7-8000 på en månad, plus soppa 14mil om dagen, så jag kan nästan lika bra köpa en 9-5a till..
    Det är ju standardavtalet att man själv får stå för 25% av hyrbilskostnaden så det är väl inget konstigt med det?
    Att du får betala soppakostnaden är för mig självklart. Det hade du väl fått göra även med egen bil?
    Du kan hyra en storbil på OKQ8 för 10800 kronor. Lägg till 3000 kronor för extra km, eftersom du kör rätt långt. 25% av det är 3500 kronor, dvs rätt långt ifrån 7000-8000 kronor.

    Tycker dock att det är motpartens försäkringsbolag som ska betala hyrbilen, eftersom han körde på mig? :S
    Låter som en vettig tanke, men då får vi höja trafikförsökringen för samtliga. Rimligen bör den täcka hyrbil för stor kombi, gärna lyxig sådan för folk som kör 10000 mil per år, eftersom man aldrig vet vem man krockar med. Å andra sidan kan man ju ta bort hyrbilstillägget från sin försäkring så det kan ju löna sig, för vissa, medan det såklart blir en klar förlustaffär för andra.
    Självklart menade jag inte att försäkringsbolaget skulle betala min soppa.. Men runt 3500kr stämmer bra, inte 7-8000 som jag skrev tidigare. Tycker dock fortfarande att det är lite väl mycket när någon annan skadar mitt fordon så jag inte kan använda det och måste hyra annat för att kunna arbeta? Men jag får ju dock 25kr om dagen när den står på verkstad. Och det skulle ta ca. 3 veckor att laga den, så det är 375spänn eller 525 om helger räknas! Wow. Hur som helst, jag är glad att den blir lagad, många hade säkert tagit pengarna, men det skiter jag i, kärlek går före cash
    Saab 9-5 Aero 2004 Automat

    "Trust everyone, just don't trust the devil inside them"

Liknande ämnen

  1. Blev påkörd idag.
    Av csan i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2015-09-28, 13:05
  2. blev påkörd vid vänstersväng
    Av MIB i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2009-03-08, 17:15
  3. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-11-25, 19:25
  4. Idag blev jag påkörd! (Försäkringsregler)(Uppdat)
    Av Hansa i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-05-17, 16:23
  5. Min 9000 blev påkörd med mindre lackskada som följd....
    Av sprayblob i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-01-20, 16:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •