Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: överhettad katalysator saab 9000

  1. #1
    Sugmotor Ajonos avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    11

    överhettad katalysator saab 9000

    hej!
    var och tvättade bilen och pedant som jag är, passade på och motortvätta.
    Då märkte att bilen hade svårt att starta. åkte vidare ditt jag skulle och på väg tillbaka så var det samma problem, men den gick igång. Halvägs så tappade bilen fart och så gick det inte att gasa längre, öppnar huven för att se vad som händer och ser att det ryker underifrån, katten glödde då, väntade på att den skulle svalna och då testar jag igen att starta men denna gång så ville den inte.
    CE Lampan gav 6 blinkningar vilket det är syresensorn.
    efter att ha väntat i drygt 30-40min så testar jag igen att starta och då går bilen igång.
    Hinner köra 4km och samma scenario utspelas.
    Fick höra att det kunde vara att katalysatorn satt igen sig, hur vet man med säkerhet vad man ska kolla?
    Saab 9000 2,0t 98

  2. #2
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 285

    överhettad katalysator saab 9000

    Jag skulle tippa på att du fick in fukt i någon kontakt/givare eller runt stiften. Det kan leda till misständningar som gör att soppan går igenom motorn oförbränd och ner i katten och där förbränns!

    Jag har haft detta problem på en bil men jag höll stumt vilket resulterade i en vit katt och glödande klot ur ändröret

    Så, mitt tips är att ta loss tändkasetten och lufta ur ordentligt.

  3. #3
    Sugmotor Ajonos avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    11

    Re: överhettad katalysator saab 9000

    lite uppdatering.....
    var och bytte tändkasett från en annan bil som funkar och så funkade min tändkasett.
    gick igenom tändstifften och då märkte jag att stiffterna var sura och luktade bensin.
    gjorde rent de och satte allt tillbaka och så startade den. höll två min och då dog bilen igen!
    tog andra bättre beggagnade stifft och satte på de och den höll en stund och samma problem igen.
    Det jag kom fram till är att motorn hinner inte förbränna bränslet och stiffterna blir dränkta med bensin.
    mina misstankar på att det är elfel börjar försvinna eftersom bilen startar och funkar utan problem efter att jag har gjor rent stiffterna.
    Kan tillägga att CE Lampa inte blinkar längre = med inga felkoder.
    Funderar på att få loss spriddarna och se ifall jag hittar något konstigt där.

  4. #4

    Re: överhettad katalysator saab 9000

    Men vänta nu, bilen gick bra innan motortvätt men inte efter. Du har felkod från lambdasonden.
    Kan man dra några slutsatser av det?

    Vad förväntar du dig att se om du plockar bort spridarna?
    Hur skulle stiften ha pajat av motortvätten?
    Signaturlös

  5. #5
    Sugmotor Ajonos avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    11

    Re: överhettad katalysator saab 9000

    Skulle jag veta exakt vad som är fel på bilen, så skulle inte jag frågat om råd....
    Enda slutsatsen jag kom fram har med DI kassetten eftersom stiffterna var dränkta i bensin.
    Var förbi bilen och bytte tändkassett igen, denna gång så var inte stiffterna sura, de var rena och fina. Prövade och körde en sväng och allt gick som det ska, hoppas bara på att problemet är löst.
    Har ni några andra teorier på vad som har hänt med min 9k?
    Har haft flera 9k och alla har blivit motortvättade utan att detta fenomen uppstå, är däremot säker och är även slutdiskuterat att det hade med motortvätten att göra

  6. #6

    Re: överhettad katalysator saab 9000

    Citat Ursprungligen postat av Ajono
    Skulle jag veta exakt vad som är fel på bilen, så skulle inte jag frågat om råd....
    Och ändå vill du inte ta åt dig av svaren.
    Jag försökte leda in dig i ett logiskt resonemang ang. orsak och verkan. Dessvärre förstod du inte poängen med mitt inlägg. Polletten kärvar i inkastet.
    Signaturlös

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 259

    Re: överhettad katalysator saab 9000

    = kolla kontakten till syresensorn (=lambdasensor) eller ?.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2012
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    69

    Re: överhettad katalysator saab 9000

    Kanske felet inte återkommit för dig? Hade själv senariot med att en 9000 stannade under färd och fick katalysatorbrand för några år sen, bensin in i cylindrarrna utan tändgnista, efter att fått stå en halvtimme gick den som vanligt igen men stannade dagen efter för att sen gå att starta efter en stunds vila.
    Var då "effekthöjaren" för tändströmmen som sitter på vänster framskärm, vet inte vad den heter eggentligen men byte av den lösta problemet.
    Katalysatorn klarade sig utan skador för mig.
    Saab 9 - 5 2,0 t Arc 2002 Fruns bil
    Saab 9 - 5 Aero 2000 Dotterns bil
    Saab 9 - 5 2,3t 2001 40 000 milarn.

Liknande ämnen

  1. Överhettad stereo Saab og93 T200
    Av Wivallius i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-02-12, 08:56
  2. Fram flyttad katalysator Saab 9000
    Av Indalsman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2008-01-24, 11:51
  3. Överhettad SIDpanel / ljusvaranare Saab 9-5 -03
    Av Gis i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-07-12, 12:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •