Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 39

Ämne: Saab 9-3 -99 M1 Hastighets o tripp mätare står stilla ???

Saab 9-3 -99 M1 Hastighets o tripp mätare står stilla ???

Har en Saab 9-3 M1 -99 154Hp Tronic 5 som jag köpte i dag
    När jag körde hem bilen ser jag att Hastighetsmätaren är död tripp räknar inte utan står still Varningstriangeln lyser och ABS och BREAK varning lyser
    Vet att det ska vara någon ABS givare som glappar av infon av tidigare ägaren till denna

Så är det abs givaren som fått Hastighet och tripp att lägga av ?

Fråga nummer 2
    I med att detta är en T5 så har jag liggandes SQR box T5 2 MV T28 Turbo 3" system hela vägen från turbo och ut liggandes

Kan jag slänga dit allt detta ?
    Boxen från SQR är för drygt 350Hp

Mvh Mathias

Annonsmoderator Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Medlem#
    4156

Re: Saab 9-3 -99 M1 Hastighets o tripp mätare står stilla ??

Fråga 1: ja, det är väldigt troligt att det är en av ABS-givarna. Det är någon av de bakre som sköter hastighetssignalen till mätarhuset men kommer inte ihåg om det är vänster eller höger.

Fråga 2: Nu är jag inte 110% säker men om det är en T5 box som är anpassad till den hårdvaran du anger och att du flyttar över hårdvaran till din bil så javisst. Är det en senare T5-box med VSS så antar jag att du behöver gifta in den i bilen för att startspärren inte ska ställa till det men annars ska den funka så vitt jag kan förstå. (Kommer den från en 9000 så tror jag att du kan behöva vända på kretskortet så kontakten hamnar åt andra hållet, men är den från 900 eller 9-3 så bör det bara vara att plugga in).

Däremot så bör du nog lägga undan pengar till en ny koppling om du ska köra 350hk på en originalkoppling.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Fråga 1: ja, det är väldigt troligt att det är en av ABS-givarna. Det är någon av de bakre som sköter hastighetssignalen till mätarhuset men kommer inte ihåg om det är vänster eller höger.

Fråga 2: Nu är jag inte 110% säker men om det är en T5 box som är anpassad till den hårdvaran du anger och att du flyttar över hårdvaran till din bil så javisst. Är det en senare T5-box med VSS så antar jag att du behöver gifta in den i bilen för att startspärren inte ska ställa till det men annars ska den funka så vitt jag kan förstå. (Kommer den från en 9000 så tror jag att du kan behöva vända på kretskortet så kontakten hamnar åt andra hållet, men är den från 900 eller 9-3 så bör det bara vara att plugga in).

Däremot så bör du nog lägga undan pengar till en ny koppling om du ska köra 350hk på en originalkoppling.
    Jo jag hörde med gamla ägaren nu och när inte ABS lampan lyser så funkar mätaren
    Så det verkar vara kabelbrott

Boxen är från en 3 dörras NG900T 185Hp
    Kopplingen ska jag med ha liggandes lika så mprorblocket låda
    Det mästa finns förutom bilen som vart skrot när en Volvo s60 stångade mig rakt i högersidan i 90....

Det fanns ingen larmdosa till den saaben när jag köpte den så jag tror att Vss är avbockat redan ?

Kom på att min 9-3 har inte Turbo/APC måtaren
    Men jag har hela mätarhuset från NG900T + kabehärvan i hela motor rummet då jag hade tängt att konvertera en 900S till Turbo en gång i tiden :P
    Så finns gör det

Frågan är då om jag kan använda NG900T -94 Mätarhus i OG9-3 -99

Reg.datum
    jan 2003
    Medlem#
    4156

Citat Ursprungligen postat av matte_1979
    Jo jag hörde med gamla ägaren nu och när inte ABS lampan lyser så funkar mätaren
    Uhm. Okej, hur drar du den slutsatsen?

Det fanns ingen larmdosa till den saaben när jag köpte den så jag tror att Vss är avbockat redan ?
    VSS kan vara bortplockat men Inbrottslarm/Larmdosa är en sak, startspärr en annan. Alla Saabar från 1996 och framåt har någon form av integrerad startspärr, oavsett om de har larm eller inte.

Har boxen det så är det inte bara att jacka in den.

Innan 1996 så har bilen inte VSS (bilar innan -96 kan fortfarande ha startspärr men då styrs den av larmstyrdonet och inte motorstyrdonet). Tyvärr är det ju lite svårt att veta på en eftermarknadsbox om den har det kvar eller inte så länge inte boxen suttit i en -94 eller -95.

Men jag har hela mätarhuset från NG900T + kabehärvan i hela motor rummet då jag hade tängt att konvertera en 900S till Turbo en gång i tiden :P
    Så finns gör det

Nepp, passar inte. (Inte utan rätt omfattande modifikationer som knappast är värt mödan. Bättre att sälja ditt mätarhus i så fall och leta ett mätarhus från en 9-3 fulltryckare)
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

[quote=Kongo]
    Uhm. Okej, hur drar du den slutsatsen?

Citat Ursprungligen postat av "matte_1979":2px6vezj

VSS kan vara bortplockat men Inbrottslarm/Larmdosa är en sak, startspärr en annan. Alla Saabar från 1996 och framåt har någon form av integrerad startspärr, oavsett om de har larm eller inte.

Har boxen det så är det inte bara att jacka in den.

Innan 1996 så har bilen inte VSS (bilar innan -96 kan fortfarande ha startspärr men då styrs den av larmstyrdonet och inte motorstyrdonet). Tyvärr är det ju lite svårt att veta på en eftermarknadsbox om den har det kvar eller inte så länge inte boxen suttit i en -94 eller -95.

Så finns gör det

Nepp, passar inte. (Inte utan rätt omfattande modifikationer som knappast är värt mödan. Bättre att sälja ditt mätarhus i så fall och leta ett mätarhus från en 9-3 fulltryckare)[/quote:2px6vezj]

Jagade mer i ämnet ABS och de lutar åt att öppna ABS styrdonet och löda om strömförsörgningen då detta är ett vanligt fel

Boxens nummer är: 4782298 AFM5 5B02

Okej men det har sin stil en då att inte ha den
    Har en Extern från Speedparts till 2.2 Bar och en 2 bar för A-stolpen

Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Medlem#
    8879

Jagade mer i ämnet ABS och de lutar åt att öppna ABS styrdonet och löda om strömförsörgningen då detta är ett vanligt fel
    Lutar det inte mer åt en trasig givare helt enkelt, eller en rostig kuggkrans? Det är de absolut vanligaste ABS-felen, som stämmer 100% in på dina "symtom".
    ---------------------------------
    99 GL -83, Cadillac BLS -08

Kan så vara jag kopplade bort kabel till hela abs donet och inget händer i form av julgran 2.0 uten ABS samt Breake lyser bara

Vilka stift är det i kabelkontakten vid Styrdonet jag ska Ohm mäta för respektive fram och bak ? Gärna bild på detta !

Kopplade ur Orginal ECU och tryckte i min SQR ECU i kontakten Tryckte i MV i kontakten och vred om och bilen startade helt normalt

Men ljudet som kommer Kamkedjan och slädarna vid högre varvtal som 1500 - 2000 >
    får mig att vilja byta kedja och slädar och demontera balansaxelkedjan
    Innan jag byter turbo och kränger på resten av prylarna

bilen har rullat ca 24k

Reg.datum
    jan 2003
    Medlem#
    4156

Kan så vara jag kopplade bort kabel till hela abs donet och inget händer i form av julgran 2.0 uten ABS samt Breake lyser bara
    Ja, har en givare gett upp så är det redan så mycket "julgran" det kan bli. "ABS" lampan och "Break" lampan innebär ju liksom att ABS är ur funktion och det finns en störning i bromssystemet. Det finns ingen varningslampa för urdragen kontakt till ABS-styrdonet om det var det du väntade dig.

Vilka stift är det i kabelkontakten vid Styrdonet jag ska Ohm mäta för respektive fram och bak ? Gärna bild på detta !
    Annars är det rätt lätt att komma åt kontakten till givarna vid respektive bakhjul.

[quote=Kongo]
    Ja, har en givare gett upp så är det redan så mycket "julgran" det kan bli. "ABS" lampan och "Break" lampan innebär ju liksom att ABS är ur funktion och det finns en störning i bromssystemet. Det finns ingen varningslampa för urdragen kontakt till ABS-styrdonet om det var det du väntade dig.

Citat Ursprungligen postat av "matte_1979":2jmyxutr
    Annars är det rätt lätt att komma åt kontakten till givarna vid respektive bakhjul.[/quote:2jmyxutr]

Nej jag skulle se om det var någon mer lampa som kanske tändes
    Vissa har vad jag förstår haft mer lampor som lyst en de 2

Kollade Check Engine i går med och den blinkar ut kod 8
    dvs Blinkar 8 ggr lyser en stund och börjar om
    Har ingen aning om just vilken kod det är och vad felet är den vill berätta

Men ska kolla givarna

ANTAL
    BLINK FUNKTION
    2 Tryckgivare, inloppsluft
    3 Tempgivare, insugningsrör
    4 Tempgivare, kylarvätska
    (Givaren till styrdonet)
    5 Spjällägesgivare
    6 Syresensor
    7 Adaption
    8 Urluftningsventil <---- Vad är detta och var sitter då denna ?
    9 Styrdon internt fel

OMG går det inte att byta ABS givare bak på en OG9-3 -99 ?
    Om jag nu hittar en trasig givare så kommer den att sitta bak och nytt NAV med givare = Runerad I så fall hoppas att denna funkar !?
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/ekono ... 28046.html

Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007

Sv: Saab 9-3 -99 M1 Hastighets o tripp mätare står stilla ??

Vänster bak ger hastighetssignal.

Skickat från min GT-I8150 via Tapatalk 2
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

Re: Sv: Saab 9-3 -99 M1 Hastighets o tripp mätare står still

Citat Ursprungligen postat av Slättabjörnen
    Vänster bak ger hastighetssignal.

Skickat från min GT-I8150 via Tapatalk 2
    Okej men det spelar ingen roll vilket nav jag köper om det nu är givaren som kastat in handduken ? Hastighet går väl då på samma signal som abs läser av ?

Eller finns det något knep man kan göra så man slipper byta hela skiten ?
    Billigast är det ju att bara kunna byta ABS givaren som är monterad frän början i navet !?

Kan man få ett snabbt svar på en fråga ?

Ska rulla in på Returbilen i morgon och plocka båda naven bak på en 9-3
    Vad sitter naven med för värktyg ? 6 kant ? storlek ?

Hej var nere och mätte upp ABS givare vänster bak i dag och jag fick vädet 1048 Ohm dvs givaren är hel Är det Styrenheten som är kass tro ?
    Är det samma styrenhet på Saab 9000 -95 som på min 9-3 ?
    Eller vilka abs boxar passar ?

Farthållaren funkar väl inte om abs är kass då den inte ger ut signal ?
    Trampar jag ner kopplingen när man kör på varv över 2000 varv så går moton ner och nästan dör för att fort dra upp till normal tomg¨ång och Trianglen täns och det ljuder till i från SID ???

Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Medlem#
    8879

Jag tror snarare att du har en rostskadad kuggkrans än att boxen är kass. Det är väldigt väldigt vanligt.
    ---------------------------------
    99 GL -83, Cadillac BLS -08

Citat Ursprungligen postat av enor
    Jag tror snarare att du har en rostskadad kuggkrans än att boxen är kass. Det är väldigt väldigt vanligt.
    Har inte krans bak sensorerna bak är integrerade i navet
    Fram sitter det kramsar men hastigheten läses av från vänster bak sesnsor och inte fram
    Så kransfel är det ju inte ?

Citat Ursprungligen postat av enor
    Fram sitter det kramsar men hastigheten läses av från vänster bak sesnsor och inte fram
    Så det sitter inte en kuggkrans inbygd i navet då?
    Signaturlös

Citat Ursprungligen postat av frippe64

Så det sitter inte en kuggkrans inbygd i navet då?
    Kommer inte in smuts eller vatten där då möget sitter inkapslat bakom lagren.

Liknande ämnen

1. drevet in i lådan ok...tripp & hast.mätare döda
    Av stefanos i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2013-09-23, 21:19
  2. Saab 9000 aero aut viberar väldigt när man står stilla
    Av pluPP_n i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-07-17, 13:00
  3. Laddtrycksmätaren i min 9000 står stilla
    Av Kaffe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-07-14, 21:08
  4. kan en 900 gå sönder när den står stilla i ett garage?
    Av KirKen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2007-07-31, 09:40
  5. Högre tomgång när bilen rullar än står stilla..!
    Av -94 9000 2,3T cse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2004-12-20, 18:24

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •