Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Undran ang kylfläkt og9-3 T7 med T5 topp

  1. #1

    Undran ang kylfläkt og9-3 T7 med T5 topp

    Har under ett år kört med T5 topp ihop med resten T7 på min og9-3 Aero -00. Det har inte varit några bekymmer förrän jag idag kom att tänka på en sak när bilen stod på tomgång.

    T5 toppen är utav den gamla modellen, och har således den gamla gängan för tempsensorn, jag fick alltså rådet att bara skarva ihop kablaget med bilens ordinarie.

    Tempmätaren fungerar och opensid visar korrekta värden. Det är ju dock 2 stycken givare och det jag började undra om något är lite mysko då min kylfläkt börjar gå väldigt snart efter att bilen (20-30 sekunder). Den går då i cirkus 10-20 sekunder för att sedan stängas av, kort därefter runt 30 sekunder, så upprepas detta och börjar om igen.

    Projektet har hållit på så länge att jag inte ens minns om så var fallet när jag köpte bilen.
    När jag nu sedan ikväll körde ett par minuter och kom tillbaka så gick fläkten, något jag tycker är underligt när jag kör med borrad termostat och opensid visade en temp på 54 grader. Mig veterligen skall väll fläkten inte gå förrän 100 grader?

    Kan det vara något fel, eller ska det helt enkelt vara såhär? Isåfall, kan det ha med skarvning av givaren att göra och hur gör jag för att "rätta till" detta?

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Undran ang kylfläkt og9-3 T7 med T5 topp

    Det är inte bara motortemperaturen som styr fläkten. Fläkten är även programmerad så att den kyler AC-kondensorn och därför har den en tendens att gå väldigt ofta.

    Så jag tror det du upplever är helt normalt.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 816
    Medlem#
    10069

    Re: Undran ang kylfläkt og9-3 T7 med T5 topp

    tryck in ECON på ac panelen och titta om fläkten går lika ofta?
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

Liknande ämnen

  1. En undran ?
    Av Who2 i forum Off Topic
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-04-12, 19:11
  2. Undran oljesump
    Av tecol i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-07-26, 10:22
  3. Undran 900s ´90
    Av Krister K i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-10-14, 07:03
  4. Undran ang sep wg
    Av NS i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-05-04, 03:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •