Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Bilen skenade, mest troligt motorras

  1. #1

    Bilen skenade, mest troligt motorras

    Hej.

    Jag har en Saab 9-3 1.9TiD -07. Under helgen tokvarvade efter gaspådrag. Kraftig vit rök kom från (mest troligt) motorrummet, jag lyckades få stopp på bilen och försökte slå av tändningen utan framgång, bilen självdog så småningom.

    Efter detta går startmotorn runt men den tänder inte, har lämnat in bilen på en verkstad där de inte finner några felkoder men att ett stift var trasig och att en cylinder tappat komp.

    Om jag minns rätt gav cylinder 1 & 2 25kg/cm², cylinder 3 eller 4 gav 24kg/cm² resp. 21kg/cm² samt att de uppmärksammat dieselånga.

    I samtalet jag fick av verkstaden efter komptestet nämnde de att jag mest troligt behöver en helt ny utbytesmotor alternativt att de kan försöka laga den åt mig men att de var osäkra om det går att åtgärda. Det framgick inte om det finns sprickor i topp- eller cylinderblocket eftersom att det inte verkade som att det testat något ytterligare..

    Innan jag besöker verkstaden igen ville jag först kolla med er. Är det någon som har någon aning om vad som kan ha orsakat detta och hur pass allvarligt felet kan vara? Enligt mig låter det endast som ett läckage men jag är samtidigt inte alltför kunnig inom detta område..

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223

    Re: Gas hängde sig

    Citat Ursprungligen postat av fillen
    Hej.

    Jag har en Saab 9-3 1.9TiD -07. Under helgen hängde sig gasen efter gaspådrag. Kraftig vit rök kom från (mest troligt) motorrummet, jag lyckades få stopp på bilen och försökte slå av tändningen utan framgång, bilen självdog så småningom.

    Efter detta går startmotorn runt men den tänder inte, har lämnat in bilen på en verkstad där de inte finner några felkoder men att ett stift var trasig och att en cylinder tappat komp.

    Om jag minns rätt gav cylinder 1 & 2 25kg/cm², cylinder 3 eller 4 gav 24kg/cm² resp. 21kg/cm² samt att de uppmärksammat dieselånga.

    I samtalet jag fick av verkstaden efter komptestet nämnde de att jag mest troligt behöver en helt ny utbytesmotor alternativt att de kan försöka laga den åt mig men att de var osäkra om det går att åtgärda. Det framgick inte om det finns sprickor i topp- eller cylinderblocket eftersom att det inte verkade som att det testat något ytterligare..

    Innan jag besöker verkstaden igen ville jag först kolla med er. Är det någon som har någon aning om vad som kan ha orsakat detta och hur pass allvarligt felet kan vara? Enligt mig låter det endast som ett läckage men jag är samtidigt inte alltför kunnig inom detta område..

    Ouch!
    Det var PRECIS det här vi talade om i en annan tråd igår.
    Motorolja i dieseln..
    viewtopic.php?f=3&t=343274
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  3. #3

    Re: Gas hängde sig

    Hur mycket körd?
    Hur ofta oljebyte?
    Mest stads- eller landsvägskörning?

    EDIT: Jag återkommer ikväll med lite kommentarer
    9-3 SS BioPower 2.0t -11
    9-5 2.0t -03 (såld)
    900i -90
    99GL -84

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    624

    Re: Gas hängde sig

    Citat Ursprungligen postat av slipztream
    Ouch!
    Det var PRECIS det här vi talade om i en annan tråd igår.
    Motorolja i dieseln..
    viewtopic.php?f=3&t=343274
    När man talar om trollen... Då har vi ett fall av skenande SAAB disel i Sverige iaf.
    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

  5. #5

    Re: Gas hängde sig

    Citat Ursprungligen postat av sandback
    Hur mycket körd?
    Hur ofta oljebyte?
    Mest stads- eller landsvägskörning?

    EDIT: Jag återkommer ikväll med lite kommentarer
    Jag köpte den begagnad i juli 2012. Lämnade in den på mellanservice i mitten av september.

    Har totalt kört cirka 1100mil sen jag köpte den, sen mellanservicen borde jag således ha kört runt 600mil. Mätaren står strax över 22200mil och har tidigare gått som företagsbil (långkörd och fullservad)

    Jag har kört väldigt varierat men under senaste två månaderna har det främst varit stadskörning även om jag bor strax utanför stan. Det inträffade efter att jag hade kört cirka 6 mil (Gammelstad-Boden t.o.r)

  6. #6

    Re: Gas hängde sig

    Här är en tråd från Finlands Saabklubb där det berättas om två likadana fall på http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=48&t=133834. Du kan ju testa läsa med google translate (även om den är helkass att översätta finska). Vill du jag ska söka efter nåt speciellt kan läsa och översätta.

    Kort resumé är iaf att båda slutade i motorbyte, totala kostnaden för ena blev över 7 000 euro. Gamla motorn behöll han och sålde ut så mycket som möjligt av den.

    Det är alltså inte gasen som hängt sig, utan motorn börjat förbränna motoroljan, eftersom den spätts ut med diesel och nivån blivit så hög att den sugits in i motorn.

    För båda hände det just vid 90 000 mil.

    Tyckte även jag såg andra i tråden med för hög oljenivå i mortorn.
    9-3 SS BioPower 2.0t -11
    9-5 2.0t -03 (såld)
    900i -90
    99GL -84

  7. #7

    Re: Gas hängde sig

    Citat Ursprungligen postat av sandback
    Här är en tråd från Finlands Saabklubb där det berättas om två likadana fall på http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=48&t=133834. Du kan ju testa läsa med google translate (även om den är helkass att översätta finska). Vill du jag ska söka efter nåt speciellt kan läsa och översätta.

    Kort resumé är iaf att båda slutade i motorbyte, totala kostnaden för ena blev över 7 000 euro. Gamla motorn behöll han och sålde ut så mycket som möjligt av den.

    Det är alltså inte gasen som hängt sig, utan motorn börjat förbränna motoroljan, eftersom den spätts ut med diesel och nivån blivit så hög att den sugits in i motorn.

    För båda hände det just vid 90 000 mil.

    Tyckte även jag såg andra i tråden med för hög oljenivå i mortorn.
    Tack, det uppskattas väldigt mycket. Hemsidan funkade hyfsat att översätta till engelska.

    Jo, jag förstod att gasen inte hängt sig utan visste mest inte hur jag skulle uttrycka mig. Jag förstår fortfarande inte hur det kan ha hänt då bilen varit i gott skick, ganska säker på att oljenivån inte var för hög och partikelfitret har inte varit fullt under tiden jag haft den.

    Hur som helst ser det ut som att det kommer att sluta med att bilen hamnar på skroten eller säljs som repobjekt då det inte verkar kunna gå att lösa utan en utbytesmotor, blir väl eventuellt att pyssla med den under semestern.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    219

    Re: Bilen skenade, mest troligt motorras

    Trist.

    Finns det inga motorer på skrotarna du kan få tag i?
    Om bilen är i bra skick i övrigt är det ju synd att skrota...

    Så ett tips till alla dieslar som skenar: i med femman (eller sexan), släpp kopplingen hastigt och stå på bromsen

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223

    Bilen skenade, mest troligt motorras

    Citat Ursprungligen postat av hellboyelvis
    Trist.

    Finns det inga motorer på skrotarna du kan få tag i?
    Om bilen är i bra skick i övrigt är det ju synd att skrota...

    Så ett tips till alla dieslar som skenar: i med femman (eller sexan), släpp kopplingen hastigt och stå på bromsen
    Och vi med automat? Ner på neutralen, bromsa satan för att få stopp på bilen och kuta satan!!?
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  10. #10
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 059
    Medlem#
    6220

    Re: Bilen skenade, mest troligt motorras

    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  11. #11
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118

    Re: Bilen skenade, mest troligt motorras

    Citat Ursprungligen postat av slipztream
    Citat Ursprungligen postat av hellboyelvis
    Trist.

    Finns det inga motorer på skrotarna du kan få tag i?
    Om bilen är i bra skick i övrigt är det ju synd att skrota...

    Så ett tips till alla dieslar som skenar: i med femman (eller sexan), släpp kopplingen hastigt och stå på bromsen
    Och vi med automat? Ner på neutralen, bromsa satan för att få stopp på bilen och kuta satan!!?
    Hade jag en sån diesel så skulle jag nog informera mig om var luftinsuget är och konstruera något att ha med som jag kunde stoppa i insuget med lätthet och på så vis kväva motorn.

  12. #12

    Re: Bilen skenade, mest troligt motorras

    Jo, jag har kollat runt på begagnade motorer. Jag undersöker fortfarande vad jag har för möjligheter för den är i gott skick i övrigt. Jag har egentligen inte någon plats att vara på, kunskap eller en motorlyft men det kan säkert gå att lösa, hade varit tråkigt att skrota den.

    Verkstaden ville ha 20-25t för att göra ett motorbyte, jag har inte kontaktat andra verkstäder för prisförslag än men jag misstänker att det ligger i den prisklassen(?).

    Ska eventuellt även se om den går att reparera men det verkar vara ett långskott.

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 256
    Medlem#
    6069

    Re: Bilen skenade, mest troligt motorras

    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Eksjö/Flisby
    Inlägg
    235

    Bilen skenade, mest troligt motorras

    20-25k för bara arbetet!? De va inte dåligt.. Måste ju gå å hitta en som ksn byta motor för bra mycket billigare peng? Hade e inte varit för att ja har 3 9-5er själv som väntar på nya motorer så..
    SAAB 9-5 2,3t -00
    Svetsare

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    219

    Re: Bilen skenade, mest troligt motorras

    Nä det var ett saftigt pris bara för jobbet!
    Jag hade själv gjort det för 5000:- om jag bara hade haft tid.
    ( Tid är en stor bristvara när man har en gammal villa, shopoholic-fru och okontrollerbara småbarn )

  16. #16

    Re: Bilen skenade, mest troligt motorras

    Efter en viss inaktivitet i denna tråd kan jag nu nämna att bilen har varit inne på reparation och orsaken berodde mest troligt på att turbon hade läckt och i sin tur fått med sig motorolja in i motorn, när turbon avlägsnades rann det ut en stor mängd olja.

    Turbon och två injektorer (som hade gått sönder) är nu utbytta och bilen startar igen. Jag har inte hunnit fara och hämta bilen än men den ska nu fungera klockrent när den är kall, men när den sedan hunnit bli varm dyker felmeddelandet "Begränsad prestanda" upp i SIDen. Jag har blivit rekommenderad att lämna in den på en auktoriserad verkstad eftersom att han inte har alla system som krävs.

    Jag vill misstänka att det beror på partikelfiltret och att det kan vara försent att köra i 20 min nu efter att felmeddelandet dykt upp, men rätta mig gärna om jag har fel.

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    1 070
    Nu har det hänt mig också och min TTiD, precis samma scenario som TS beskriver.
    Inte jättehäftigt att den bara fortsatte tokvarva trots avstängd och urtagen tändningsnyckel, tur man kör manuell så man kunde
    lägga i hög växel och stå på bromsen och dra i handbromsen och "döda" den på det viset.
    Har kollat runt på skrotar efter motorer men de har ju hutlösa priser.
    Tur Speedparts hade en fabriksny motor att sälja till bra pris.
    Nu ska den bara bytas också.
    9-3 Aero SC Hirsch Griffin TX TTiD MapTun 2009
    9-3 Aero SS Facelifted 2.0T BP Mackan 2003
    AUDI A6 ALLROAD 2013

Liknande ämnen

  1. Troligt byte av turbo, vad köpa? B2x5
    Av swedishwiking i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-04-08, 22:02
  2. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-02-27, 00:15
  3. -35 enligt SID:en! Knappas troligt va?
    Av Lövet i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-10-10, 12:52
  4. Hur troligt med ras av huvudcylinder på Saab 9000?
    Av Ulrik i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-02-05, 02:25
  5. Frågor inför troligt köp av 9-5 Aero-00.
    Av Fluffe i forum Allmänt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-02-21, 23:28

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •