Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 121

Ämne: ICM3 - hackingtråden

Hybridvisning

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    624

    ICM3 - hackingtråden

    Onekligen intressant. Det vore även ganska intressant att se ifall man kan få in egna applikationer. Någon som vet exakt vad den kör för OS och vilken CPU den har?


    Denna tråd är delad från tråden om att byta loggan så därför att den börjar lite "mitt i".
    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    135
    Medlem#
    11119
    Nu måste jag ta och väcka lite liv i den här tråden igen, mest för att se om någon har kommit fram till något mer? För jag har nämligen kommit över en ICM3 till min bil och satt in, men vill försöka plocka ur lite mer funktioner. Funderar på att antingen fixa med någon extra videoingång så man kan koppla in något som kan lira lite nyare mjukvara. Alternativt då försöka byta ut mjukvaran i ICM3:an mot något modernare.

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Uj, tja, det avstannade detta. Just nu måste jag nog använda den extra ICM3 jag köpte till att byta den i min bil då den verkar ha något internt fel. Jag kommer då att använda den istället som testbädd. Det hela stannade nog mest för att jag inte lyckades komma på hur man fick loggningen att sluta komma ut på skärmen och att jag inte kom på något smart sätt att tanka upp filer, fast det är nog mest för att jag är lite lagom korkad när det kommer till sånt här.
    Borde man inte kunna komma i kontakt med de som gjorde systemet en gång i tiden? Någon här måste ju känna någon som jobbade med ICM3? Numera måste det ju vara helt ok att tala om dess interna funktioner, för detta om något måste ju vara preskriberat
    Det som hade varit äckligt fint hade ju varit om någon hade listat ut ett sätt att byta programvaran till att acceptera andra kartformat än SDAL, men jag antar att det är lite väl mycket att be om

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    135
    Medlem#
    11119
    Jag kan ju erkänna att jag inte pysslat speciellt mycket med just den här typen av programmering, för som jag fattat det så kommer eventuella feländringar bli permanenta och förstöra ICM:en? För vanligtvis brukar det vara så att jag testar mig fram, och bara ser till att återställa till original när något går snett. Men jag är bra sugen på att skaffa mig en kabel för att kunna koppla in mig via terminal och testa lite, jag hjälper ju mer än gärna till att försöka komma fram till hur man kan få ut mer funktioner ur den här gamla uppfinningen

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    135
    Medlem#
    11119
    Bollman, är det stiften längst upp till höger i bilden du menar att man ska koppla in sig på? Och från vilket håll ska jag börja räkna om man kollar på bilden?
    Och hur är det nu, är jag helrökt om jag skriver något fel till den? Eller går det att rädda den om jag har gjort en backup på alla filer innan jag börjar laborera?

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Du får ta loss kortet. CPUn sitter på andra sidan. Sen räknar du 12 pinnar från höger. Så skrev jag iaf
    Det är inte lätt att ta backup på filsystemet då man först måste lyckas få in något program att föra över med. Har för mig jag såg att det fanns PPP, så möjligen skulle man kunna göra något med det så man fick nät mot den istället.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    135
    Medlem#
    11119
    Jo från höger såg jag, det var mera det att jag är osäker på hur du hade kortet vridet när du sa höger. Men jag antar att jag ska räkna från den kanten där stiften "går hela vägen ut"?
    Men ang. backup eller liknande, det skulle gå att få liv i en död (fel-flashad) ICM3 om man har en kopia av vad som ligger på systemet original? Tänkte att det kanske inte är helt omöjligt att luska tag i

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Vänd kortet så CPU är uppåt. Titta på kontakten, räkna från höger. Skall se om jag kan fixa bild nästa vecka.
    Tänk också på att du behöver konverterare till 5V TTL för att kunna snacka med den.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    135
    Medlem#
    11119
    Jag har skaffat samma kabel som du länkat till, vände kortet om och räknade 12 från höger. Men har man kontakten uppe eller nere så kan det ju bli galet, vilket det säkert har blivit för jag är inte f*n till att kunna kommunicera med enheten. Men den startar osv som vanligt, så det är nog bara fråga om att jag tagit fel stift eller gjort ngt annat galet. För sedan är det bara att koppla in vardera kabel på RX kontra TX på FTDI-kabeln, ställa in Putty på de inställningar du snackade om innan? Drivrutinerna löste datorn själv, jag kör Windows XP SP3 (tror jag, är en gammal laptop som används just till sånt här).

    Här är en bild på vilket håll jag började räkna från, fast givetvis var CPU:n uppåt, och kontakten då nere i högra hörnet eller hur man nu ska säga

  10. #10
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Aj, justja, det beror ju på vilket håll man håller kortet… :/ Fast jag skulle nog gissa att jag hade tänkt mig din pil som vänster, oavsett. Jag har för mig de sitter närmare andra sidan för att vara riktigt jäkligt.
    Sen är det som sagt, pinnarna precis på var sin sida. Så, på bilden ovan skulle jag säga pinne 12 från vänster istället.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    135
    Medlem#
    11119
    Dåså, då har vi ju lokaliserat felet
    Bara att plocka isär, göra om och göra rätt. Ska försöka ta en bild på det när jag lödit ihop det, så andra kan kolla på om de också vill in och "mecka" med sin ICM utan att behöva göra fel på lödningarna

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    135
    Medlem#
    11119
    Ursäkta bildkvalitén, men detta bör väl vara rätt då? En kabel på var sida om kortet, och 12:e pinnen från vänster på den här bilden. För det "intressanta" nu är att den knappt vill starta, så fort den försöker starta själva interfacet så störs radion ut. Om jag nu gjort rätt så långt så bör väl det indikera att det ligger något skit på kortet som kortsluter?

  13. #13
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Jag ber om ursäkt. Nu när jag ser det så måste det vara pinne 12 från höger på denna bild, helt säkert.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    135
    Medlem#
    11119
    Gjorde om och gjorde rätt nu ikväll, men nu ger jag upp för idag. Har fortfarande inte ens fått den jäkeln till att vilja prata ordentligt med datorn. Jag har däremot testat av kabeln med en annan TTL-historia, och där så kommunicerar dem precis som de ska. Utan frågan är om det fortfarande inte är rätt pinne i enheten, eller om det är några andra inställningar som jag måste tänka på? Hur gjorde du när du körde detta första gången?
    Här är lite bildbevis Har givetvis mätt och det är inte kortis mellan några andra stift, enheten fungerar utmärkt i övrigt nu när jag är på rätt (?) pinnar. För när jag hade dem som på bilden innan så ballade enheten ur så fort jag ens kopplade in kablarna

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    135
    Medlem#
    11119
    Efter en del otålighet och funderande så löste jag det själv. Jag har ju försökt ansluta med enheten i bilen, då går det inte att snacka med ICM:en. På skrivbordet går det klockrent, nu jävlar ska vi hitta på något roligt med den rackarn!

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    135
    Medlem#
    11119
    Ny fråga: Det är ingen av er som har lekt med en ICM3 innan som råkar veta vart man ska koppla in sig för ev TCP/IP? Tror att jag har hittat applikationer som kan kommunicera med NFS, där den även försöker ansluta till vissa IP-adresser. Givetvis utan framgång eftersom jag inte har något inkopplat på nätverket

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Inlägg
    29
    Hi, do you mind changing thread language to english?
    I have two ICM3 to play with. Yesterday I connected older one (2003) and played with it a bit. I found great thing that you can place sh file on disk in DVD and it will be run at ICM startup!
    On my unit I dodn't find obd tool. Where is it located on yours?

    Cheers mate and greatt finding!

    I know this is Swedish forum, but please don't get me wrong - I read whole thread translated via google translate. I don't mind doing this for next posts.
    I only suggested such change for further posts as this great finding might bring quite much to our cars and it's just easier to omit translation problems with technical talk this way.
    I don't know what You guys found beyond what's written here, but this might be good opportunity to exchange knowledge.

    Thanks to this finding I changed logo in my ICMs and made CD so that you can do this without soldering anything. Next step seems to be dumping whole flash memory so that Tech 2 SPS programming will allow for easy recovery in case of some problems.
    I seen few ICMs with only "Loading system..." that would benefit greatly with this.

    I also discovered that there are at least two versions of ICM units. Ones with NAV button and ones with graphical Phone button (they also does not have Wap browser). They also have somehow different hardware, but this more important if we talk about feeding custom video for LCD.
    Older ones does not have obd binary, have different filesystem structure and have some leftovers from development (raw XML files for UI Layouts).

    Of course if you want your forum to stay as this was up till now I'll conform to your wish.

  18. #18
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Well, we are always interested in the findings of others! Not all here are comfortable talking about technical stuff in English though. My suggestion would be that you continue to write in English, and we in Swedish. If there are any troubles with a separate translation, I'm sure we can work that out.

  19. #19
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    I make a sidestep from my own suggestion and ask directly if you found out how to turn off the logging to the terminal?

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Inlägg
    29
    Yes. I did ;-)
    If you mean messages about system time - this should help:
    verbose -v 0 -n systemmgr

    Edit:
    There're also other subsystem which you can "mute" - usually their name is at beginning of message. Just change -n parameter.
    I also found quite informative changing verbosity to higher level with:
    verbose -v 3 -n subsystem
    There are names of functions which are called sometimes with parameters.
    Senast redigerat av bojer den 2014-05-20 klockan 13:37. Anledning: add more info

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •