Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Barnvagnar och barnstolar

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2012
    Inlägg
    159

    Barnvagnar och barnstolar

    Har en 9-3 SC där en 5 månaders bäbis skall åka med, änsålänge ganska frid och fröjd då vår emmaljunga nitro utan större problem går in i bagagen samt några matkassar men hur är det med dubbelvagn?! Någon som lyckas klämma in en sån i bagagen?

    Vi har också emmaljunga first class isofix bas i bilen med tillhörande babyskydd, för att den skall få plats får man ju skjuta fram passtolen nästan max fram, någon som kör med bakåtvänd barnstol i baksätet alt framsätet och kan berätta hur det fungerar? Får det plats?

    Fungerar det eventuellt med babyskydd bak och bakåtvänd stol fram samtdigt? Vilka stolar har ni?

    I värsta fall får vi ju byta bort den annars trivsamma 9-3an mot något större.

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174

    Re: Barnvagnar och barnstolar

    I en Cab funkar det att sitta framför bakåtvänd stol och den lär ju inte vara rymligare. Helt ok att sitta i sätet framför. Britax hiway har jag för mig stolen heter och man får greja lite med inställningar för att få både passagerarstol och barnstol att sitta optimalt... Tyvärr kan man cabben slå av airbag fram så barnstol fram kan man glömma...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2012
    Inlägg
    159

    Re: Barnvagnar och barnstolar

    Tack, den ska Jag kolla på.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    32

    Re: Barnvagnar och barnstolar

    Citat Ursprungligen postat av d_st02
    Har en 9-3 SC där en 5 månaders bäbis skall åka med, änsålänge ganska frid och fröjd då vår emmaljunga nitro utan större problem går in i bagagen samt några matkassar men hur är det med dubbelvagn?! Någon som lyckas klämma in en sån i bagagen?

    Vi har också emmaljunga first class isofix bas i bilen med tillhörande babyskydd, för att den skall få plats får man ju skjuta fram passtolen nästan max fram, någon som kör med bakåtvänd barnstol i baksätet alt framsätet och kan berätta hur det fungerar? Får det plats?

    Fungerar det eventuellt med babyskydd bak och bakåtvänd stol fram samtdigt? Vilka stolar har ni?

    I värsta fall får vi ju byta bort den annars trivsamma 9-3an mot något större.

    Hej

    Jag har 9-3 ss 2003.
    Jag har tvilling vagn Bugaboo se bild.
    Jag får plats med den i bagaget plus skötväska plus 2st matkassor men sen är det trångt.
    Liten och smidig vagn.

    Saab 9-3 SS 2.0t vector 2003

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2012
    Inlägg
    159

    Re: Barnvagnar och barnstolar

    får du in den i en sedans bagage allså? :O

    Jag har mätt lite i bagagen å en emmaljunga monkey dubbel skulle precis gå in. Ska kolla upp buggabon också. Vilken/vilka stolar har du?

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    32

    Re: Barnvagnar och barnstolar

    Citat Ursprungligen postat av d_st02
    får du in den i en sedans bagage allså? :O

    Jag har mätt lite i bagagen å en emmaljunga monkey dubbel skulle precis gå in. Ska kolla upp buggabon också. Vilken/vilka stolar har du?
    Jag åkte till närmaste barnvagns butiken och provade olika modeller av barnvagnar.
    Mina båda barnstolar har jag monterat bakåt vänt i baks sätet.
    Maxi-Cosi Mobi Enzo Röd lite trångt för 3 åringen för benen.
    Så nu när jag köpte nästa stol tog jag Britax Hi-Way II, Billy mer plats för benen.

    3 åringen får nu åka
    Britax Hi-Way II, Billy

    13månader pojken får ta syrrans Maxi-Cosi Mobi Enzo Röd
    Saab 9-3 SS 2.0t vector 2003

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174

    Re: Barnvagnar och barnstolar

    Tycker det är lite "kombihysteri" så fort folk får barn. Har iofs bara ett barn och tidigare har jag haft 9000CC och OG9-3 (när vi hade babyskydd och stor vagn) som båda är rymliga, och cabben skaffade jag efter vi gått över till "paraplyvagn" och bakåtvänd bilstol. 9-3SC verkar vara en trevlig bil, så jag skulle absolut kunna tänka mig en sådan kombi. Har man möjlighet till att förvara takbox, kan det säkert vid långresa funka istället för större bil?

    Visst är det bekvämt med vagn, men trots allt har friska barn fått ben som går att gå med ganska långa sträckor. Och lite rejälare paraplyvagnar är inte så tokiga sommartid. Såg en vagn som jag nog skulle köpt om jag inte redan hade de vagnar jag behöver - en vagn som blev stor som ett handbagage på flyget (minns inte vad den hette).

    Förstår att de som har 2 barn med bara nåt år mellan vill hålla på med tvillingvagnar, men för de flesta är det en ganska kort period i livet.

    Med rätt inställning och rätt vagn tror jag en 9-3SS eller SC fungerar för både ett och två barn... Cabben med 2 barn kan jag tro är svårare, just pga det först på de sista årsmodellerna gick att slå av airbag fram - skulle det gå så skulle det inte vara nåt problem med 2 barn (tror jag).

    Hoppas du kan behålla din SC - jag är rätt övertygad du kan om du vill ;

    edit: förresten har cabben en fördel mot SS och det är att gångjärnen inte tar nån plats i bagaget...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    32

    Re: Barnvagnar och barnstolar

    Vi har en Mountain Buggy Duet, dvs den mindre varianten av MB:s dubbelvagnar. Den får plats i en 9-3 SC och den går dessutom att ställa på högkant vilket kan vara bra om man vill få plats med annat vid sidan om. Den vagnen är vad jag vet den minsta dubbelvagnen (där barnen sitter bredvid varandra) på marknaden.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223

    Barnvagnar och barnstolar

    [quote=Svarta Örnen]
    Citat Ursprungligen postat av "d_st02":1rgbomfz
    Har en 9-3 SC där en 5 månaders bäbis skall åka med, änsålänge ganska frid och fröjd då vår emmaljunga nitro utan större problem går in i bagagen samt några matkassar men hur är det med dubbelvagn?! Någon som lyckas klämma in en sån i bagagen?

    Vi har också emmaljunga first class isofix bas i bilen med tillhörande babyskydd, för att den skall få plats får man ju skjuta fram passtolen nästan max fram, någon som kör med bakåtvänd barnstol i baksätet alt framsätet och kan berätta hur det fungerar? Får det plats?

    Fungerar det eventuellt med babyskydd bak och bakåtvänd stol fram samtdigt? Vilka stolar har ni?

    I värsta fall får vi ju byta bort den annars trivsamma 9-3an mot något större.

    Hej

    Jag har 9-3 ss 2003.
    Jag har tvilling vagn Bugaboo se bild.
    Jag får plats med den i bagaget plus skötväska plus 2st matkassor men sen är det trångt.
    Liten och smidig vagn.

    [/quote:1rgbomfz]

    Intressant!

    Hur har du "paketerat" vagnen? I duo-läge eller mono-läge? Eller har du plockat isär den på något sätt?
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    32

    Re: Barnvagnar och barnstolar

    Citat Ursprungligen postat av slipztream
    Citat Ursprungligen postat av Svarta Örnen


    Hej

    Jag har 9-3 ss 2003.
    Jag har tvilling vagn Bugaboo se bild.
    Jag får plats med den i bagaget plus skötväska plus 2st matkassor men sen är det trångt.
    Liten och smidig vagn.

    Intressant!

    Hur har du "paketerat" vagnen? I duo-läge eller mono-läge? Eller har du plockat isär den på något sätt?
    Duo-läge får jag plats med allt inkl skötväska . Men då får jag plats med endast blöjpaket.
    Mono-läge får jag plats med allt plus 2-3 matkassar.
    Förstår inte riktigt vad du menar med att plocka isär. Det ända jag gör är att plocka bort sittdelen i från chassit.
    Saab 9-3 SS 2.0t vector 2003

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223

    Barnvagnar och barnstolar

    Citat Ursprungligen postat av Svarta Örnen
    Citat Ursprungligen postat av slipztream

    Intressant!

    Hur har du "paketerat" vagnen? I duo-läge eller mono-läge? Eller har du plockat isär den på något sätt?
    Duo-läge får jag plats med allt inkl skötväska . Men då får jag plats med endast blöjpaket.
    Mono-läge får jag plats med allt plus 2-3 matkassar.
    Förstår inte riktigt vad du menar med att plocka isär. Det ända jag gör är att plocka bort sittdelen i från chassit.
    Beats me! Det är sambon som frågar. Haha.

    Men var gör du av sittdelen isåfall?
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    32

    Re: Barnvagnar och barnstolar

    Citat Ursprungligen postat av slipztream
    Citat Ursprungligen postat av Svarta Örnen

    Duo-läge får jag plats med allt inkl skötväska . Men då får jag plats med endast blöjpaket.
    Mono-läge får jag plats med allt plus 2-3 matkassar.
    Förstår inte riktigt vad du menar med att plocka isär. Det ända jag gör är att plocka bort sittdelen i från chassit.
    Beats me! Det är sambon som frågar. Haha.

    Men var gör du av sittdelen isåfall?
    chassit mot en sidan sittdelarna på varan på andra sidan när det är duo.
    Men vill du ha mer plats i luckan kan du göra chassit till mono och lägga båda sittdelarna på varan , då får du plats med annat med. Jag ska föröka fota vid ett tillfälle.
    Saab 9-3 SS 2.0t vector 2003

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Vara, Västra götalands län
    Inlägg
    175

    Re: Barnvagnar och barnstolar

    Vi har en Britax Maxway som passar utmärkt i en 9-3 SC, även i baksätet. Först hade vi den i mitten bak (säkraste platsen) och kunde då åka fyra fullvuxna i bilen. När nu grabben blivit större har vi flyttat ut stolen till höger bak för att det ska bli lättare att "lasta i honom". Jag kan fortfarande sitta i framsätet (är 187 lång) med barnstolen bakom. Två smala kan ev sitta i bredd i bak men troligen inga längre sträckor, för en person är det dock inga bekymmer.
    Hälsningar Ola
    *******************************************
    SAAB 9-3 Aero SportCombi 2.0T BioPower XWD -10

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2012
    Inlägg
    159

    Re: Barnvagnar och barnstolar

    De låter ju bra, måste ju va så att våran emmaljunga first class babyskydd tar väldigt mycket plats, den sitter på höger sida bak å framsätet får vi nästan köra fram så långt de går. Sambon som bara e 162 lång får ju plats fram men jag som är 173 får ju sitta med knäna i armhålprna typ.

Liknande ämnen

  1. 2 barnstolar bak i 9-3 SC?
    Av Wicked i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-04-27, 13:25
  2. Funkar det med 3 barnstolar i 9-5?
    Av Andreas_K i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-01-26, 20:17
  3. Barnvagnar vs 9-5 kombi?
    Av MasterP i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-02-26, 12:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •