Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Tappar motorer effekt med åren?

  1. #1

    Tappar motorer effekt med åren?

    Hur är det, tappar en motor effekt med åren? Låt säga att bilen har 118 hk original, kan man förvänta sig att bilen har åtminstonde 115 hk 25 bast senare?

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 053
    Medlem#
    7998

    Re: Tappar motorer effekt med åren?

    Jag märkte ingen skillnad när jag bytte ut motorn i min 9-5a. Den hade gått 19500 mil drygt. Och den nya var helt ny. Ink. Turbo mm.

    Men det lär ju vara olika. Hur den är servad osv.

    Sen var ju iof inte den motorn 25 år heller.
    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176

    Re: Tappar motorer effekt med åren?

    Generellt sett är svaret att en motor tappar effekt med tiden!
    Fast det är kanske inte 25 år i sig som påverkar effekten utan de mil man kört. Kör man i snitt 2000 mil per år så har bilen gått 50.000 mil och då kan man förvänta sig att åtminstone följande har hänt:
    - kolvringarna har blivit litet slitna och tätar inte lika bra längre
    - kanske har motorn fått början till vändkanter i övre cylinderloppen som också ger sämre tätning
    - ventilerna tätar säkert inte riktigt lika bra
    - är motorn försedd med en gammaldags fördelare kan den ha blivit sliten (tex glapp)
    - är motorn försedd med bränsleinsprutning kan många delar påverkas i negativ riktning (insprutningsventiler, bränslepump mm)
    - är motorn försedd med förgasare har den med all säkerhet blivit sliten vilket kan påvrka effekten

    Alla slitageförändringar i en motor kan med god sannolikhet antas påverka effekten negativt. Och säkert mer än 3 hk på 25 år. Därmed inte sagt att du märker skillnaden för dels kan du inte göra en rättvis jämförelse efter 25 år och dels måste man ha speciella instrument för att märka av 3-5 hk skillnad.

    Per L

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177

    Re: Tappar motorer effekt med åren?

    God morgon,

    Jag "tror" också att bilarna tappar effekt genom åren och det olika beroende på service.

    Därför kan det skilja mycket i prestanda på en likadan bil som gått 5000 mil och en som gått 20 000 mil, trots bilarna går bra i övrigt.

    Mvh
    Matte

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    1 887

    Re: Tappar motorer effekt med åren?

    Ett bra referensnklipp på Youtube är när Top Gear köper gamla Italienska sportbilar.
    Har för mig att en 70tals Lamborghini hade tappat runt 100hk.

    Sök och du skall finna!
    Ty du skall även skratta!
    9-5 Aero -01 / 9-3 -99 cab / 9-3 -99 / 900 T16 S -93 (Aero) /#11 605 http://www.garaget.org/mps

  6. #6
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Tappar motorer effekt med åren?

    En 9-5 Aero med sönderfrasade vakuumslangar och dåliga backventiler tappar också lätt 100hk. I det fallet är det dock enkelt att åtgärda. Annars tycker jag PerL sammanfattade bra i sitt inlägg.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417
    Tidningen Motorrad långtestar MC hela tiden. Köper ny, kör in, mäter, kör 50 000km, mäter effekt igen, demonterar och undersöker hela motorn.
    På moderna MC, sugmotorer med 200 hk (eller mer!) /liter slagvolym, är tappet på 50 000 tyska km oftast försumbart, och vissa ger MER effekt då, än efter 1000-2000km... En bruksbil som körs på svenska vägar tappar nog mycket lite, om den servas korrekt. Speciellt en turbomotor med gjutjärnsblock och elektronisk insprutning.
    Jag har bytt toppackning på B202-motorer med honingsmärkena kvar efter 250 000 km.

    Personligen tror jag största tappet sker genom slitna/brända ventiler och säten. Även här har SAAB bra dimensioner och material, jämfört med tex VW och OPEL.
    Dock tror jag att slitna delar i insprutning osv kan kosta mycket effekt, men det är ju inte själva motorn som är sliten då, dvs ingen maskinbearbetning/slipning/borrning/planing behövs.
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

  8. #8
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Ngn motortidning hade en BMW 5/7 serie i långtest ca runt 90 talet. Den peakade vid 10000 mil där efter kunde man märka ”avmattning”. Den sköttes enligt serviceschema. Men kommer inte ihåg vilken tidning. Det var iaf en BMW 6 cylindrig med automatlåda.

    Tycker dock Per Ls beskrivning summerar det hela bra.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    475
    Hur stora skillnader mätte man upp?

    Det gäller att man är väldigt noggrann när man mäter. Soakar ett dygn, inga felkoder, servad precis innan, samma bränsle (inte från pump), etc.

    Självklart måste testutrustningen också vara ordentligt kalibrerad.

  10. #10
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    På gamla bilar brukar det bli ganska stor skillnad med åren, typ en gammal MGB eller nåt, men mer moderna bilar har ju inte samma problem med rent slitage, dessutom har man elektronisk tändning och insprutning som inte blir sämre med åren heller.

    Lite skillnad blir det nog men inte märkbart, ja så länge allt är helt och i skick.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    673
    Som Glenn säger. En modern motor har ett styrsystem som eftersträvar att lämna en specifik effekt när du trycker gasen i botten och hålls tillbaka av styrningen. Slitage och annat kompenseras bort. En gammal motor med förgasare gav helt enkelt precis allt den kunde ge när du öppnade fullt.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417
    Automatlådan i BMW:n är ett annat tänkbart ställe att tappa effekt. Sliten momentomvandlare, tex...
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176
    Moderna styrsystem för motorer kompenserar nog för många olika parametrar men att den "...eftersträvar att lämna en specifik effekt..." låter inte troligt.
    Har man tex ett kolvringsgap på 3 mm isf 0,3 mm tappar man kompressionstryck i motorn och det kan inte (tror jag) motorstyrningen kompensera bort.

    Min BMW 3.0S blev avsevärt svagare när den gått 50.000 mil och det mesta av det effekttappet satt i förgasarna. Efter att jag bytte till insprutning kändes det som om fick 50+ hk ytterligare.
    Sedan körde jag den till 70.000 mil innan jag bytte motor. Den gamla motorn hade rejäla kolvringsgap där jag säkert tappade åtskilliga hästkrafter. Jag tyckte att den "nya" motorn framför allt blev starkare vid låga varvtal men det kan lika gärna vara en förhoppning som jag gärna ville att den skulle infrias.

    Det är väldigt svårt att avgöra mindre effektskillnader i en bilmotor. Så tex fick jag 20-30 hk ytterligare toppeffekt i min BMW M5 för 20 år sedan efter en optimering av motorelektroniken mätt på rullande landsväg. Det var helt omöjligt att avgöra det effekttillskottet utan noggranna mätningar.
    Jag mätte accelerationen 50-100 km/tim (med accelerometer och på 2an för att slippa växla) före och efter och snittet av runt 15 accelerationer före och lika många efter gav en skillnad på mindre än 0,1 sek förbättring. Det var helt omöjligt att känna den skillnaden "i ryggen"

  14. #14
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469
    Mindre friktion = mer effekt. :-) Lagom inkört är bäst. Sedan ger ju inte alla motorer exakt samma effekt från början, saab hade väl dessutom en vana att "underdriva" effekten lite?
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

Liknande ämnen

  1. Tappar effekt
    Av dino i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-06-13, 19:55
  2. Tappar effekt i min 2,2 TiD????
    Av sjostrm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-02-09, 20:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •