Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Hur mycket gör polyuretan egentligen?

  1. #1

    Hur mycket gör polyuretan egentligen?

    Tjena! Undrar hur stor skillnad det blir med polyuretanbussningar egentligen? Blir det någon märkbar skillnad utan att ge sig ut på banan o prova?

    Har chansen att köpa bussningar till bärarmar fram och bak + kränghämmare för ca 500kr. Är det värt tiden och pengarna?

    Bilen är en 9-5 aero med org sportchassi o sänkt med sänkfjädrar.
    Saab 9-5 Aero -00

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    624

    Re: Hur mycket gör polyuretan egentligen?

    Jag har svårt att säga hur stor skillnaden blir, men förr eller senare måste du väl byta bussningar och 500 pix för hela klabbet är billigt, så köp dem. Om du sedan inte sätter på dem omemdelbart är ju en helt annan femma.
    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

  3. #3
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Hur mycket gör polyuretan egentligen?

    Skillnaden beror helt på vilket skick dina nuvarande bussningar är i. Det man märker först är väl att det blir mer vägbuller med polyuretan eftersom det dämpar sämre.

  4. #4
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163

    Re: Hur mycket gör polyuretan egentligen?

    Frågan är väl hur mycket mer buller det blir... Jag märkte ingen bullerskillnad när jag bytte A-bussningar på min 9-5.
    /Johan

  5. #5
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Hur mycket gör polyuretan egentligen?

    Citat Ursprungligen postat av JSN
    Frågan är väl hur mycket mer buller det blir... Jag märkte ingen bullerskillnad när jag bytte A-bussningar på min 9-5.
    /Johan
    Varje bussning för sig gör nog inte märkbar skillnad men byter man alla så märks det tydligt.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 021

    Re: Hur mycket gör polyuretan egentligen?

    Tyckte polyuretanbussingar dödade komforten i min 9000 (minns inte vilka det var som byttes). Broskarvar etc blev plötsligt en riktig plåga. Det kändes som om bilen skakade sönder litet varje gång man var ute och körde. Är det inte sådant evigt smällande som kan leda till att inredning till slut börjar skramla? Kör man bana är polyuretanbussningar kanske bra, men jag vill aldrig ha det igen! Hade egentligen tänkt byta till nya orginalbussningar och det hade varit ett bättre val i mitt fall. Mjukisar som jag ska nog tänka på att det finns en anledning till att orginalbussningar inte är stenhårda Lagom spänstigt är bäst

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

  7. #7
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Hur mycket gör polyuretan egentligen?

    Håller med om att broskarvar blir otäcka med hårda bussningar. Min inredning har börjat skramla efter att ha kört 6km lång bro 2ggr om dagen i ett halvår så det ligger nog något i det du säger

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 021

    Re: Hur mycket gör polyuretan egentligen?

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Håller med om att broskarvar blir otäcka med hårda bussningar. Min inredning har börjat skramla efter att ha kört 6km lång bro 2ggr om dagen i ett halvår så det ligger nog något i det du säger
    Jag ångrade mig rejält efter mitt byte, men körde ändå vidare med vad som i mitt tycke blivit en sämre bil Den lilla trösten var ju att bilen på papperet fått bättre väghållning. Det kändes ju litet kul i sig, även om jag i ärlighetens namn inte märkte av det med min vardagskörning. Skulle du valt polyuretanbussningar igen, givet det du vet idag?

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

  9. #9
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Hur mycket gör polyuretan egentligen?

    Bra fråga! På en standardbil som används till vardagliga ärenden hade jag inte valt polyuretan, men min 9-3'a är hobbybil som har trimmats en del och det blev nödvändigt att göra något för att den ska hålla sig kvar på vägen. Det är även ändrat en massa andra saker i chassit som t.ex. fjädrar, krängningshämmare med mera. Det är inte bara bussningarna som tillför mer vägbuller med andra ord. Varje liten del gör lite skillnad men tillsammans blir summan större. Byter man en enda bussning tror jag inte man märker skillnad varken på väghållning eller komfort.

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923

    Re: Hur mycket gör polyuretan egentligen?

    sen kan man inte jämföra äpplen med päron heller.............köper man polyuretan bussningar i handeln så är det väl gjutna av en relativt mjuk plast så det finns en viss spänst i dem...............
    Sen har vi ju de som svarvar själv av stång och tycker det blir jämförbart och det kan ju vara av vilken plast som helst och oftast för hård och då blir det ju olidligt.

  11. #11
    Grundladd BalooBears avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    280

    Re: Hur mycket gör polyuretan egentligen?

    Kan bara svara för mig själv men jag upplevde bytet av A-bussningarna till pu mkt positivt....även till krängningshämmarna och betydligt lättare om man ska göra det själv....dock ska man köpa sig en burk vaselin för det underlättar mkt samt att vaselin inte angriper materialet som standardfett å oljor gör. Mina bussningar var så slut så att när jag vickade på bakhjulen (greppa kl 3 å 9) så kunde jag ganska lätt se att armen rörde sig 3-5 mm.....
    9-5 2,3t BP -08
    Opel Vectra C 2,0t -05

  12. #12
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471

    Hur mycket gör polyuretan egentligen?

    Kör med PF både fram och bak på min. Främre o bakre länkarmsbussning fram och à-bussning samt kh-stags bussning bak. De ger nog en del mer vägljud spec kallare årstider och på dåliga vägar, även skarvar hörs/känns nog mera. De kan även låta en del över fartgupp mm. Men inget av att inredning skulle skakat loss pga detta, det är fortfarande tyst i kupén. Fördel jag märkt är stabilare bil vid hårdkörning/acceleration och inbromsning. PF har varit monterade i 9000+ mil.

    Sitter även fjäderbensstag, koni fsd, eibach på bilen.

    //B
    TapaTalk
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 021

    Re: Hur mycket gör polyuretan egentligen?

    Citat Ursprungligen postat av BalooBear
    Kan bara svara för mig själv men jag upplevde bytet av A-bussningarna till pu mkt positivt....även till krängningshämmarna och betydligt lättare om man ska göra det själv....dock ska man köpa sig en burk vaselin för det underlättar mkt samt att vaselin inte angriper materialet som standardfett å oljor gör. Mina bussningar var så slut så att när jag vickade på bakhjulen (greppa kl 3 å 9) så kunde jag ganska lätt se att armen rörde sig 3-5 mm.....
    Polyuretanbussingar är säkert påkallade i vissa fall. Jag gissar att de håller längre också? Men om man har dåliga orginalbussningar och byter dem mot nya orginalbussningar, kommer man nog också att märka stor skillnad! Det är nog inte så lätt att avgöra hur stor verkan själva polyuretanet har, när man bytt till sådana bussningar. Men men, jag ville egentligen bara höja ett varningens finger baserat på egna erfarenheter, för dem som värderar komfort

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

  14. #14
    Grundladd BalooBears avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    280

    Re: Hur mycket gör polyuretan egentligen?

    Citat Ursprungligen postat av SAAB amateur
    Citat Ursprungligen postat av BalooBear
    Kan bara svara för mig själv men jag upplevde bytet av A-bussningarna till pu mkt positivt....även till krängningshämmarna och betydligt lättare om man ska göra det själv....dock ska man köpa sig en burk vaselin för det underlättar mkt samt att vaselin inte angriper materialet som standardfett å oljor gör. Mina bussningar var så slut så att när jag vickade på bakhjulen (greppa kl 3 å 9) så kunde jag ganska lätt se att armen rörde sig 3-5 mm.....
    Polyuretanbussingar är säkert påkallade i vissa fall. Jag gissar att de håller längre också? Men om man har dåliga orginalbussningar och byter dem mot nya orginalbussningar, kommer man nog också att märka stor skillnad! Det är nog inte så lätt att avgöra hur stor verkan själva polyuretanet har, när man bytt till sådana bussningar. Men men, jag ville egentligen bara höja ett varningens finger baserat på egna erfarenheter, för dem som värderar komfort

    Mvh
    Självklart är komfort viktigt....men då ska man nog inte bara tänka bussningar utan även däck/fälgval osv....finns mkt att ta i beaktning!!!
    9-5 2,3t BP -08
    Opel Vectra C 2,0t -05

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 021

    Re: Hur mycket gör polyuretan egentligen?

    Citat Ursprungligen postat av BalooBear
    Självklart är komfort viktigt....men då ska man nog inte bara tänka bussningar utan även däck/fälgval osv....finns mkt att ta i beaktning!!!
    Så sant, så sant

    Idag kör jag genomgående på 18-tummare och sportchassin med sänkfjädrar. Och tycker det är komfortabelt. Kanske är det tack vare upplevelsen med polyuretan i min 9000, som var fefan förskräcklig. Allt blir komfortabelt i jämförelse med det smällandet. Men sedan blir ju även det en jämförelse äpplen vs päron, eftersom 9000 nog blir mer okomfortabel med polyuretan än vad 9-5 och 9-3 blir

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    1 887

    Re: Hur mycket gör polyuretan egentligen?

    Bytte till PU bussningar till stabilisatorstagen på min ng900.
    Kändes att det behövdes då de gamla bussningarna trillade av på ena sidan.
    De gamla var ju ingen höjdare, men stagen i sig ser bra ut med fräscht gummi och rostfri.
    Bilen känns mycket "nyare" och stabil.
    Idag körde övningskörde damen och efter en stund så utbrast hon: Vad har du gjort med bilen egentligen? Den känns ju så mycket bättre!

    Bra betyg för 15min arbete
    9-5 Aero -01 / 9-3 -99 cab / 9-3 -99 / 900 T16 S -93 (Aero) /#11 605 http://www.garaget.org/mps

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 541
    Medlem#
    9308

    Re: Hur mycket gör polyuretan egentligen?

    Jag har bytt bussningarna i bakre länkarmarna samt främre bärarmarna och jag känner ingen direkt märkbar skillnad om jag skall vara ärlig. Men fördelen är väl att man inte behöver pressa dessa bussningar. Dock är väl bakre bussningen i främre bärarmen ett litet undantag. Där fick jag pressa in den med ett litet skruvstäd för det gick inte att trycka in den för hand.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    93

    Re: Hur mycket gör polyuretan egentligen?

    Saken med bussningar är att dom inte enbart skall isolera mot störningar utan även kontrollera hjulvinklar vid t ex kurvtagning och gas/broms. På dagens bilar med mer och mer avancerade hjulupphängningar är tuning av bussningar ett jättearbete. Att bara montera hårda PU bussningar gör oftast mer ont än gott.
    Svart 9-3 Coupé -98

  19. #19
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849

    Re: Hur mycket gör polyuretan egentligen?

    Så du menar att i princip är bilen konstruerad "fel" så det måste bryta i bussningarna vid gas eller broms för att hjulvinklar m.m ska ligga "rätt"?

    Låter allt märkligt...
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  20. #20
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Hur mycket gör polyuretan egentligen?

    Citat Ursprungligen postat av flaset
    Så du menar att i princip är bilen konstruerad "fel" så det måste bryta i bussningarna vid gas eller broms för att hjulvinklar m.m ska ligga "rätt"?

    Låter allt märkligt...
    Det har med körstil att göra. Hjulvinklarna ändrar sig när olika krafter påverkar hjulen. Originalbussningarna är självklart inte gjorda för t.ex. bankörning med R-däck eller trimmade motorer. Däremot fungerar de utmärkt för vardagskörning, vilket är deras tänkta användningsområde.

Liknande ämnen

  1. Hur mycket sliter egentligen kallstarter?
    Av victorcarlstedt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 67
    Senaste inlägg: 2014-02-17, 22:55
  2. Hur mycket soppa ska min bil sluka egentligen??
    Av lunnelie i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-06-28, 12:13
  3. Polyuretan & polyuretan vs orginal? Nu Värden Från Powerflex
    Av Johannyman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-01-26, 22:46
  4. Nylon vs. polyuretan
    Av rallyelwood i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-01-08, 06:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •