Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 26 av 26

Ämne: Sänkning 9-5 linear kombi 02, referenser?

  1. #21
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    Re: Sänkning 9-5 linear kombi 02, referenser?

    Citat Ursprungligen postat av Pontaaa
    Jovisst "ska" och "ska". Det "ska" väl utföras åtminstone en gång om året (om det ens räcker) om man vill ha en optimal bil vid alla tillfällen om man tänker på slitage m.m.

    Om bilen inte uppför sig konstigt och man känner sig trygg med den vid inspirerad körning vid olika underlag så ser jag inga konstigheter.

    Det finns så mycket olika saker som påverkar väghållningen i övrigt så jag tycker inte man behöver vara så hypad över detta så länge man känner sig trygg bakom ratten.
    Ja som tur e får du tycka & göra precis som du vill i frågan. Sen behöver man såklart inte överdriva. Vissa behöver göra det oftare än andra, beroende på. Men faktum kvarstår att felaktiga vinklar efter att man gjort t.ex. någon chassiefix påverkar på olika sätt. Dels hur bilen beter sig, men även ekonomin i det långa loppet baserat på t.ex. mer slitage.

  2. #22
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    652

    Re: Sänkning 9-5 linear kombi 02, referenser?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Citat Ursprungligen postat av Pontaaa
    Jovisst "ska" och "ska". Det "ska" väl utföras åtminstone en gång om året (om det ens räcker) om man vill ha en optimal bil vid alla tillfällen om man tänker på slitage m.m.

    Om bilen inte uppför sig konstigt och man känner sig trygg med den vid inspirerad körning vid olika underlag så ser jag inga konstigheter.

    Det finns så mycket olika saker som påverkar väghållningen i övrigt så jag tycker inte man behöver vara så hypad över detta så länge man känner sig trygg bakom ratten.
    Ja som tur e får du tycka & göra precis som du vill i frågan. Sen behöver man såklart inte överdriva. Vissa behöver göra det oftare än andra, beroende på. Men faktum kvarstår att felaktiga vinklar efter att man gjort t.ex. någon chassiefix påverkar på olika sätt. Dels hur bilen beter sig, men även ekonomin i det långa loppet baserat på t.ex. mer slitage.
    Du har så rätt så.
    En sak jag har funderat på när vi är inne på ämnet, detta kanske är uppenbart men vad vet jag.
    De som utför hjulinställningar, har de någon standard som de går efter rekommenderat från tillverkaren? Vad bygger då denna standard på? Ska bilen vara bekväm att köra eller ska den vara optimalt inställd för snabb kurvtagning eller fungera bra på alla underlag? Den kanske rent utav ska vara så skonsam som möjligt mot slitage på däck och bussningar Detta lär ju då skilja beroende på hur klimat är i olika delar av världen osv.

    Det jag försöker komma till är att en hjulinställning kanske är bra för ett syfte men inte ett annat, jag tänkte lite på det Per sa bland annat om halt väglag.
    Jag är inte ute efter att vara dryg eller så, men jag gick helt enkelt och klurade lite på detta För mig är det inte så självklart att bara lämna iväg bilen på en hjulinställning...
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  3. #23
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    Re: Sänkning 9-5 linear kombi 02, referenser?

    Biltillverkaren har ju angett vad de anse vara lämliga vinklar & toleranser. I SAABs fall brukar man skilja på standardchassievinklar & sportchassievinklar. Hur det är med andra tillverkare vet jag inte, men antar något liknande.

    Så den "normale" hjulinställningsmekanikern ställer såklart strikt efter detta som specarna & utrustningen anger för den specifika bilen. Men sen finns det de som har erfarenhet & kunskap om olika bilmodeller, vilka då kan frångå standarden något. T.ex. att på 9-5:an inte sätta så mycket toe-in i bakvagnen för att minska däcksslitaget. 9-5 har vad jag minns ganska mycket toe-in i bakvagen för att ge en sportigare känsla, men baksidan är att det kostar lite däckslitage.

    Så det är rätt, att hjulinställningar har ett syfte. Först å främst att allt ska vara symetriskt i bakvagn & framvagn för att få ett neutralt uppförande, jämt däckslitage & minskat slitage på hjulupphängning. Men sen kan man såklart ha önskemål om speciella vinklar för t.ex. bankörning. Men de rekommendationer som finns från biltillverkarna är oftast för användande under dagligt bruk.

    När du skriver att det inte är självklart, så funderar jag på om du vet hur lite som behövs för att vinklarna ska bil tokiga. Plockar du ner något & återmonterar, eller byter ut i chassiet, så kommer det garanterat fela. Resultatet kanske inte märks så mycket & du rullar på. Men däckslitaget kanske blir större, vilket inte är ekonomiskt vare sig ur däckskontot eller bensinkontot & har du otur vid en undanmanöver så kanske inte bilen reagerar som den borde. Men valet hur man vill göra är helt efter eget huvud.

  4. #24
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    652

    Re: Sänkning 9-5 linear kombi 02, referenser?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    När du skriver att det inte är självklart, så funderar jag på om du vet hur lite som behövs för att vinklarna ska bil tokiga. Plockar du ner något & återmonterar, eller byter ut i chassiet, så kommer det garanterat fela. Resultatet kanske inte märks så mycket & du rullar på. Men däckslitaget kanske blir större, vilket inte är ekonomiskt vare sig ur däckskontot eller bensinkontot & har du otur vid en undanmanöver så kanske inte bilen reagerar som den borde. Men valet hur man vill göra är helt efter eget huvud.
    Det jag menar med att det inte är självklart, är att jag inte vet vad jag får när jag lämnar iväg den, precis som du beskriver, men det gäller väl såklart att man vet vad man är ute efter och att man anlitar folk som är kunniga.
    Självklart är jag medveten om att vinklarna påverkas av minsta lilla, men det jag försöker vinkla är att det är väl inte helt säkert heller att det blir negativt ur alla aspekter om man t.ex sänker en bil utan att göra en hjulinställning. Visst kan det mycket väl vara så att allt blir pannkaka, och man bör väl inte gå runt i ovisshet och tro att det är bra, men det känns som att gå till däck-olle i byn och be honom göra en hjulinställning, det känns inte som ett säkert kort då man fortfarande är lika oviss om vad man betalat för...

    Så vart ska man vända sig om man föredrar väghållning före sparsamt slitage??
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  5. #25

    Re: Sänkning 9-5 linear kombi 02, referenser?

    Efter sänkningen av min OG9-3 cabbe (Helgen) fick jag en 4-hjulsinställning gjord hos Mekonomen. Var med under arbetet som tog en bra stund för att få till alla vinklar.
    Känns bra att göra det när man varit där o pillat själv...

    Det var toppmodern utrustning för inställningsarbetet kan jag tillägga.

  6. #26
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    Re: Sänkning 9-5 linear kombi 02, referenser?

    Hur det blir när man t.ex. sänker, ja det vet man ju aldrig fören man har mätt upp. Men Camber & toe påverkas oftast allt för mycket för att det skall vara "hälsosamt".

    Ja när det gäller att finna en man kan lita på som gör ett bra jobb, så är det ju som vanligt ett "problem". Man får kolla runt eller få någon rekommenderad. Om man talar om vad man har för intresse, vad man vill ha ut av hjulinställningen, snackar lite olika vinklar, dess påverkan & får en dialog där, samt om man får vara med under jobbet utan att störa, bara för man är entusiast. Ja då har man en bra början att ha funnit en som är kunnig. Jag har funnit en kille i Halmstad som är duktig & har supermodern utrustning. Men man måste ju kolla upp så verkstaden i fråga verkligen har "modern" utrustning. För de finns fortfarande de som kör med mekanisk-mätsticka för att enbart kolla toe-värdet fram. Vilket de kallar framvagnsinställning. Har man tur att ha en verkstad som jobbar med bilracing relaterat i närheten, så kan de vara bra att ha med att göra & har ju bra koll på "vinklar & vrår", men de har ofta fullt upp under racingsäsongen.

    Att veta vad man får, ja normalt sett så brukar man få en utskrift med före & efter värdena. Så nog vet man vad man fått, så sett.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Värde på min 9-5 kombi 2,0t 2004 Linear ? skada:-(
    Av RALLYCROSS i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-05-24, 12:46
  2. Sänkning av 9-5 aero kombi -06
    Av tompa27 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2008-12-21, 23:16
  3. Sportchassi vs. Linear 9-5 Kombi -02
    Av Karl_Z i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-11-28, 16:32
  4. 93 SS Linear plus vs Vector, sänkning
    Av Pestu i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-09-22, 23:47
  5. Sänkning av OG9-5 SC
    Av Andy76 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-04-11, 23:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •