Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: tcs problem

  1. #1

    tcs problem

    har en 9000 2,3t 91a- med tcs som vil jäklas. bytte backventil till säkerhetsventilen igår. å då går pedalen lätt tills den börjar ladda å då blir den trög. sen om man fortsätter å gasar så dör den å TCS CONTROL lyser, någon som vet möjligen fel?. har även ett annat litet problem. den kan tappa laddtryck å händer inget när man gasar då måste man släppa gasen å börja om annars dör den å TCS CONTROL lyser..

    snälla nån som vet felet vill inte in till saab å kolla felkåder, det kosta bara pengar.
    har en del papper om tcs systemet som jag kan använda mig av.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 285
    Sitter alla slangar och ventiler rätt?
    Låter lite mysko detta att det ballar ur just när du "laddar på" lite..
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  3. #3
    På min bil som betedde sig liknande...dvs TCS gick på efter ett litet tag, plus att turbon laddade av/till som den ville, så var det ETS boxen... Byter man komponenter i bilen så måste man iaf in till SAAB eller nån med rätt verktyg för att kalibrera systemet, annars är risken att det inte fungerar trots fräscha komponenter.

    mvh

    Jeppe
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  4. #4
    vart sitter ets boxen?. vad kostar en ny?. vad tar dem på saab å kalibrera den?. kan man kolla på nått sätt ifall den är hel?. typ mäta... det som verkar konstigt är att man får trög gas även fast den går riktigt ett tag. sen iband går den i limp home å ibland är den stendöd.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 352
    Har du otur så kan det vara spjällhuset som är paj.Det var de på min bil.Ett nytt spjällhus kostar ca 10k.Men har du mätt ventilerna ena sitter på torpedväggen och den andra sitter på vänstraflygen,det ska vara 30 ohm i de om jag inte minns fel.Jag tycker det tyder på att det är spjällhuset ,efter som det kommer fram när du laddar på.Ta bort förvärmningen (kylarslangarna till spjällhuset)och sätt i hop de.Sen om tcs problem försvinner och kommer mera sällan då är det nog spjällhuset.

    Mvh

  6. #6
    prövade nyss. å det vart ingen skillnad alls men jag ska mäta säkerhetsventilen senare. men det verkar lite konstigt för den är bara ett halvår gammal.

  7. #7
    ETS lådan sitter under förarsätet (på min -92:a iaf)..köpte den beggad för ca en tusenlapp. Sedan tog SAAB 2500 för felsökning reparation osv osv... de höll på bra länge med detta. Spjällhus fick jag tag på för 1500 men det behövde jag ju inte byta så det sålde jag igen. Det går att mäta upp spjällhus och allt sånt till en viss gräns, men förr eller senare behövs TECH2 om det inte är nå väldigt enkelt problem.

    mvh

    Jeppe
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    126
    Kolla så inte vacum slangarna läcker det gjorde det på min men det var lite svårt att märka för det är ju inget tryck i dom på tom gång.. men då blev den som du beskriver att när laddtrycket börja komma så blev pedalen trög.. Tror det beror på att det sitter en vacum bälg i spjälhuset som inte funkar som den ska då, kan även vara den som har spruckit.. skulle det vara så att du skulle behöva ett spjälhus har jag 2 liggande..

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Lås och startproblem NG9-3
    Av Dell-Net i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-02-14, 22:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •