Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 50

Ämne: TTiD, diesel i motoroljan och motorras

  1. #21
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    blentarp/Skåne
    Inlägg
    606

    Re: TTiD, diesel i motoroljan och motorras

    Detta hände mig för ca 3 år sedan dock ej på en SAAB men på kylagregatet på mitt släp(drivs med diesel för de som ej visste) när jag stod ute och lasta lastbilen och helt plötsligt så varva släpet ja j..ar i det så jag trodde det skulle sprängas.. det var och lägga benen på ryggen tills det hela var över ca 2-3 min som kändes skittlånga.. Trodde det var soppetorsk likt en gammal 2 taktare( man stängde ju av bensinen på moppen för och få 2 xtra kmhibland ) men det blev nytt aggregat när den kom på verkstad

  2. #22
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: TTiD, diesel i motoroljan och motorras

    Hej,

    Vår ttid har börjat spä oljan med diesel. Har gått 1500mil på samma olja så jag trodde det var normalt med 1liter diesel i oljan. Bytte olja och nu har bilen tryck ner lika mycket diesel i oljan direkt på bara 1vecka! Dock 1vecka med mestadels kortare körningar och mycket stillasittande i bilköer.

    Någon som vet vad som kan orsaka och var man bör starta felsöka? Jag antar att DPF och EGR-ventilen är potentiella felkällor? Kan man bara plocka isär allting själv och göra rent och anta att det kommer fungera sen? Vill ogärna lämna in och punga upp 20k när de gör det enkelt för sig och bara byter dpf+egr och skickar ut bilen igen..
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  3. #23
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979

    Re: TTiD, diesel i motoroljan och motorras

    Har man en 08a TTid SKALL man uppdatera mjukvaran, då dessa överspäder vid regenerering, med följd att oljenivån stiger. Dom som märker detta är framförallt kortkörare. Kör man långkörningar endast (minst 6mil) så är det inte säkert problemet märks.

    Nu skall inte moderna dieselmotorer kunna skena, i alla fall inte längre tid, då alla idag har utrustats med stängningsspjäll, detta stänger när motorstyrdonet registrerar övervarv. Detta används även när motorn stängs av, för att få en smidig och mjuk avstängning av motorn.
    Den sista dieselmotorn Saab hade utan stängningsspjäll är 2.2tid motorn, alla 1.9/2.0dth/r osv har stängningsspjäll.

  4. #24
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: TTiD, diesel i motoroljan och motorras

    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    Har man en 08a TTid SKALL man uppdatera mjukvaran, då dessa överspäder vid regenerering, med följd att oljenivån stiger. Dom som märker detta är framförallt kortkörare. Kör man långkörningar endast (minst 6mil) så är det inte säkert problemet märks.

    Nu skall inte moderna dieselmotorer kunna skena, i alla fall inte längre tid, då alla idag har utrustats med stängningsspjäll, detta stänger när motorstyrdonet registrerar övervarv. Detta används även när motorn stängs av, för att få en smidig och mjuk avstängning av motorn.
    Den sista dieselmotorn Saab hade utan stängningsspjäll är 2.2tid motorn, alla 1.9/2.0dth/r osv har stängningsspjäll.
    Tack för input! Då är frågan hur jag kollar mjukvaruversion i bilen och vad den senaste heter för MY2008 med manuell låda? Kollade runt lite med elm327 odb2 adapater utan att hitta något nyss. Är det endast tech2 som gäller för att få reda på mjukvaruversion?

    Vore väldigt kul om annan mjukvara löste problemet. Vad kan annars trigga att det hamnar orimligt mycket diesel i oljan? Jag köper inte riktigt att allt ska bero på att de bygger om alla vägar där jag bor så bilen står 300% mer i köer än vanligt och kryper fram.
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  5. #25
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: TTiD, diesel i motoroljan och motorras

    Hej,

    Mjukvaran i vår my2008 ttid var gammal och det fanns en betydligt nyare version, det verkade även som att den gamla programvaran hade blivit "korrupt" eller liknande och det kanske var därför som bilen gick fett, verkade inte vara regenereringarna som strulat (detta är bara ett antagande och inte bevisat). En vän här på forumet försökte lägga in ny mjukvara med sin tech2 men under flashningen låste sig boxen. Blev bogsering till SAAB-åf som fick lägga 2,5h på att bråka med bilen+boxen och tillslut fick de liv i den när de la boxen på bänken och strömmatade den separat med stabiliserat aggregat och då först tömde flashminnet så det blev helt blankt, sen tryckte i ny programvara, sen gifte in boxen med bilen. SÅ, nu verkar bilen fungera som den ska
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  6. #26
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973

    Re: TTiD, diesel i motoroljan och motorras

    Gjorde Saabhandlaren detta?

    Mig veterligen har de ingen annan utrustning är Tech2. Och lyckas inte flashning så brukar det väl bli ett nytt styrdon som gäller.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #27
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    1 068
    Hur mäter du att den spätt oljan med 1?liter på 1??vecka?
    9-3 Aero SC Hirsch Griffin TX TTiD MapTun 2009
    9-3 Aero SS Facelifted 2.0T BP Mackan 2003
    AUDI A6 ALLROAD 2013

  8. #28
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re:

    Citat Ursprungligen postat av Micke Turbo
    Hur mäter du att den spätt oljan med 1?liter på 1??vecka?
    När jag kollade oljenivån första gången var det cirka 1liter för mycket, mätt genom att jag lagt nivån på stickan på minnet och sen tappade ur oljan och mätte hur mycket jag fick ut. Hällde sen i ny olja till mellan mitten/fullt på stickan och en vecka efteråt var nivån samma som första gången.

    Allt märktes från början av att oljetryckslampan blinkade till lite direkt efter start, antagligen pga av att oljan blivit så uttunnad av ~1liter diesel. Samma sak hände 1vecka senare, vi hade inte ens hunnit tanka bilen och då kollat oljenivån som vi planerat.

    Nu när ny programvara är i så går motorn lite bättre också. Startar snabbare och laddtrycksstyrningen verkar fungera som den ska, innan var den totalt död mellan 1000-1400rpm. Den verkar starta värmaren (eller sätta den i redo-läge2 iaf) ganska exakt under 8grader utomhustemperatur som den ska, hittills har den inte gjort det än i år trots att temperaturen varit under 8grader flera gånger.

    Det går inte att veta vad som var fel i boxen/programmet eftersom jag tog hjälp av en här på forumet att direkt skriva över den, vilket sen gick fel och saab räddade. Vi läste inte ut det som fanns i boxen innan.


    Hyvens, det var så jag fick det förklarat iaf. De hade bilen inne 1dag och jag var inte med när de meckade/bråkade. Mycket imponerad av 3D-servicen BTW och hur noggrant de gått igenom bilen och hur mycket småfel de upptäckt, bättre än vanlig besiktning iaf.
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  9. #29
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    624

    Re: TTiD, diesel i motoroljan och motorras

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Gjorde Saabhandlaren detta?

    Mig veterligen har de ingen annan utrustning är Tech2. Och lyckas inte flashning så brukar det väl bli ett nytt styrdon som gäller.
    Det finns väl någon utrustning som tillbehör till Tech2 för att programmera styrenheter på bänken. Jag tycker mig ha läst om detta på nätet. Kanske har de någon sådan utrustning...
    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

  10. #30
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: TTiD, diesel i motoroljan och motorras

    Citat Ursprungligen postat av agehall
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Gjorde Saabhandlaren detta?

    Mig veterligen har de ingen annan utrustning är Tech2. Och lyckas inte flashning så brukar det väl bli ett nytt styrdon som gäller.
    Det finns väl någon utrustning som tillbehör till Tech2 för att programmera styrenheter på bänken. Jag tycker mig ha läst om detta på nätet. Kanske har de någon sådan utrustning...
    Jag drar ett mail och frågar om detaljförklaring så slipper vi spåna. Det kan ju vara så att dom ville förklara på ett snabbt och förenklat vis när jag var där och så blev det lite fel uppfattat.

    Jag mailar ikväll så har vi svar under morgondagen
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  11. #31
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 051
    Medlem#
    4097

    Re: TTiD, diesel i motoroljan och motorras

    Lägger dom inte in senaste programvaran på akutoriserad service?

    Får ta in bilen för koll.

    Med vänlig hälsning, Per
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  12. #32
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    Re: TTiD, diesel i motoroljan och motorras

    Citat Ursprungligen postat av gucpm
    Lägger dom inte in senaste programvaran på akutoriserad service?
    Nä, tyvärr inte. Det är något man brukar få be om att de kollar upp. Sen finns det en massa olika system i bilen med egna mjukvaror, utöver motorstyret.

  13. #33
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973

    Re: TTiD, diesel i motoroljan och motorras

    Citat Ursprungligen postat av agehall
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Gjorde Saabhandlaren detta?

    Mig veterligen har de ingen annan utrustning är Tech2. Och lyckas inte flashning så brukar det väl bli ett nytt styrdon som gäller.
    Det finns väl någon utrustning som tillbehör till Tech2 för att programmera styrenheter på bänken. Jag tycker mig ha läst om detta på nätet. Kanske har de någon sådan utrustning...
    Inte i en ordinär Tech2-väska. Hittar du info får du gärna länka.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  14. #34
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    624

    Re: TTiD, diesel i motoroljan och motorras

    I den här PDF:en nämns de tillbehör jag tänker på:

    http://register.otctools.com/364849/Tech-2UserGuide.pdf
    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

  15. #35
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 051
    Medlem#
    4097

    Re: TTiD, diesel i motoroljan och motorras

    Luktar oljan Diesel? eller hur vet man att det är diesel i oljan tro?
    /per
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  16. #36
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: TTiD, diesel i motoroljan och motorras

    Citat Ursprungligen postat av gucpm
    Luktar oljan Diesel? eller hur vet man att det är diesel i oljan tro?
    /per
    Mmm den blir blaskig och luktar väldigt mycket.
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  17. #37
    Helt original 9-5 NORDICs avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    962
    Medlem#
    427

    Re: TTiD, diesel i motoroljan och motorras

    Nuförtiden använder jag alltid MDI och TIS2web när jag programmerar om styrdon. Om programmeringen misslyckas så är det bara att starta om den tills det går. Ibland kan det ta lång tid, men till sist brukar det gå. Om programmeringen misslyckas med Tech2 så brukar det bara vara att kasta styrdonet. Det är sällan det går att rädda då, även om det funkar ibland.
    Mvh. Anders.
    9-5 Aero MANUELL Hirschpower 260hk/400Nm XWD -11
    https://www.facebook.com/media/set/?set ... 92f86e56a1

  18. #38
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979

    Re: TTiD, diesel i motoroljan och motorras

    Jodå det brukar gå att rädda styrdonen även vid misslyckade programmeringar, genom att man fyller i ett VCI formulär till supporten, så skickar dom en svarskod, som gör att man kan starta en tvingad programmering. Detta förutsätter dock att processorn fortfarande startar.
    Men ingen Saabverkstad vad jag vet har utrustning för att bänkprogrammera ett styrdon, utan det krävs att det sitter i bil inkopplat.

  19. #39
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979

    Re: TTiD, diesel i motoroljan och motorras

    Citat Ursprungligen postat av gucpm
    Luktar oljan Diesel? eller hur vet man att det är diesel i oljan tro?
    /per
    Framförallt att oljenivån stiger i motorn. Normalt sett på en diesel så ska ingen eller lite försvinna på stickan emellan service.

  20. #40
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    624

    Re: TTiD, diesel i motoroljan och motorras

    Citat Ursprungligen postat av 9-5 NORDIC
    Nuförtiden använder jag alltid MDI och TIS2web när jag programmerar om styrdon.
    Skulle det vara bättre än Tech2 alltså? Jag tycker inte det borde vara någon större skillnad...
    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

Liknande ämnen

  1. Skillnad TTiD -08 och TTiD -11 119g
    Av gucpm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-01-21, 23:59
  2. Vanlig diesel eller diesel+, premium och allt vad de heter
    Av hostarn i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-03-19, 19:24

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •