Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: byte av ventiltryckare

  1. #1

    byte av ventiltryckare

    Har en 9-5 2002 som jag ska ta mig an och byta ventiltryckare då de lever om extremt mycket och bilen tappat kraft. Var in på verkstan idag och de sa att problemet var dessa tryckare. De testade att byta olja och tillsatte någon omega lösning men inte hjälpte det.

    Problemet är att jag bytt de mesta i bilar men aldrig dessa ventiltryckare och behöver lite stöd och råd i detta ärende.

    Är det några speciella verktyg jag behöver?
    Något mkt viktigt att tänka på?
    Måste man lös med kamkedjan för att genomföra detta? Isåfall hur löser jag detta smidigast?

    /Rådfrågande

  2. #2
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 873
    Medlem#
    6220

    Re: byte av ventiltryckare

    Hej!

    Det är inte jätte svårt att byta tryckarna.
    Men hur bilen kan tappa kraft för att tryckarna för oljud det är väldigt långsökt
    Att du tappar kraft i motorn har nog med något annat att göra.

    Verktyg, en hylsnyckelsats, torx till ventilkåpan och en momentnyckel så inget special.

    Börja med att skruva loss ventilkåpan ha en ny ventilkåpspackning till hands.
    Nu ser du ju kamdrev, kedja, kammar etc etc.
    Börja med insugsidan, bunta fast kedjan på drevet med buntband och lossa drevet från kamaxlen du får hålla emot på motsat sidan kammen. Inte helt dumt att vara 2
    Börja nu lossa bultarna till överfallen och plocka bort överfallen men va du än gör blanda inte ihop dom rätt överfall måste tillbaka på samma plats den var innan.
    Tänk även på att har för mig det är den inre raden bultar till överfallen har oljekanaler så du inte förväxlar dom.
    Lyft ur kammen och plocka ur tryckarna.
    Låt dom nya tryckarna ligga i ett oljebad över natten innan montering.
    Sätt i dom nya tryckarna.
    Montera tillbaka allt i omvänd ordning.
    Och gör likadant med avgas sidan.

    Överfall 15nm
    Drevet 63nm
    Ventilkåpa 15nm

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3

    Re: byte av ventiltryckare

    Hej...tackar för dina tips!

    Bilen har gått som en klocka och var på väg till fjälls förra helgen...under en omkörning så uppkom detta ljud det som klonkar i motorn..inget riktigt tickande utan mycket hårdare. Var bara att lämna bilen och njuta av helgen och sedan bleb det bogsering hem i 20 mil!!!

    In på verkstan för felsökning och deras svar var att det ej hade något med kamkedjan att göra utan att orsaken är ventiltryckarna. Körde hem från verkstan och skulle testa bilen men den har tappat accelarationsförmågan och även motorlampan tändes (check Engine) den tändes även när ljudet uppkom vägen till fjälls.
    Tyckte mig även se en rejäl blåpuff från avgasröret när jag testade att gasa på.

    Så då är du inte säker på att detta har med tryckarna att göra?

  4. #4
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 873
    Medlem#
    6220

    Re: byte av ventiltryckare

    Ja du det låter inte värst bra.
    Ganska säker på att oljud från tryckarna inte orsakar förlust av effekt i motorn.
    Men är det verkligen tryckarna som låter.
    Låter det som det gör på film klippet här?
    http://www.youtube.com/watch?v=YBSZFmfXhZE
    Lr låter det så här
    http://www.youtube.com/watch?NR=1&featu ... Eis7lTmJhg

    Har motorlampan börjat lysa så bör du få felkoden urläst.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  5. #5

    Re: byte av ventiltryckare

    Jag tycker ochså att det låter konstigt att motorn tappat effekt. Som jag skrev tidigare har bilen gått som en klocka (inget tickande) tills omkörningdo jag gjorde.!! Kan tryckarna bara ge sig sådär tvärt,? Ljudet jag har liknar film ett du länkade till...vilket betyder?

  6. #6
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 873
    Medlem#
    6220

    Re: byte av ventiltryckare

    Första filmen är ventilknack lr rättare sagt tryckarknack.

    Men få felkoden ur läst då motorlampan lyser kan vara därför du tappat effekt.

    Vart i landet bor du?

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Eksjö/Flisby
    Inlägg
    232

    byte av ventiltryckare

    Tror inte de är tryckarna..
    SAAB 9-5 2,3t -00
    Svetsare

  8. #8

    Re: byte av ventiltryckare

    Hej igen...efter lite strul så har jag äntligen fått hem ventiltryckarna..Ska nu i början av veckan att ge mig på att byta dessa.

    Några frågor har jag om detta byte som jag skulle uppskatta lite hjälp med.

    * Någon sa att man ska lägga tryckarna i olja innan man sätter på dem. Är det så?

    * Har tagit upp ventilkåpan och buntat fast kedjan i dreven, finns det risk att man sätter på drevet fel och att något blir tokigt?

    Kan det vara svårt att få tillbaka dreven på sin plats?

    * Kan man sätta på kammarna fel? Har fotat allt som det såg ut innan jag tog isär detta och förmodar att det ska se likadant ut när jag sätter tillbaka detta?

    * Hur viktigt är det att dra åt alla bultar med momentnyckel? Jag har en sådan men bara undrar?

    /en funderande saab ägare--_

  9. #9
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 873
    Medlem#
    6220

    Re: byte av ventiltryckare

    Hej!

    Det är kanske inget måste att lägga tryckarna i olja innan men det är nog inte dumt då går dom inte torra vid uppstart.

    Dreven går bara sätta på ett sätt mot axeln.

    Har aldrig gjort detta själv så denna fråga får någon annan svara på

    Om du nollade veven och kammarna innan du tog isär så är det lätt att få det rätt igen då det finns hack i både kammarna och 2 av överfallen.

    När det handlar om motorns delar invändigt så skulle ja säga att moment är ganska viktigt.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  10. #10

    Re: byte av ventiltryckare

    Hej igen där ute...

    Fick till slut mina delar jag beställt och glad började jag arbetet. Tog lös den ena kammen och satte i de nya tryckarna och satte fast drevet. Tog den andra och när jag då skall sätta tillbaka det drevet så fattas någon millimeter för att det lätt ska gå på. Så nu står jag still och det blev bara å hämta en öl ur kylen och testa igen men samma sak. VAad har hänt då (hade buntat kedjan med dreven så de har inte kuggat om eller liknande) och finns det tips på hur jag själv kan lösa detta eller äre bara svansen mellan benen och försöka få tag i en verkstad som kan hjälpa mig??????

    HJÄLP ÖNSKAS

  11. #11

    Re: byte av ventiltryckare

    Går bet på detta...har satt dit kammarna exakt som det såg ut när jag tog isär. Ena drevet går dit galant men när jag ska sätta dit det det andra så fattas någon millimeter och jag kan ej förstår varför. Så man kan som säga att jag står helt handfallen, Kollade med några verkstäder men det var helt fullbokat så man känner sig som ett stort ? Finns någon som kan detta?? Finns det någon i Umeå så vore det ju guld värt att stötta upp mig...bara å maila...:.)

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 447
    Medlem#
    6973

    Re: byte av ventiltryckare

    Stämmer inte drevet mot kammen? Bara att vrida LITE på kammen isf. En 18 blocknyckel passar fint i andra änden av kammen.

    För du har väl plockat bort kamkedjesträckaren först?

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  13. #13

    Re: byte av ventiltryckare

    [quote="Hyvens"]Stämmer inte drevet mot kammen? Bara att vrida LITE på kammen isf. En 18 blocknyckel passar fint i andra änden av kammen.

    För du har väl plockat bort kamkedjesträckaren först?

    Hmm skäms nu men jag hade ej tagit bort kamkedjesträckaren......hur gör jag då?

  14. #14

    Re: byte av ventiltryckare

    Du jag skäms nu hade ej tagit lös denna men fick uppgift av andra att den ej behövdes tas lös..
    Men ok då blire till att försöka sig på detta...hur spänd ska kedjan vara sen? Ska man kunna trycka ned den lite eller vad?

  15. #15

    Re: byte av ventiltryckare

    Ska nu ge mig ut å fortsätta men jag har läst å hört en hel del med detta om att nolla motorn/kammarna. Visst borde det bli bra om jag sätter tillbaka exakt som det satt när jag tog lös detta för inget är ju rört? HAr ställt kammarna exakt som innan demontering.

  16. #16
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 873
    Medlem#
    6220

    Re: byte av ventiltryckare

    Hej!

    Får be om ursäkt för ja glömde sträckaren helt och hållet

    När du skruvat ur sträckaren så ska det inte vara några problem, du har ju buntat fast kedjan på dreven och om du inte rört vevaxeln så ska allt hamna på rätt plats igen.
    När du fått ihop allt utan ventilkåpan så kan du ju snurra runt motorn förhand och kolla så det stämmer enligt markeringarna.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  17. #17

    Re: byte av ventiltryckare

    Vet inte om jag är dum men typ vart sitter sträckaren? Har varit ute å rotat en stund men blev avbruten av mina barn som ville ha mat!!!! Jag vill ha min bil tillbaka..:-)

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 447
    Medlem#
    6973

    Re: byte av ventiltryckare

    Sitter på baksidan av toppen. Du behöver avlasta remmen och och lossa på det översta remhjulet. Storlek 12 och 26/27. Man nollställer sträckaren, skruvar in huset först. Sen ser man till att kedjan ligger där den ska och så monterar man pinnen, fjädern och den lilla skruven.

    Sträckarhuset dras med 63nm.
    Den lilla skruven typ 15nm om jag minns rätt.

    Finns säkert bilder och kanske tom en guide om du söker på kamkedjesträckare.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  19. #19

    Re: byte av ventiltryckare

    Tackar era råd men jag tror ej jag lyckas med detta, känner mig lite osäker så jag tänkte ta å ringa en verkstad imorrn bitti å höra om de kan trycka in bilen innan semester...

Liknande ämnen

  1. Vad väger en T7 ventiltryckare?
    Av xl15 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-11-28, 18:51
  2. Ventiltryckare
    Av Scabben i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-09-27, 11:56
  3. Byte av ventiltryckare Saab 9000 2.3T
    Av Zebaztian i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-08-17, 12:26
  4. Ventiltryckare
    Av ravenlord i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-04-19, 23:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •