Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Installation av Parrot MKi9000 i NG9-3 -05

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    49

    Installation av Parrot MKi9000 i NG9-3 -05

    Jag har precis installerat en Parrot Mki9000 i min 9-3 Aero från 2005 och tänkte dela med mig av en liten bygglogg på installationen.
    Min bil är utrustad med ICM 3 och SS2 150W ljudsystem (7 högtalare), AUX-kontakt i armstödet samt TEL1-kontakt.

    Det första jag kollade upp var om bilen hade den så kallade TEL1-kontakten, dvs telefonförberedelse, i bilen. Jag misstänkte att den fanns där eftersom det sedan någon tidigare ägare stack ut en gammal Nokia-sladd vid telefonkonsolen. Jag plockade således bort främre sidopanelen på mittkonsolen (på passagerarsidan).


    Där satt mycket riktigt en Nokia HFU-4 anno dazumal ansluten till TEL-1 kontakten.



    Närbild på TEL-1 kontakten


    Bestämde mig för en Parrot Mki9000 eftersom jag har telefonen i hållare och då använder den som skärm. Är svag för ”osynliga” lösningar. En adapterkabel behövs för att koppla in systemet på ett enkelt sätt så jag beställde en sådan (SAAB18TEL) från JustCarKits.co.uk . Värt att nämna är att denna adapterkabel ersätter kabelhärvan som medföljer Parrotkitet. Det man använder av originalkablage till Parrot är mikrofon samt usb/aux/iPod-kabel om man vill ha den.

    Nu var det bara att sätta igång:


    Väck med sidopanelen igen. Sitter fast med en torxskruv bakom det lilla gråa locket på bilden. Sedan är det bara att försiktigt böja ut den i underkant och lirka lös den bakåt.


    Rent och fint utan gamla Nokiasladdar. Här kommer jag att gömma Parrotenheten.

    För att komma åt att koppla in kablaget på stereon så måste ACC-enheten, ”prylfacket” med 12V-uttag samt CD-spelare/stereo demonteras:


    ACC-enheten hålls bara på plats med friktion och tas ur genom att sticka in ett demonteringsverktyg i plast i skåran till höger och vänster om enheten. Lirka om vart annat på höger och vänster sida så kommer den snart ut.


    Dra försiktigt ut ACC-enheten och demontera kablaget genom att dra de röda spärrarna utåt. De kan gå rätt så trögt.


    Kablaget till den demonterade ACC-enheten.


    ”Prylfacket” demonteras genom att sticka in en skruvmejsel i låsclipset och böja ut det försiktigt samtidigt som man drar själva ”prylfacket” bakåt.


    Prylfacket demonterat och hänger i sitt kablage till vänster om mittkonsolen.


    CD-spelaren/stereon hålls plats av två metallspärrar, en på varje sida.


    Spärrarna lossas med hjälp av ett demonteringsverktyg eller en skruvmejsel samtidigt som man drar stereon mot sig.


    När stereon är ute lossas kontaktdonet genom att vika spärren bakåt.


    Kontaktdonet till stereon samt sladden från SAAB18TEL (till vänster) som jag dragit upp från mittkonsolen från platsen där TEL1-kontakten sitter.


    Kontakten från Parrotsystem (monterad på bilden) ersätter kontakten uppe till vänster (sett bakifrån) på kontakdonet. Det är AUX-anslutningen som Parrotsystemet kopplar in sig på och därmed fungerar inte AUX-kontakten i armstödet längre. Man måste alltså ha AUX aktiverat i ICM för att det ska fungera.


    TEL1 och SAAB18TEL ihopkopplade.


    Jag kopplade bara in SAAB18TEL samt mikrofonen till Parrotenheten.


    Det funkar! Testkörningen gick galant!

    Då var det dags att dra kabeln till mikrofonen på ett snyggt sätt. Jag ville ha mikrofonen vid backspegeln så det var bara att sätta igång och demontera.


    Väck med A-stolpens klädsel. Den här satt fast ordentlig kan jag meddela. Man får dessutom vara lite försiktig eftersom det göms en airbag här.


    Jag drog sladden förbi foten på backspegeln och ner bakom regnsensorn. Sen var det bara att peta in den under innertaket vid framrutan bort mot A-stolpen.


    Jag fäste sladden till befintliga sladdar med buntband.


    Väck med handskfacket och pillra ner sladden hit för att dra den vidare ned till Parrotenheten i mittkonsolen.


    Sladdarna färdigdragna och Parrotenheten inpulad där den fick plats.


    Mikronen på plats

    Efter den fysiska installationen var det dags att ställa in enheten och här stötte jag på patrull. Mitt första problem var att själva handsfreefunktionen fungerade fint men när jag strömmade musik så kom ljudet bara ur högtalarna på instrumentpanelen. Efter att ha läst instruktionerna lite noggrannare så visade det sig att jag hade missat att stänga av en funktion som kallas ”Mute on Streaming”. Med den avstängd så fungerade allt som det skulle. För lyssna på musik från telefonen väljer jag nu AUX på stereon och har Parrotsystemet inställt på Bluetooth.
    Det andra ”strulet” som jag upplevde var att det var väldigt låg volym på strömmad musik trots att jag i Parrotens meny hade ställt upp volymen till max. Det visade sig då att det är separat volymreglering för menysystem, samtal och blåtandsströmning. När jag förstod det var det bara att vrida på vredet på enheten när jag lyssnade på musik så var allt frid och fröjd.
    Så nu har jag fjärrkontrollen liggandes i armstödet och bara telefonen framme i sin hållare. Så fort jag startar bilen kopplar telefonen upp sig och både samtal och musik fungerar klockrent.


    Telefonen i sin hållare och ingen fjärrkontroll så långt ögat når

    Hoppas att någon har glädje av min lilla bygglogg och kanske slipper gå på de enkla missar jag gick på.
    Saab 9-3 Aero SS 2005 #Såld#
    Saab 9-3 Turbo4 Vector SS XWD 2011 #Såld#

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    17

    Re: Installation av Parrot Mki9000 i 9-3 2005

    Va fint! Snyggt jobbat!

  3. #3
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 218
    Medlem#
    8541

    Re: Installation av Parrot Mki9000 i 9-3 2005

    Föredömlig bygglogg och fin installation.

    Men vad är anledningen till att du inte använde den mikrofon som redan finns i bilen, det ska ju fungera med Parrot-systemen?
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    49

    Re: Installation av Parrot Mki9000 i 9-3 2005

    Min ursprungliga tanke var att använda de inbyggda mikrofonerna men då det uttryckligen står i instruktionen till SAAB18TEL att SAAB:s mikrofoner inte fungerar med Mki-serien så tog jag det säkra före det osäkra och monterade Parrotmikrofonen när jag ändå hade tid att skruva i bilen. Det finns en mikrofonanslutning på SAAB18TEL-kabeln som jag har tänkt testa någon dag när jag har tid.
    Saab 9-3 Aero SS 2005 #Såld#
    Saab 9-3 Turbo4 Vector SS XWD 2011 #Såld#

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    Grymt bra tråd! Har själv en 9-3 aero -05 som jag vill installera parrot i! Vart köpte du ditt parrot kit? Och vet du om det funkar med mikrofonen som sitter i bilen redan eller är det parrots egna som gäller?

    Mvh Ludvig

  6. #6
    Jag skulle nog kört med Parrots egna. Som du ser består den av två mikrofoner som samarbetar för att få bort så mycket bakgrundsljud som möjligt. Finns en risk att original inte alls är anpassad efter Parrot-kitet och då blir det ju inget ljud alls i andra änden eller extremt mycket

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    275
    Jag har en 93 -07
    Hur vet man om det finns TEL1?
    I SID:en finns ingen telefon.
    Men jag har ju knapparna i ratten.
    Hur mycket strul är det egentligen att få in en parrot eller motsvarande om det inte redan finns tel1 så att säga?
    Kan man använda rattknapparna på nåt sätt med parrot?

    Hade vart nice med handsfree och streamad musik.

  8. #8
    Även om du inte har TEL1 kontakten kan du med kablage koppla in ett HF-kit. Koll på justcarkits.co.uk och leta upp kablage till SAAB 9-3 07 som inte är TELE förberedd.
    Parrot har något ratt-styrningsinterface kallat UNIKA tror jag. Kolla med parrot huruvida det funkar med saabs rattknappar. Till OG9-5 finns det inget. Möjligt att det finns till NG9-3.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    49
    För att ta reda på om du har TEL1 så får du ta bort sidopanelen på mittkonsolen på passagerarsidan och leta där. Om den aldrig är använd så kan den sitta upptejpad någonstans så man får leta lite. Rattknapparna funkar inte med Parrot på MY03-07 eftersom signalsystemet är fiberoptiskt. Från MY-08 (även MY-07 med nya inredningen)och framåt så kan man koppla in en Parrot Unika och använda rattknapparna. Den inbyggda mikrofon fungerar väldigt dåligt med Parrot så mitt råd är att använda Parrots egen. Som sagt har Justcarkits kablage till i stort sett alla ng9-3 så kolla hos dom.
    Saab 9-3 Aero SS 2005 #Såld#
    Saab 9-3 Turbo4 Vector SS XWD 2011 #Såld#

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    275
    Ok, tack till er båda!
    Tror jag skiter i det om man inte kan få all funktionalitet.

Liknande ämnen

  1. Demontering navigator samt installation av Parrot Mki9200
    Av Riniga i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-07-28, 18:31

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •