Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Spikningar efter T5-suite

  1. #1
    Sugmotor Chrilles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    98
    Medlem#
    8832

    Spikningar efter T5-suite

    Hej!

    För ett tag sedan så T5-suitade vi ett styrdon till min bil (9000 2,3ltt med magnetventil) dvs Tune-me-up, steg 1. Vi tog original binär och tryckte ner i ett extra styrdon som jag hade liggande.
    Jag märkte dock att han inte gick som han skulle riktigt utan laddade på till begärda 1,15 (och lite däröver) för att sedan justera ner till drygt 0,9 bar och sedan pendla däremellan under belastning, framförallt på lägre varv. Samma sak med brors original 200hk program.

    Vi kopplade på laptopen och mycket riktigt så spikade han. Styrdonet åkte ur illa kvickt då så nu åker jag original igen utan spik och skit och stabilt ladd.
    Nu är det ju ganska tråkigt så jag skulle vilja lösa problemet och ladda på igen.
    Var börjar man? Är det stift och DI och sedan prova igen som gäller? Vaccumslangar och backventilen vid ventilkåpan är ok.
    Magnetventilen verkar göra sitt jobb.
    Grundladd på 0,45 är ok.
    Ovan tryckangivelser är mätta med industrimanometer på insug.

    Tips och ideer mottages tacksamt

    MVH
    Chrille
    Saab 9-5 2,3t BioPower -08
    Saab 9000 2,3ltt -97
    Husvagn med dubbla överliggande takluckor
    Yamaha TDM 900

  2. #2
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: Spikningar efter T5-suite

    Har ni bredbandslambda ni kan koppla in så ni kan se lambda när motorn börjar spika?
    Om bränslepumpen är gammal så kanske den inte orkar med så mycket.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Spikningar efter T5-suite

    jag har sagt det förr och jag säger det igen, tune me up funktionen är inte att lita på till 100%... Använd den som grund och finjustera manuellt efteråt.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  4. #4
    Sugmotor Chrilles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    98
    Medlem#
    8832

    Re: Spikningar efter T5-suite

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Har ni bredbandslambda ni kan koppla in så ni kan se lambda när motorn börjar spika?
    Om bränslepumpen är gammal så kanske den inte orkar med så mycket.
    Tyvärr har vi ingen bredbandslamda. Kanske går att se med hjälp av T5-suite just när den börjar logga spikningar.
    Bilen har bara gått 14500 mil nu så det borde inte vara trubbel med pumpen, men man vet aldrig förstås.
    Saab 9-5 2,3t BioPower -08
    Saab 9000 2,3ltt -97
    Husvagn med dubbla överliggande takluckor
    Yamaha TDM 900

  5. #5
    Sugmotor Chrilles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    98
    Medlem#
    8832

    Re: Spikningar efter T5-suite

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    jag har sagt det förr och jag säger det igen, tune me up funktionen är inte att lita på till 100%... Använd den som grund och finjustera manuellt efteråt.
    Jag är inte så haj så jag törs justera något manuellt, det blir nog inget bra . Vad jag har hört från andra dock så ska steg 1 vara safe så länge allt annat lirar.
    Vad tycker du skall justeras, är det något specifikt typ bara tändmappen eller skall man gå igenom allt och fippla? Inte för att jag tänkt göra det själv men det kan ju vara bra att veta.

    MVH
    Chrille
    Saab 9-5 2,3t BioPower -08
    Saab 9000 2,3ltt -97
    Husvagn med dubbla överliggande takluckor
    Yamaha TDM 900

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Spikningar efter T5-suite

    Vad kör du på för bränsle ?
    Med 95-oktan är det ganska normalt med spikningar på de laddtrycken.

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    jag har sagt det förr och jag säger det igen, tune me up funktionen är inte att lita på till 100%... Använd den som grund och finjustera manuellt efteråt.
    En steg 1 tune gör väl inget annat än justerar laddtrycket ?
    Bränsle och tändning lämnas väl orörda så det borde funka, förutsatt att org programmet är mappat "hela vägen"
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  7. #7
    Sugmotor Chrilles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    98
    Medlem#
    8832

    Re: Spikningar efter T5-suite

    Citat Ursprungligen postat av SaabAero
    Vad kör du på för bränsle ?
    Med 95-oktan är det ganska normalt med spikningar på de laddtrycken.
    Jag kör 95-oktan, men inte ska det väl spika och ha sig för det? Det är ju trots allt bara strax över original fulltryckare.
    Saab 9-5 2,3t BioPower -08
    Saab 9000 2,3ltt -97
    Husvagn med dubbla överliggande takluckor
    Yamaha TDM 900

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    502

    Spikningar efter T5-suite

    Tanka 98 kommer inte spika mer iaf


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Saab 9-3 SC 2.0t 2009 (snart med..TD04-14t + 550cc, 260hk/360nm!)

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Spikningar efter T5-suite

    Byt stift och tanka 98 oktan.

    Om du har möjlighet att kolla bränsletrycket under belastning är det bra att checka även det för att utesluta fel på bränslesidan.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    112

    Re: Spikningar efter T5-suite

    Först och främst, hur mycket spikar det? Snackar vi om 10 spik på en fullgasrepa eller 200?

    En turbomotor ligger nästan alltid och småspikar lite vid hög belastning.

    Om det spikar så mycket att Trionic börjar sänka laddtrycket så är ju givetvis någonting fel. Tändstift och vakumslangar är alltid bra att byta, speciellt när man börjar trimma, det är nästan kriminellt att köra med gamla slitna slangar och stift.

    När du använder tune-me-up funktionen är det i stora drag bara laddtrycksmapparna som justeras, tändvinkelkurvan och bränslemappar förblir original.
    Vissa T5 modeller har en väldigt mager bränslemapp på högre MAP, vilket kan resultera i spik/knackningar. Därför använder man alltid tune-me-up som grundprogram bara, det ska alltid kompletteras med bredbandslambda och mappas in med Autotune.

  11. #11
    Sugmotor Chrilles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    98
    Medlem#
    8832

    Re: Spikningar efter T5-suite

    Citat Ursprungligen postat av Mr.White
    Först och främst, hur mycket spikar det? Snackar vi om 10 spik på en fullgasrepa eller 200?

    En turbomotor ligger nästan alltid och småspikar lite vid hög belastning.

    Om det spikar så mycket att Trionic börjar sänka laddtrycket så är ju givetvis någonting fel. Tändstift och vakumslangar är alltid bra att byta, speciellt när man börjar trimma, det är nästan kriminellt att köra med gamla slitna slangar och stift.

    När du använder tune-me-up funktionen är det i stora drag bara laddtrycksmapparna som justeras, tändvinkelkurvan och bränslemappar förblir original.
    Vissa T5 modeller har en väldigt mager bränslemapp på högre MAP, vilket kan resultera i spik/knackningar. Därför använder man alltid tune-me-up som grundprogram bara, det ska alltid kompletteras med bredbandslambda och mappas in med Autotune.
    ca 30-50 spik fördelat mellan alla cylindrar på 2 fullgasrepor, jämfört med brorsans 2,3 FTT som inte registrerade en enda. Jag körde med hans program och även där betedde sig bilen lustigt med lite svajande laddtryck men där kan jag inte bekräfta spikningar, bara gissa.
    Tändstiften har inte gått så långt, kanske 500 mil men de skall bytas ändå. Sen ska jag i med ett original program i ett annat syrdon samt bors DI för att utesluta dessa 3 som felkällor.

    När jag sedan fått han att gå som han ska så skall jag ge mig på trimning igen.
    Med tanke på kostnaden för en bredbandslamda samt jobbet att få dit en extra lamdasond så kanske det är lika bra att gå på ett Mapstuntrim ist? Då är det väl rätt från början då jag gissar att de gluttat lite på tändning och bränsle också. ,
    Eller hur gör man, skruvar man ur original sond och trycker dit en annan?

    Tack för bra svar!!
    Saab 9-5 2,3t BioPower -08
    Saab 9000 2,3ltt -97
    Husvagn med dubbla överliggande takluckor
    Yamaha TDM 900

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Spikningar efter T5-suite

    Svajjande ladd pga slapp wg-fjäder är vanligt på T25 aggregat så det är inte säkert det var spikningar med FTT boxen.

    Även om du kör 95 oktan borde den inte spika så ladded sänks med en 200hk box
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  13. #13
    Sugmotor Chrilles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    98
    Medlem#
    8832

    Re: Spikningar efter T5-suite

    Citat Ursprungligen postat av SaabAero
    Svajjande ladd pga slapp wg-fjäder är vanligt på T25 aggregat så det är inte säkert det var spikningar med FTT boxen.

    Även om du kör 95 oktan borde den inte spika så ladded sänks med en 200hk box
    Hmm, det var ju en tanke ja. Kan man testa detta eller måste man byta klockan för att se detta.?
    Turboaset hoar ju lite så det kanske är läge att byta alltihop...

    mvh
    Chrille
    Saab 9-5 2,3t BioPower -08
    Saab 9000 2,3ltt -97
    Husvagn med dubbla överliggande takluckor
    Yamaha TDM 900

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: Spikningar efter T5-suite

    Jag undrar varför vill du trimma din bil när du bestämd vill köra med bf95 som ger mindre effekt.
    Einstein kan inte lösa den ekvation.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  15. #15
    Sugmotor Chrilles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    98
    Medlem#
    8832

    Re: Spikningar efter T5-suite

    Citat Ursprungligen postat av George
    Jag undrar varför vill du trimma din bil när du bestämd vill köra med bf95 som ger mindre effekt.
    Einstein kan inte lösa den ekvation.
    Jag trodde i min enfald att jag skulle få lite mer än 170hk om jag körde ftt alt. steg 1 på bf95 men jag får mindre alltså?

    Jag är inte ute efter att krama ut varenda hk som är möjligt. Jag pendlar med bilen och vill bara ha möjlighet att dra på lite när andan faller på utan att för den skull släppa lös arga snickaren.

    /Chrille
    Saab 9-5 2,3t BioPower -08
    Saab 9000 2,3ltt -97
    Husvagn med dubbla överliggande takluckor
    Yamaha TDM 900

Liknande ämnen

  1. [LÖST] P1141 efter optimering i T7 suite
    Av Aaaaaaalm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-03-19, 13:59
  2. Spikningar med E85?
    Av Andreas O i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2007-07-29, 20:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •