Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: 9-5 2.0 turbo saknar plötsligt kompression

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    8

    9-5 2.0 turbo saknar plötsligt kompression

    Hej,

    Jag är ny både i forumet och i Saab världen. Men inte desto mindre är jag fundersam.

    En 9-5 2.0 turbo årsmodell 2001. Bilen har gått 25000mil och har egentligen under sin livslängd bara behövt en ny turbo. Häromdagen i 110km/h gav bilen helt plötsligt upp. Ett pys, orolig varvräknare och sedan en död bil. Startmotorn går runt men bilen saknar kompression på alla fyra. Min första tanke är att kamkedjan hoppat och förstört ventilerna. Något som bekräftas av förstörd avgasventil på åtminstone 1:an. Men efter att undersökt timmingen på kammarna måste jag nästan avfärda det eftersom de verkar ligga rätt. Faktum kvarstår, startmotorn går runt men något komp är där inte.

    Finns det något enkelt svar vad det kan vara och om det är något som är pengamässigt lösbart att laga. Alla tankar och råd om vad som kan vara orsaken är välkommet.

    Tack på förhand!

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 575
    Medlem#
    4156

    Re: 9-5 2.0 turbo saknar plötsligt kompression

    Hej och välkommen.

    Hur ser tändstiften ut?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    8

    Re: 9-5 2.0 turbo saknar plötsligt kompression

    jag ska titta på dem under dagen.

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: 9-5 2.0 turbo saknar plötsligt kompression

    Hur vet du att man inte har kompression??
    Soppa , gnista och rätt kammläge då ska bilen starta även om en cyl har låg kompression.

    PS! Ingen kompression = stor hål i alla kolvar eller samtliga ventiler krökta.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    8

    Re: 9-5 2.0 turbo saknar plötsligt kompression

    George som du skriver, alla avgasventiler är krökta, men kamkedjan verkar inte ha hoppat. Och det är där som vi inte får ihop det riktigt. Finns det något annat som kan orsaka krökta ventiler utan att en eller båda kamaxlarna hamnat fel?

    Är det lönt att försöka reparera toppen eller är det spiken i kistan med kröka ventiler?

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    196

    Sv: 9-5 2.0 turbo saknar plötsligt kompression

    Har du kollat kompen med mätare, eftersom du skriver "ingen" komp?

    Topppackningen?

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: Sv: 9-5 2.0 turbo saknar plötsligt kompression

    Citat Ursprungligen postat av Ralle76
    Har du kollat kompen med mätare, eftersom du skriver "ingen" komp?

    @Vice-som de skrevs redan en kopmtest bör du göra i vilken fall som helst, annars blir
    att vi gissar.
    Du ska inte deppa i förväg.Sitter kammar rätt då är dom inte krökta. Kolvar kollar man med lite olja i varje cyl en i taget och komptest igen.
    Först nu kan man veta vad man har och ta ställning.

    -KOMPTEST ÄR ETT MÅSTE-
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    8

    Re: 9-5 2.0 turbo saknar plötsligt kompression

    Hej,

    tar upp tråden igen då vi idag tog ett nytt ryck med Saaben.

    1. Har gjort ett nytt kompressionstest på alla fyra cylindrar. Resultat, ingen kompression på någon av cylindrarna. Någon olja hälldes inte i cylindrarna eftersom mätaren visade noll.

    2. Tändstift på 4:an har fått ett slag av något, troligtvis kolven. Men är det möjligt?
    Bild på tändstift: http://www.ladda-upp.se/bilder/dmdmhaailwmfx

    3. Kamkedjesträckarn visade 17mm. Bilen har gått 25 000mil med oljebyte varje år.

    4. Timingen på kamaxlarna verkar ligga rätt. Dock lyckades vi inte dra runt vevaxeln med ett vanligt spärrhandtag. Är vevaxeln väldigt tung att dra runt med handkraft och kräver en rejäl hävstång?


    Nästa försök blir att plocka av toppen för att se hur ventiler och kolvar ser ut. Är det svårt att hålla koll på kamkedjan i en sån operation?

    Tack alla som redan lagt ner tid i tråden.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    8

    Re: 9-5 2.0 turbo saknar plötsligt kompression

    Ps. bilen har varit inne hos den lokala bildoktorn för en snabbdiagnos. Enligt honom är alla 8 avgasventiler krökta. Det jag inte förstod var hur han lyckades kolla det utan att plocka av toppen.

  10. #10
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 575
    Medlem#
    4156

    Re: 9-5 2.0 turbo saknar plötsligt kompression

    Låter lite mystiskt. Är nog bara att riva för att se hur illa det är ställt.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Eksjö/Flisby
    Inlägg
    235

    9-5 2.0 turbo saknar plötsligt kompression

    Finns ju sånna där osciloscop(?) som man kör ner i tändstifthålen så ser man om ventilerna är krökta..
    SAAB 9-5 2,3t -00
    Svetsare

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kalmar
    Inlägg
    73

    Re: 9-5 2.0 turbo saknar plötsligt kompression

    Citat Ursprungligen postat av Vice
    Ps. bilen har varit inne hos den lokala bildoktorn för en snabbdiagnos. Enligt honom är alla 8 avgasventiler krökta. Det jag inte förstod var hur han lyckades kolla det utan att plocka av toppen.

    Hej,snurrar du på motor och kopparna
    under kammnockarna inte kommer upp
    igen,då är dem krökta

    mvh pillee

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: 9-5 2.0 turbo saknar plötsligt kompression

    Kan man inte snurra motor då har din kamm-ar kuggat av och sitter inte rätt alls. Din mek har rätt dina ventiler är krökta.

    @wuffee- heter cystoskop
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Re: 9-5 2.0 turbo saknar plötsligt kompression

    Citat Ursprungligen postat av Vice
    Ps. bilen har varit inne hos den lokala bildoktorn för en snabbdiagnos. Enligt honom är alla 8 avgasventiler krökta. Det jag inte förstod var hur han lyckades kolla det utan att plocka av toppen.
    Man stoppar ner en liten optofiberkamera o ser på en bildskärm hur de ser ut.

    O 17mm ute är nog ändå ett kamkedjehaveri. Fast då kan du haft max otur o motorn ligger ett varv fel om du kan lina upp markeringarna på dreven.

    Vet att markeringen på remskivan kan vara lite svår å se om man låter älghornet sitta på under en sån kontroll.

    Toppbyte o nya kedjor är väl det som är ekonomiskt försvarbart om bilen e fräsch för övrigt.
    Kostar mycke ner o renovera den toppen än skaffa en frisk, plana o hälla dit.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Skarpnäck
    Inlägg
    30

    Re: 9-5 2.0 turbo saknar plötsligt kompression

    Det här ser ju inte så väldans dyrt ut.
    http://www.maptun.se/shopProduct.php?pi ... 736&car=95
    9-3 2,0t, 2000

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    8

    Re: 9-5 2.0 turbo saknar plötsligt kompression

    Arbetet kommer att fortsätta på lördag. Men jag börjar förstå varför kamkedjan hoppar/rycker när man drar runt motorn med hjälp av startmotorn och har ventiltoppen av. Kan det vara så att avgaskammen sitter klämd pga avgasventilerna? Det skulle isåfall också förklara varför den är så tung att dra runt för hand.

    Turbosug, lyckades inte hitta markeringen på vevaxeln. Ska plocka av innerskärmen så borde det vara enklare att se. Om vi nu lyckas vrida på axeln med ett spärrhandtag.

    Pille, ska prova ditt tips och se om det är så.

    En topp på laga verkar kosta runt 2000kr, något att rekommendera?


    Jag är inte snabb, men jag lär mig...

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: 9-5 2.0 turbo saknar plötsligt kompression

    markeringen på vevaxeln man bör aldrig leta efter, man ska kolla mot kolven cyl1 i ÖDP.
    2 varv på veven = 1 varv på kammar.

    PS! Tycker inte att man ska veva med startmotor eller med händer, de är bara att tag bort toppen, annars kan man skada mer än som är redan gjort.
    Topp från Maptun har inga ventiler och från skroten skulle jag köpt.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    8

    Re: 9-5 2.0 turbo saknar plötsligt kompression

    Efter ganska många timmar i garaget kom tillslut toppen av. Det är inte mycket plats att jobba i motorrummet.

    Resultatet: de tidigare konstaterade krökta ventilerna är ett litet problem jämfört med hur det såg ut i cylinder 4. Hur kan det bli så här?
    Se bild. http://www.ladda-upp.se/bilder/nspjhsclmmxbh/

    Toppen var ganska illa däran. Stora märken i både 4:an och 3:an. Övriga två verkar ha klarat sig bra. Topplockspackningen såg trots skadorna bra ut.
    http://www.ladda-upp.se/bilder/kjzlpcfulpiocp

    Det som förbryllar oss mest är att vi hittade även metallspån i de tre övriga cylindrarna. Hur kommer det sig? De borde väl inte kunna passera oljefiltret?

    Skadorna är så pass att det blir slutet för 9-5:an. En utbytesmotor är tyvärr lite för dyr för att motivera ett byte.

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 302

    Re: 9-5 2.0 turbo saknar plötsligt kompression

    Och jag som har motor ståendes...

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    8

    Re: 9-5 2.0 turbo saknar plötsligt kompression

    Hej,

    Jag har lite svårt att släpa iväg Saaben till skroten. Det skulle vara kul att se den rulla ett par mil till och jag såg att en utbytesmotor från Jönköping kostar 3000kr via Laga.se

    Hur mycket/svårt jobb är det att plocka ner resterande delar i Saaben? Toppen är ju borta...
    Såg i Haynes att man skulle plocka subframen och sänka ner motorn. Svårt?

    Vad behöver man kolla innan man köper en motor från skroten? Förutom att man naturligtvis byter alla remmar och kedjor innan man placerar den i bilen.

Liknande ämnen

  1. 900 turbo -98, plötsligt förlorat laddtryck (Turbo krångel)
    Av Kylgubben i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-11-04, 11:42
  2. Turbo sluta ladda plötsligt
    Av Accelsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-15, 15:16
  3. [LÖST] Kompression ok? B234R
    Av CosWorTh i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-03-09, 15:54
  4. Bytt turbo - saknar nippel till kompressorhuset
    Av KolApan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-06-30, 16:39
  5. Saknar den där "riktiga" turbo knuffen!
    Av Macke3 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-11-10, 20:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •