Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: saab 9-5 00a turboras

  1. #1

    saab 9-5 00a turboras

    Hej har en fråga. Har en 00a saab 9-5 2, 0 med rasad turbo. Har fått tag på en turbo från en 03a 9-5 vector (185 hk) så min fråga är. Passar den eller ska man få tag på en från exakt likadan bil? Vart vänder man sig isf för att få tag på en om man inte vill köpa från någon troligtvis oseriös på blocket?
    Sen är jag även på jakt efter ett original lastgaller till den. (Är en kombi) så har du ett ligger å skräpar till ett humant pris hör av dig
    Tack på förhand

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 037

    Re: saab 9-5 00a turboras

    Den passar, annars säljer Maptun komplett kit med turbo, olja, filter och nya packningar för 2900 spänn. Kanonpris och troligtvis bättre än en beg original, även om det är kopia.
    Gone country....

  3. #3

    Re: saab 9-5 00a turboras

    Citat Ursprungligen postat av Snabbe
    Den passar, annars säljer Maptun komplett kit med turbo, olja, filter och nya packningar för 2900 spänn. Kanonpris och troligtvis bättre än en beg original, även om det är kopia.
    Kollade nu och fann inget. kan va en del förvirrad. :P du får mer än gärna länka till den satsen

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Henån
    Inlägg
    38

    Re: saab 9-5 00a turboras

    9-5 2,3t -99

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 465
    Medlem#
    11937

    Re: saab 9-5 00a turboras

    Alla og9-5 fyrcylindriga lättryckare (2.0t och 2.3t) har samma turbo, GT17.

    Aero och 2.3T (fulltryckare 220hk) har TD04.

    Så ja, den passar.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    502

    saab 9-5 00a turboras

    Hur många mil har din bil gått? (Intresserad)


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Saab 9-3 SC 2.0t 2009 (snart med..TD04-14t + 550cc, 260hk/360nm!)

  7. #7

    Re: saab 9-5 00a turboras

    Citat Ursprungligen postat av maaaakn
    Hur många mil har din bil gått? (Intresserad)


    _
    Den har rullat 24500 mil. dock böts det turbo på den 2010 så ja vet ej om de satt i en begagnad eller ny då. men av att döma på skicket på den som satt i så va den nog slut redan vid montering. har aldrig sett så dålig turbo :P

  8. #8

    Re: saab 9-5 00a turboras

    Citat Ursprungligen postat av Kaukula
    Glömde tacka. hemskt oartigt av mig. :P tack å bock

  9. #9

    Re: saab 9-5 00a turboras

    Citat Ursprungligen postat av Kaukula
    Blev det kittet till bilen. monterat och klart. bara multiremmen kvar som ja glömt köpa som skall monteras nu i eftermiddag. återkommer med lite betyg osv på turbon om intresse finns. tack för alla tips.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: saab 9-5 00a turboras

    Citat Ursprungligen postat av zumoo
    Citat Ursprungligen postat av Kaukula
    Blev det kittet till bilen. monterat och klart. bara multiremmen kvar som ja glömt köpa som skall monteras nu i eftermiddag. återkommer med lite betyg osv på turbon om intresse finns. tack för alla tips.
    Tänk på att det är en ekonomidel du köpt. Såhär står det om ekonomidelarna från maptun:

    "Bildelar i ekonomi-segmentet lämpar sig främst till de bilar som kanske inte har så lång livslängd kvar men som ändå skulle kunna rulla ett större antal mil tack vare en billigare reparation. Delarna är inte av samma kvalité som Original eller Eftermarknad men fyller sin funktion och uppgift väl. Bildelarna levereras med ett års garanti!"

    För vidare läsning: http://www.maptunparts.se/kvalitetsgrupper
    Saab 9-5 2003 2,3T

  11. #11

    Re: saab 9-5 00a turboras

    Citat Ursprungligen postat av daekol
    Citat Ursprungligen postat av zumoo

    Blev det kittet till bilen. monterat och klart. bara multiremmen kvar som ja glömt köpa som skall monteras nu i eftermiddag. återkommer med lite betyg osv på turbon om intresse finns. tack för alla tips.
    Tänk på att det är en ekonomidel du köpt. Såhär står det om ekonomidelarna från maptun:

    "Bildelar i ekonomi-segmentet lämpar sig främst till de bilar som kanske inte har så lång livslängd kvar men som ändå skulle kunna rulla ett större antal mil tack vare en billigare reparation. Delarna är inte av samma kvalité som Original eller Eftermarknad men fyller sin funktion och uppgift väl. Bildelarna levereras med ett års garanti!"

    För vidare läsning: http://www.maptunparts.se/kvalitetsgrupper
    Jodå de e jag medveten om men nu har ja dock andra problem med bilen.

    bilen går klockrent på tomgång och låter bra i motorn. men så fort jag ger gas låter de konstigt, typ som att den blödrar och går ojämt. testkörde bilen och gasade på, då lossnade tryckslangen på insuget. monterade tillbaka de men bilen går lika illa för de. och får extremt lite laddtryck. hör hur turbon "suger" men känns effektlös. har haft dän toppen och planat den 3 tiondelar, (då förra ägaren sa de va topppackningsras som visade sig vara turboras) så nu är jag hemskt förbryllad och vet ej i vilken ände jag skall börja i. :P (första gången jag äger en saab och skruvar med en) :P

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    245

    Re: saab 9-5 00a turboras

    Inte för att vara ofin på något sätt men om du skall behålla din bil en längre tid så släng dit en
    TD04 istället för den hopplöst dåliga Gt17 som måste vara en av de sämre aggregaten som tillverkats.2900:- säger allt om vilken kvalitet denna snurra håller!! Dyrare ja, men en Mitsu snurra håller i evigheter rätt skött.
    Lägg de extra pengarna, köp en programvara till och vips så har du en "ny" bil.
    Og900 1991, 9000 2,3 200hk 1995, 9000 2,3 ltt 170hk 1996, 9000 Classic 225 hk 1998

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    43

    Re: saab 9-5 00a turboras

    Jag köpte samma turbokit till min 9-5 2,3t -02a och den laddar och går bra haft den snart 400 mil. Bra pris, bra passform inget som krångla vid montering. Håller den ett år/2000 mil till åtminstone så är jag nöjd för det priset.

    Kan tillägga att orginal turbon byttes vid 14500 mil, efter det sattes en ny orginal turbo dit den höll till 17500 mil och nu efter det maptuns ekonomiturbo.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    245

    Re: saab 9-5 00a turboras

    Tycker du 14500 mil var bra!? Då är en
    original TD04 inte ens inkörd!
    Sen att byta igen vid 17500 bevisar bara en sak
    och det är GT17 är skräp, pirat eller original
    kvitt samma.
    En TD04 från skroten är ett bättre köp
    än en Kinaturbo vågar jag påstå.
    Har du uppdaterat vevhusventen?
    Om inte gör det omg annars kommer den
    nya att gå upp i rök lika snabbt som
    decemberlön.
    Byt olja minst på 500 mil.
    Og900 1991, 9000 2,3 200hk 1995, 9000 2,3 ltt 170hk 1996, 9000 Classic 225 hk 1998

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Borensberg (Östergötland)
    Inlägg
    20

    Re: saab 9-5 00a turboras

    Citat Ursprungligen postat av 9000cse95
    Tycker du 14500 mil var bra!? Då är en
    original TD04 inte ens inkörd! [...]
    En TD04 från skroten är ett bättre köp
    än en Kinaturbo vågar jag påstå.




    Har en TD04 som rullat lite drygt 30000 utan problem, visserligen med tätare oljebyten än vad instruktionsboken föreslår
    Rullar just nu i en 9-5 Aero SC -05
    (har även en 9-5 Aero Sedan -00:a ståendes i avvaktan på lite omvårdnad)

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    43

    Re: saab 9-5 00a turboras

    Nej, jag tycker inte 14500 mil är bra, tvärtom. En turbo bör hålla längre så länge som man sköter motorn. Att den gick sönder en andra gång berodde på att något kom in antingen genom oljan eller luftvägen. Flänsarna såg inte alls fina ut. Att GT17 är sämre än TD04 håller jag med om. Vevhusventen är nyaste, och i min ägo oljebyten omkring 800 mil. Innan dess årligen enligt bok. Jag är nöjd ifall min kino turbo från maptunparts håller 2000 mil iaf, går den sönder då så lär jag byta upp mig till nyare bil.

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: saab 9-5 00a turboras

    Citat Ursprungligen postat av Mr Pepson
    Citat Ursprungligen postat av 9000cse95
    Tycker du 14500 mil var bra!? Då är en
    original TD04 inte ens inkörd! [...]
    En TD04 från skroten är ett bättre köp
    än en Kinaturbo vågar jag påstå.




    Har en TD04 som rullat lite drygt 30000 utan problem, visserligen med tätare oljebyten än vad instruktionsboken föreslår
    Min Gt17 har rullat 28000 mil utan problem!
    Saab 9-5 2003 2,3T

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Borensberg (Östergötland)
    Inlägg
    20

    Re: saab 9-5 00a turboras

    Citat Ursprungligen postat av daekol
    Min Gt17 har rullat 28000 mil utan problem!


    Då har vi bra grejer båda två
    Rullar just nu i en 9-5 Aero SC -05
    (har även en 9-5 Aero Sedan -00:a ståendes i avvaktan på lite omvårdnad)

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: saab 9-5 00a turboras

    Citat Ursprungligen postat av Mr Pepson
    Citat Ursprungligen postat av daekol
    Min Gt17 har rullat 28000 mil utan problem!


    Då har vi bra grejer båda två
    Eller hur! Eller så sköter vi våra bilar bättre än alla andra. Fast iförsig hör jag ett vinande ljud när jag gasar nu. Det låter mer och mer för varje gång jag kör bilen. Drar jag ner rutan och lyssnar så hör jag det vid minsta gaspådrag. Så det finns väl en risk att jag får byta ut den snart (om inte ljudet kommer från något annat men det tror jag inte). Men att en Gt17 håller i 28 000 mil tycker jag är väldigt bra.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    838

    Re: saab 9-5 00a turboras

    Citat Ursprungligen postat av daekol
    Eller hur! Eller så sköter vi våra bilar bättre än alla andra. Fast iförsig hör jag ett vinande ljud när jag gasar nu. Det låter mer och mer för varje gång jag kör bilen. Drar jag ner rutan och lyssnar så hör jag det vid minsta gaspådrag. Så det finns väl en risk att jag får byta ut den snart (om inte ljudet kommer från något annat men det tror jag inte). Men att en Gt17 håller i 28 000 mil tycker jag är väldigt bra.
    Den kan ju ha varit bytt också, om du inte haft bilen sedan ny förstås.

    Ta en titt på den där turbon, innan du får turbinblad och annat in i motorn.
    Min GT17(26k mil) hade ett närmast obehagligt vinande ljud, ett turbinblad helt uppvikt...
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

Liknande ämnen

  1. SAAB 9-5 2.0t -02 turboras
    Av VBNicke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-07-01, 10:38
  2. turboras? Saab 95
    Av stefsven i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-04-17, 12:25
  3. turboras pga saab orginalverkstad... :(
    Av gnidde i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-04-21, 00:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •