Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 40 av 40

Ämne: Effektförlust av 95 oktan på sommaren? (9-5 Aero -00)

  1. #21
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Effektförlust av 95 oktan på sommaren? (9-5 Aero -00)

    Citat Ursprungligen postat av ime95mos
    Är övertygad om att 98 oktan är bättre för våra saabar oavsett trim (x antal steg) eller original.
    Bättre på vilket sätt undrar jag då?

  2. #22
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Effektförlust av 95 oktan på sommaren? (9-5 Aero -00)

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Citat Ursprungligen postat av ime95mos
    Är övertygad om att 98 oktan är bättre för våra saabar oavsett trim (x antal steg) eller original.
    Bättre på vilket sätt undrar jag då?
    Högre oktantal dvs mindre spikbenäget trots varmt väder? BF98 torde vara ett "säkrare" bränsle för alla överladdade spisar oavsett saab eller fiat.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  3. #23
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Effektförlust av 95 oktan på sommaren? (9-5 Aero -00)

    Jo, det kom vi fram till längre upp i tråden, men det på sättet som "ime95mos" uttryckte sig så lät det nästan som om det fanns någon okänd magisk egenskap hos 98-oktan som får motorer att "må bättre". Därav min följdfråga.

    Min åsikt är iallafall såhär = ingen magi, bara olika knackresistens. Ofta (vanliga svensson-bilar) är den knackresistansen onödig, och folk slänger pengar i sjön därför att dom tror att motorn "mår bättre" utan att veta varför.

  4. #24
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: Effektförlust av 95 oktan på sommaren? (9-5 Aero -00)

    Hej,

    Jag har provat köra med 95 oktan i min gamla 9-5 aero nordic steg 3
    20-25 grader på 95 oktan åker luftmassa ner till strax in i det röda medan med 98 vart det normalt..
    På 100 oktan shell v power funkade det bäst och den mattades inte på autobahn i 200-250 km Rostock - Zagreb hela vägen ca 30 grader utetemp...Förutom att olje nivå blev rätt låg.

    Skall man köra hårt tanka alltid 98 eller högre.
    Skall man ta det lugnt använd 95..
    Det är så jag resonerar..

    Körde även Maptun steg 3 vid 38 grader utetemp med org ic.Efter en repa med 98 oktan 80-170 km/h
    så stängdes det motor efter acceleration av nån annledning..

    Provade Hirsch 300 hk i min gamla i 43 grader.98 oktan bakar den tändning.
    100 oktan så bakar den inte alls..

    Nu var mina bilar ifs trimmade men kan vara kul för den som är intresserad med sådant info..
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  5. #25

    Re: Effektförlust av 95 oktan på sommaren? (9-5 Aero -00)

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Jo, det kom vi fram till längre upp i tråden, men det på sättet som "ime95mos" uttryckte sig så lät det nästan som om det fanns någon okänd magisk egenskap hos 98-oktan som får motorer att "må bättre". Därav min följdfråga.
    Riktiga Shells 99-oktan var bättre för våra motorer. Ingen sprit och lägre halter av t.ex. svavel. Nu när Shell (RIP) bara är en kuliss i Sverige (st1 gömmer sig bakom kulissen) och bensinen är "98+" med sprit vet jag inte om det finns någon 98-oktan som är bättre (utöver att spika senare).
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  6. #26
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Örkelljunga
    Inlägg
    95

    Re: Effektförlust av 95 oktan på sommaren? (9-5 Aero -00)

    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    Hej,

    Jag har provat köra med 95 oktan i min gamla 9-5 aero nordic steg 3
    20-25 grader på 95 oktan åker luftmassa ner till strax in i det röda medan med 98 vart det normalt..
    På 100 oktan shell v power funkade det bäst och den mattades inte på autobahn i 200-250 km Rostock - Zagreb hela vägen ca 30 grader utetemp...Förutom att olje nivå blev rätt låg.

    Skall man köra hårt tanka alltid 98 eller högre.
    Skall man ta det lugnt använd 95..
    Det är så jag resonerar..

    Körde även Maptun steg 3 vid 38 grader utetemp med org ic.Efter en repa med 98 oktan 80-170 km/h
    så stängdes det motor efter acceleration av nån annledning..

    Provade Hirsch 300 hk i min gamla i 43 grader.98 oktan bakar den tändning.
    100 oktan så bakar den inte alls..

    Nu var mina bilar ifs trimmade men kan vara kul för den som är intresserad med sådant info..
    Alltid intressant med information, så tack för det
    9000 2.3T -92
    Ride.Race.Live

  7. #27

    Re: Effektförlust av 95 oktan på sommaren? (9-5 Aero -00)

    Nä, Det är tragiskt att det blandas och har sig..

    Jag tankade V Power på Shell tidigare... Varför? Ja Varför inte??

  8. #28
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Örkelljunga
    Inlägg
    95

    Re: Effektförlust av 95 oktan på sommaren? (9-5 Aero -00)

    Löste problemet genom att skarva in en ny backventil vid insuget, då det bara var den som var sönder. Ska byta hela kalaset vid passande tillfälle senare.

    Funkar kanon nu dock
    9000 2.3T -92
    Ride.Race.Live

  9. #29
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177

    Re: Effektförlust av 95 oktan på sommaren? (9-5 Aero -00)

    Om vi bortser från knackkänslig osv som olika bensintyper ger så har jag läst någonstans att min 9-5 Aero-07 adapterar sig efter bränslekvalite(alltså utan knackkänslighet inblandad), stämmer de?

  10. #30
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665

    Re: Effektförlust av 95 oktan på sommaren? (9-5 Aero -00)

    Citat Ursprungligen postat av MattA
    Jag tycker "laddtrycksmätaren" är bra att ha vid såna här tillfällen som enklare koll. Går mätaren in i det röda fältet eller gränsen mellan gult/rött så är det som det brukar, laddar den bara halva gula kan det vara fel på backventiler eller annat. Går mätaren upp mot halva röda eller mer kan man gissa att bilen är trimmad.

    Mvh
    Men vänta nu, laddtrycksmätaren på en 9-5a går ju helt efter luftmassan in i motorn och den skiter ju fullständigt i vart luften tar vägen. Så har den mätt upp värdet som är kalibrerat så att nålen ska peka mellan gult/rött men hälften av luften försvinner via en lös slang så kommer ju nålen fortfarande peka på gult/rött.

    Angående hur den pekar vid trimning så är det ju upp till den som gjort trimmet om han har ändrat gränsvärdena för laddtrycksmätaren, man kan ju få en toktrimmad bil att aldrig gå upp i röda om man vill.

  11. #31
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Effektförlust av 95 oktan på sommaren? (9-5 Aero -00)

    Citat Ursprungligen postat av MattA
    Om vi bortser från knackkänslig osv som olika bensintyper ger så har jag läst någonstans att min 9-5 Aero-07 adapterar sig efter bränslekvalite(alltså utan knackkänslighet inblandad), stämmer de?
    Nej, det är bara knackresistensen i bränslet den kan adaptera. Det finns många andra adaptions-funktioner men dom har inget att göra med kvaliteten på bränslet. Har man Biopower är det såklart en annan femma, då den även adapterar efter etanolhalten.

  12. #32
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177

    Re: Effektförlust av 95 oktan på sommaren? (9-5 Aero -00)

    Då 98 oktan är rekommenderat till Aero, så är ju högsta tändning ställt efter det. Kan bilen komma upp i den högsta tändningen under gynsamma förhållande med 95 oktan?

    Dessa bilar är ju rätt pressade orginal och jag tycker min bil går bättre och billigare med 98 oktan oavsett årstid.

    Mvh

  13. #33
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Alingsås.
    Inlägg
    456

    Re: Effektförlust av 95 oktan på sommaren? (9-5 Aero -00)

    Har märkbar skillnad i gången på både min og900t16 och min og9-3 2.0t när jag provat en full tank 95.

    Sen om bilen är optimerad/inställd för 98 varför köra nått annat.

    Men ska du bara använda den som bruks bil och aldrig pressa den så ser jag ju inte meningen med att köpa en turbo från början, då är det la vettigare att spara dom pengarna och köpa en icke turbo så kan du köra 95 året om

    Och är det för priset är för högt så tror jag du valt fel hobby

  14. #34
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Effektförlust av 95 oktan på sommaren? (9-5 Aero -00)

    Citat Ursprungligen postat av MattA
    Då 98 oktan är rekommenderat till Aero, så är ju högsta tändning ställt efter det. Kan bilen komma upp i den högsta tändningen under gynsamma förhållande med 95 oktan?
    Ja, Aero är mappad för 98-oktan. Är det tillräckligt kallt i luften så kan man få full effekt utan backad tändning även på 95-oktan.

    Här är en grej till att tänka på: Gör det något om man tappar 10 hästar om man har dubbdäck på bilen och det är glashalt, dimmigt och snöigt ute på vägarna? Nej, kör 95-oktan på vintern. Ni sparar pengar på det!

  15. #35
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177

    Re: Effektförlust av 95 oktan på sommaren? (9-5 Aero -00)

    Du har säkert rätt Brisse, du verkar kunna detta.

    Nej, det gör inget om jag tappar 10hk eller bilen drar lite mer besnin men om jag slipper det utan merkostnad ser jag ingen anledning med det.

    Då trionic joniseringsmäter förbränningsrummet och sänker tändning innan knack sker så är ju detta väldigt känsligt och det varierar säkert från bil till bil och fräschhet.

    Men om styrsystemet sänker tändningen så drar väl bilen mer än om den kunde köra på den högsta möjliga tändningen?

    Därför kör jag på 98 oktan så jag "aldrig" får sänkt tändning med högre bränsleförbrukning som följd och alltid har mina 260hk tillgängliga

  16. #36
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Effektförlust av 95 oktan på sommaren? (9-5 Aero -00)

    Ja, det stämmer att tändpunkten påverkar bränsleförbrukningen men i fallet 95 och 98-oktan så är det så lite så det går inte mäta, och skillnaden i kostnad på bränslena gör att man har inte en chans att spara några pengar på att tanka 98-oktan. Jag har ingen riktig siffra men jag skulle gissa att skillnaden i kostnad gör minst 10 gånger så stor skillnad jämfört med förbrukning.

    Säg att man kommer en meter längre på en full tank 98-oktan än med 95-oktan. Den metern betalar man isåfall runt 30kr för. Det är det inte värt eller?

    Edit: Borde kanske påpeka att jag inte är någon fiende till 98-oktan. Jag använder det själv ibland. Poängen jag försöker komma fram till är att många tankar det utan att riktigt veta varför, och slösar då pengar.

  17. #37
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177

    Re: Effektförlust av 95 oktan på sommaren? (9-5 Aero -00)

    Brisse,

    Om skillnaden är så liten så den inte går att mäta och det är betydligt dyrare att köra på 98 än 95 oktan, varför tankar du då 98 oktan ibland, vad är anledningen?

    Jag körde på 95 oktan hela vintern efter devisen 95 oktan med vinterdäck och 98 oktan sommardäck, men av ren nyfikenhet så testade jag 98 oktan och kände direkt skillnad i gasrespons och bränsleförbrukningen i färddatorn fick fnatt, ställde ner sig mot 0,6 innan den kom sakta uppåt mot 95:ans värde, dock 0,5-1dl ifrån.

    Mvh

  18. #38
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Effektförlust av 95 oktan på sommaren? (9-5 Aero -00)

    Citat Ursprungligen postat av MattA
    Om skillnaden är så liten så den inte går att mäta och det är betydligt dyrare att köra på 98 än 95 oktan, varför tankar du då 98 oktan ibland, vad är anledningen?
    För det mesta kör jag E85, men jag brukar köra någon tank bensin då och då. Isåfall blir det 98-oktan för jag vill ju ha mina hästar hemma i stallet

    På vintern kör jag också oftast E85, men jag brukar försöka blanda det med lite 95-oktan för att få bättre kallstartsegenskaper. 95-oktan blandat med E85 får givetvis ett högre oktantal än 95, oftast högre än 98 också, beroende på hur man blandar.

    Har såklart trimmat lite...

  19. #39
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    541

    Re: Effektförlust av 95 oktan på sommaren? (9-5 Aero -00)

    Kan det verkligen stämma att bilen drar 1 dl mindre med 98 oktan än 95 oktan?
    Det låter lite för bra för att vara sant.

  20. #40
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177

    Re: Effektförlust av 95 oktan på sommaren? (9-5 Aero -00)

    Ja, drygt 0,5dl är nog närmare sanningen.

Liknande ämnen

  1. Tanka 98 oktan istället för 95 oktan?
    Av saab1991 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 74
    Senaste inlägg: 2012-06-08, 22:54
  2. 95 oktan i 9-3 aero-02
    Av KungenEdholm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-06-19, 23:40
  3. Lite funderingar 95 vs 98 oktan. Saab 9-3 aero ss.
    Av i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-11-17, 19:23
  4. Bör man köra 98 oktan även på vintern (Aero)?
    Av Iceman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-01-11, 19:50
  5. 95 eller 98 oktan till 9-5 Aero?
    Av need4speed i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2005-06-26, 00:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •