Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 50

Ämne: TTiD, diesel i motoroljan och motorras

  1. #1

    TTiD, diesel i motoroljan och motorras

    Hej alla,

    Jag har en tid gått och funderat på att köpa en 9-3 TTiD.

    Få bl.a. Finlands Saabklubb samt på några engelskspråkiga sidor har jag läst om TTiD-ägare som fått diesel i motoroljan, vilket till slut lett till att motoroljan börjar förbrännas, motorn tokvarvar och havererar som följd. Här är samma sak med Volvo: http://www.vibilagare.se/reportage/v...der-fard-36781

    Det ska alltså ha uppstått pga. igensatta partikelfilter som resulterar i regenereringar alltför ofta.

    Jag har sökt och sökt, men inte hittat en enda Saab med TTiD i Sverige som råkat ut för detta. På Finlands Saab-klubb finns åtminstone två fall, samt flera personer som har för hög oljenivå! På engelskspråkiga Saab-sidor finns några fall oxå. Har ni ideer om vad det här beror på, och kan det undvikas? Har något gjorts fel vid service?

    Själv är kör jag knappast så mycket att en diesel skulle lönas för mig, men efter en provkörning tyckte jag TTiD:n gick tokfint och blev sugen på en sån. Jag kör väl i veckorna mest 5-10 km stadsturer och på vart eller vartannat veckoslut blir det ofta en ca 30 mils tripp.

    Har ni åsikter och kommentarer?
    9-3 SS BioPower 2.0t -11
    9-5 2.0t -03 (såld)
    900i -90
    99GL -84

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223

    Re: TTiD, diesel i motoroljan och motorras

    Citat Ursprungligen postat av sandback
    Hej alla,

    Jag har en tid gått och funderat på att köpa en 9-3 TTiD.

    Få bl.a. Finlands Saabklubb samt på några engelskspråkiga sidor har jag läst om TTiD-ägare som fått diesel i motoroljan, vilket till slut lett till att motoroljan börjar förbrännas, motorn tokvarvar och havererar som följd. Här är samma sak med Volvo: http://www.vibilagare.se/reportage/v...der-fard-36781

    Det ska alltså ha uppstått pga. igensatta partikelfilter som resulterar i regenereringar alltför ofta.

    Jag har sökt och sökt, men inte hittat en enda Saab med TTiD i Sverige som råkat ut för detta. På Finlands Saab-klubb finns åtminstone två fall, samt flera personer som har för hög oljenivå! På engelskspråkiga Saab-sidor finns några fall oxå. Har ni ideer om vad det här beror på, och kan det undvikas? Har något gjorts fel vid service?

    Själv är kör jag knappast så mycket att en diesel skulle lönas för mig, men efter en provkörning tyckte jag TTiD:n gick tokfint och blev sugen på en sån. Jag kör väl i veckorna mest 5-10 km stadsturer och på vart eller vartannat veckoslut blir det ofta en ca 30 mils tripp.

    Har ni åsikter och kommentarer?

    Jag har aldrig hört talas om detta.
    Min har under senaste tiden mest rullat korta sträckor och igår var den inne på service och DPF-värdena såg jättefina ut. Innan har den nästintill enbart rullat långa sträckor.

    På så många TTiD som rullar, och hur sällan detta brukar hända enligt din utsago så är det knappast något jag skulle oroa mig för.
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  3. #3
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: TTiD, diesel i motoroljan och motorras

    Vet inte om jag har så mycket att tillägga men Saabs (nåja) dieslar behöver i alla fall inte fylla på några additiv till partikelfiltret vid service utan det ska vara underhållsfritt. Så problemet hänger i så fall inte på att verkstaden glömmer att serva något utan i så fall är det andra orsaker som ger problemet. Vet inte med mig att jag har läst eller hört om några skenande Saab-dieslar innan.

    Jag vet inte men jag antar också att det kan påverka vilket bränsle man kör på också. Hittar man gammal importerad båt-diesel från Ryssland i en farmartank vid den lokala båtklubben som man tippar i bilen så antar jag att partikelfiltret kan få mer att göra än om man kör på någon mack-soppa.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Sthlm, Vetlanda, Tåsjö
    Inlägg
    122
    Medlem#
    10589

    Re: TTiD, diesel i motoroljan och motorras

    Jo då. Det har hänt att dieslarna skenat, kollegan råkade ut för det first hand när han jobbade på Svenska Bil. En taxi med turboras, där motoroljan rann ut i insugningsröret via lagren i turbon. Nu är jag inte helt säker på om det var 2.2'an eller 1.9'an, men helt klart var att eftersom det var automat och det inte gick att tvinga ner varvet med växel så var det bara att hålla för öronen och vänta på att den stackars motorn blev en fyrverkeripjäs av metallspån.

    Det är ju rätt oskänt i vilket fall. Den tänder så innihelvete bra på motorolja och eftersom den inte har någon tändning att klippa av så driver den sig själv och bara eldar på mer och mer ju mer den skenar. Tydligen så varvar den något helt hysteriskt...

    MEN... grundproblemet är ju alltså spädning av motoroljan, och detta finns ju lite alternativ att laborera kring. Dieslar har mycket längre intervaller för byten och skulle man vilja sin bil lite väl så finns alternativet att byta olja kanske var 1000'e mil och så har man alltid fin olja, och/eller så ser man till att hålla sig uppdaterad med senaste programvara och kör långa (väldigt jämna) motorvägsrepor där varvet får vara uppe ordentligt (mellan kanske 2200-3000 varv) med jämna mellanrum så att DPF-regenereringen får ske. Att kort-köra hela tiden med en modern diesel är som att bädda sin säng med spik, det blir inge bra.
    Saab 9-5 Vector SportCombi 2.0t BioPower - MY06
    B235 | 19T#6 | Deka 875cc | Ferrita 3" DP -> 2,5" | Fabriksny FM57 med GM torsendiff & stålhylsa | Smidda kolvar | OEM Biopower-pump | KLRacing IC | T5-kammar (förr B234i) | Eget program |
    ~370 hhp/600 Nm
    Fd. Saab/Opel-mekaniker - numera AVL Motorlabb

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    karlstad
    Inlägg
    21

    Re: TTiD, diesel i motoroljan och motorras

    Min TTiD späder motoroljan med diesel iaf... Får byta oftare helt enkelt.Finns en mjukvaruuppdatering som ska lindra problemen.(gäller 08or tror jag)

    Grundregeln är väl annars att mycket kortkörning och avbrutna regenereringar med partikelfilterförsedd diesel inte är en bra idé. Dåligt av saab att bilen inte indikerar under pågående regenerering. Då hade man ju haft möjligheten att INTE avbryta den gång på gång.

  6. #6

    Re: TTiD, diesel i motoroljan och motorras

    Tack för era svar!

    Oljebyte var 1000:e mil är för mig en självklarhet, det har ingått i min uppfostran, tillsammans med att man ska köra Saab och vaxa den grundligt minst 3-4 gånger per år.

    Finns det förresten inte något sätt man kan se att en regenerering är på gång? T.ex. borde väl förbrukningen öka? Det är väl inte så lätt att märka det heller förstås, man borde väl hålla ögonen på vägen lite ibland oxå.

    Fortfarande beslutsångest om man ska satsa på en TTiD eller Biopower....
    9-3 SS BioPower 2.0t -11
    9-5 2.0t -03 (såld)
    900i -90
    99GL -84

  7. #7
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: TTiD, diesel i motoroljan och motorras

    Visst späder väl ALLA motorer viss mängd av bränslet (och andra ämnen från cylindrarna) med oljan, så det i sig är inget knepigt?

    Problemen uppstår väl så vitt jag kan förstå när oljan/bränslet av någon anledning pytsas in okontrollerat i förbränningsrummet. Om det i sin tur beror på turbofel, hysterisk inblandning diesel i oljan eller överfyllning av olja spelar inte så stor roll på resultatet (katastrof). Är ju inte modellspecifikt utan kan hända på alla dieslar.

    Däremot att katastrofen händer på grund av att man inte fyllt på additiver i partikelfiltret händer ju inte på alla modeller.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223

    Re: TTiD, diesel i motoroljan och motorras

    När man talar om trollen..

    viewtopic.php?f=3&t=343315
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973

    Re: TTiD, diesel i motoroljan och motorras

    Att dieslar går fint på motorolja är välkänt sedan tiden långt före partikelfilter introducerades och jag sticker ut hakan och påstår att det drabbat mer eller mindre alla tillverkare. En sliten motor och/eller slarv med service ökar riskerna.

    För att få död på en skenande diesel så kan man kväva den. Fast det är ju inte alltid man vill klappa ett ylande och skakande monster...

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223

    Re: TTiD, diesel i motoroljan och motorras

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Att dieslar går fint på motorolja är välkänt sedan tiden långt före partikelfilter introducerades och jag sticker ut hakan och påstår att det drabbat mer eller mindre alla tillverkare. En sliten motor och/eller slarv med service ökar riskerna.

    För att få död på en skenande diesel så kan man kväva den. Fast det är ju inte alltid man vill klappa ett ylande och skakande monster...

    Mvh

    Och hur skulle man kunna kväva en motor som självantänder om man är i trafik? Det finns ju inte så många alternativ förutom vrida om nyckeln, gas, broms & koppling..
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  11. #11
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: TTiD, diesel i motoroljan och motorras

    Det enda jag kan tänka mig är ju att man stannar, tar i för kung och fosterland och sliter av luftsnorkeln och stoppar in något i hålet så det inte kommer in luft. Ingen luft=ingen förbränning.

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223

    Re: TTiD, diesel i motoroljan och motorras

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Det enda jag kan tänka mig är ju att man stannar, tar i för kung och fosterland och sliter av luftsnorkeln och stoppar in något i hålet så det inte kommer in luft. Ingen luft=ingen förbränning.
    Precis, inte sådär supersäker & smidig lösning
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  13. #13
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: TTiD, diesel i motoroljan och motorras

    Många skador på ens person läker med svensk, gratis sjukvård, maskinella på bilen kostar pengar

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299

    Re: TTiD, diesel i motoroljan och motorras

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Det enda jag kan tänka mig är ju att man stannar, tar i för kung och fosterland och sliter av luftsnorkeln och stoppar in något i hålet så det inte kommer in luft. Ingen luft=ingen förbränning.
    Då skulle jag hellre installera ett katastrofspjäll enl samma princip som på traktorpullingmaskiner, dvs dra i ett snöre så stängs inloppet av en klaff.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Ekshärad
    Inlägg
    158

    Re: TTiD, diesel i motoroljan och motorras

    Citat Ursprungligen postat av slipztream
    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Det enda jag kan tänka mig är ju att man stannar, tar i för kung och fosterland och sliter av luftsnorkeln och stoppar in något i hålet så det inte kommer in luft. Ingen luft=ingen förbränning.
    Precis, inte sådär supersäker & smidig lösning
    Jodå

    http://www.youtube.com/watch?v=8M1o2rpO_JY

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    karlstad
    Inlägg
    21

    Re: TTiD, diesel i motoroljan och motorras

    Kanske vore nåt att programmera så att det befintliga spjället stänger i 10-20s när man stänger av bilen...

  17. #17
    Grundladd virrgots avatar
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    122

    Re: TTiD, diesel i motoroljan och motorras

    i med växel, stå på bromsen och släpp upp koppling?
    9-5 B235E+ fd. 900Aero-84

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    karlstad
    Inlägg
    21

    Re: TTiD, diesel i motoroljan och motorras

    Inte med automat. Inte alla som har sinnesnärvaro och mod nog att göra det med manuell heller kan jag tänka mig.

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    karlstad
    Inlägg
    21

    Re: TTiD, diesel i motoroljan och motorras

    Ojoj... Beskrev precis scenariot med skenande motor för min fru.

    Jag: Vad skulle du göra?
    Fru: Ringa dig.
    Jag: Motorn hinner säkert rasa innan jag svarat.
    Fru: Jag skulle givetvis stänga av bilen först.
    Jag: Hur?
    Fru: Vadå hur? Med nyckeln såklart!

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223

    TTiD, diesel i motoroljan och motorras

    Citat Ursprungligen postat av gadget
    Ojoj... Beskrev precis scenariot med skenande motor för min fru.

    Jag: Vad skulle du göra?
    Fru: Ringa dig.
    Jag: Motorn hinner säkert rasa innan jag svarat.
    Fru: Jag skulle givetvis stänga av bilen först.
    Jag: Hur?
    Fru: Vadå hur? Med nyckeln såklart!
    Precis, ingen "normal" person öppnar nog huven till en skenande motor och stoppar ner handen. Haha. Jag hade nog kutat fort som fan därifrån
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

Liknande ämnen

  1. Skillnad TTiD -08 och TTiD -11 119g
    Av gucpm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-01-21, 23:59
  2. Vanlig diesel eller diesel+, premium och allt vad de heter
    Av hostarn i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-03-19, 19:24

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •