Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: HUR får jag ur fläktgaller för att sedan få ur stereo??

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    4

    HUR får jag ur fläktgaller för att sedan få ur stereo??

    Tja, som ovan lyder, hur får jag ur fläktgallret ovanför stereon för att sedan komma åt stereon?

    Bilen är en 9-3 2010års


    Tack på förhand!!!
    /Metz

  2. #2

    Re: HUR får jag ur fläktgaller för att sedan få ur stereo??

    Citat Ursprungligen postat av MetZ
    ... hur får jag ur fläktgallret ovanför stereon för att sedan komma åt stereon?
    Mycket försiktigt.

    Mittre luftutsläppet hålls på plats av tre "clips" uppe och tre nere.

    * Stoppa in en skruvmejsel i fjärde hålet nere från höger, ca 20 mm in, och lyft up clipset. Håll emot med t.ex. en smörkniv i plast i överkant.
    * När utsläppet lossnat lite fortsätt hålla emot med smörkniven och lossa andra clipset i nionde hålet nere från höger.
    * Flytta smörkniven åt vänster och lossa tredje clipset i fjärde hålet nere från vänster.

    Undvik att dra i justerkopparna. Du kan dra isär hela luftutsläppet så det bara består av ett pussel av plastdelar som tar mycket tålamod att bygga ihop igen.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Arvika, Värmland
    Inlägg
    313

    Re: HUR får jag ur fläktgaller för att sedan få ur stereo??

    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Citat Ursprungligen postat av MetZ
    ... hur får jag ur fläktgallret ovanför stereon för att sedan komma åt stereon?
    Mycket försiktigt.

    Mittre luftutsläppet hålls på plats av tre "clips" uppe och tre nere.

    * Stoppa in en skruvmejsel i fjärde hålet nere från höger, ca 20 mm in, och lyft up clipset. *** Håll emot med t.ex. en smörkniv i plast i överkant.
    * När utsläppet lossnat lite fortsätt hålla emot med smörkniven och lossa andra clipset i nionde hålet nere från höger.
    * Flytta smörkniven åt vänster och lossa tredje clipset i fjärde hålet nere från vänster.

    Undvik att dra i justerkopparna. Du kan dra isär hela luftutsläppet så det bara består av ett pussel av plastdelar som tar mycket tålamod att bygga ihop igen.
    Lite extrahjälp för den som vill:
    ***Lys med en ficklampa så ser du vart hålen är, sen sticker du in en smal skruvmejsel neråt och sen kan du bara böja/bryta lite försiktigt upp clipset, sen kan du sticka in en smörkniv (i plast, behöver vara tunn) i underkanten mellan gallret och fläkten och bryta lite, släpper det inte får du bryta lite till, jag fick själv ta i rätt bra men det blev inga märken av smörkniven (i alla fall inte för mig. Sen när det släppt första clipset så går du på nästa och då är det viktigt att du har kvar nån plastbit eller smörkniven så att den inte åker tillbaka till sitt ursprungsläge när du går på nästa. Clipsen i underkant sitter mycket hårdare än de i överkant så de borde gå lättare att lossa.
    Om det sen när du lossat gallret blir som det blev för mig att justerknopparna på gallret helt plötsligt går att justera utan motstånd så har det trillat isär inuti. Detta går att fixa så länge alla delar är kvar. Du ska då när du bygger ihop det ha två sprintar längst in eftersom det är de som gör att det blir spänning i grejerna så att justerknopparna håller sig i det läget som du ställt in. Förutsatt att allt inte har ramlat ihop helt så kan du ta isär det försiktigt för att se ungefär hur det ska sitta ihop. Syns rätt bra hur det ska sitta tycker jag. Det enda som jag inte fatta var sprintarna men de sitter lodrätt en bit in innanför de två plastbitarna som ska vara i skårorna mitt i de båda luftutsläppen.

    Hoppas detta kan vara till hjälp för någon. Jag har gjort det idag och även fått ihop allt så det är tillbaka i bilen precis som innan. Att sen få ut stereon är fixat med två torxskruvar!

    Stort tack till kolven28 för assistans!
    -En som vet att livet med turbo är mycket bättre-
    Haft 6 Saabar innan och precis köpt min 7:e! 9-3 2,0T SC -08

  4. #4
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Ettersom det ser ut som dette er et aktuelt tema, legges to tegninger ved for visualisering av første trinn av demonteringen:


    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    382
    Denna instruktionsvideo kan vara till bra hjälp.

    https://www.youtube.com/watch?v=eXtCc_ZVInk

  6. #6

Liknande ämnen

  1. Ta bort fläktgaller knopparna
    Av Jäder i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2014-04-13, 08:51
  2. val av stereo i saab 9-5 sedan
    Av BoysBad2 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-04-09, 10:47
  3. Stereo Saab 9-5 -00 sedan
    Av Kent_M i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-11-11, 13:21
  4. [LÖST] Skillnad bakruta og900 vs 99 Sedan
    Av mazurka i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-05-31, 20:28
  5. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-05-16, 11:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •