Sidan 2 av 7 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 121

Ämne: ICM3 - hackingtråden

  1. #21
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Byta ut saab loggan i ICM3?

    Observera att man _kan_ läsa detta med rätt verktyg, ja, men i detta fall är det ett terminalkommando i ICM!

    Jag tror jag bryter ut och gör en ny tråd av det här...

  2. #22
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458

    Re: Byta ut saab loggan i ICM3?

    Citat Ursprungligen postat av henrikg
    Jag har en helt ny ICM3 till My04 för högerstyrd. Kanske skulle kolla om den går att bygga om till LHD och experimentera med :-)
    Vad skiljer den högerstyrda från vänsterstyrda? Är det en helt spegelvänd front på den? Ja, det måste det väl vara antar jag, annars hamnar kontrollerna väldigt konstigt...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #23
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622

    Re: Byta ut saab loggan i ICM3?

    Citat Ursprungligen postat av Vfr
    Citat Ursprungligen postat av henrikg
    Jag har en helt ny ICM3 till My04 för högerstyrd. Kanske skulle kolla om den går att bygga om till LHD och experimentera med :-)
    Vad skiljer den högerstyrda från vänsterstyrda? Är det en helt spegelvänd front på den? Ja, det måste det väl vara antar jag, annars hamnar kontrollerna väldigt konstigt...
    Nej, det är faktiskt bara faceplate:n som skiljer i hörnen eftersom rundningen är på vänstra sidan istället för högra. Alla knappar sitter på samma ställe. *end of offtopic*

    //Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  4. #24
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622

    Re: Byta ut saab loggan i ICM3?

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Observera att man _kan_ läsa detta med rätt verktyg, ja, men i detta fall är det ett terminalkommando i ICM!
    Japp, helt klart kul detta :-) vad använder du för verktyg för att kommunicera med den? Bara en vanlig serieportskabel och terminalprogram? Har kört en del sådant mot linux, men var ett tag sen nu. Numera är det CAN för hela slanten för mig ;-)

    Startup bilden ligger lagrad som en fil i filsystemet? Vad kör QNX med för filsystem förresten?

    Följer denna tråd med intresse!

    //Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  5. #25
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458

    Re: ICM3 - hackingtråden

    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  6. #26
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: ICM3 - hackingtråden

    Hm, jag glömde kolla vad det var för filsystem, får göra det imorrn.

    Jag använder terminalprogram, typ Putty för att tala med icmen.
    Det finns 2 kort inuti icmen. På det understa sitter SH-4an. På samma kort finns stift som gör att det ser ut som ett pci-kort, alltså som man skulle kunna ta hela kortet och prega ner i en pci-plats (antagligen har man en speciell plats man trycker ner kortet i när programmerar det för första gången).
    "Pinne" 12 från höger, på samma sida som SH-4an sitter på är TX och samma "pinne" på undersidan är RX.
    Dock är det 5V TTL-nivå på signalerna så man får ha en sån här:
    http://www.electrokit.com/ftdikabel-usb-ttl-5v.47364
    Terminalen ställer man sen på 115200,8,N,1 och sen är det bara att hacka loss!

  7. #27
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 687

    Re: ICM3 - hackingtråden

    Skoj att se att infon var användbar!
    Jag minns inte riktigt vilket kommando det var för att stoppa debugutskriften, men det var ganska enkelt vill jag minnas.

    Tänk bara på att alla ändringar ni gör skrivs direkt till flash! (jag har själv en ganska dyr dörrstopp här hemma ) Dom nya enheterna har BGA-kapslade flash.

    Jag labbade först på en gammal gammal enhet med TSOP-flash, kan säga att jag lödde nog av och på dom ett tiotal ggr (alla 4 varje gång) när jag gjorde lite väl vågade tester.
    Sen latade jag mig och bytte ut GUI-applikationen på min riktiga enhet i bilen och förvandlade den till en tegelsten. ( glömde chmodda filen efter jag skickat över den)

    Nätverk användes nog under utvecklingsfasen och då sattes troligen OCP-kortet (Onboard Computer Platform) i ett bakplan med resterande HW eller så användes speciella utvecklingskort. VIP = Vehicle Intergrated Platform alltså "SID" kortet ( det som har fiberanslutningen)
    Man lär så länge man lever.

  8. #28
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 687

    Re: Byta ut saab loggan i ICM3?

    Citat Ursprungligen postat av henrikg
    Startup bilden ligger lagrad som en fil i filsystemet? Vad kör QNX med för filsystem förresten?

    Följer denna tråd med intresse!

    //Henrik
    Jag har för mig att startbilden ligger i bootloadern.
    Resterande grafik ligger i enhetens flash och går att komma åt via console.
    Man lär så länge man lever.

  9. #29
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: ICM3 - hackingtråden

    Hur fan är man konstruerad som människa om man kan löda av ytmonterade kretsar???

    Jotack, jag märkte att allt man ändrade, ändrades för gott. Tyvärr är det ju bara en viss de, av filsystemet som det finns "inbyggd" backup på (/home).

  10. #30
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: ICM3 - hackingtråden

    Förresten, listade du någonsin ut hur programmen kommunicerar med skärmen? Det verkar vara via I2C.

  11. #31
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622

    Re: ICM3 - hackingtråden

    Fungerar ICM3 fristående på ett skrivbord med bara 12V och GND? dvs det går starta skärmen osv, eller måste man simulera bilen? Borde funka i "radio läge" 1 timme.

    //Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  12. #32
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622

    Re: Byta ut saab loggan i ICM3?

    Citat Ursprungligen postat av Hedis
    Citat Ursprungligen postat av henrikg
    Startup bilden ligger lagrad som en fil i filsystemet? Vad kör QNX med för filsystem förresten?

    Följer denna tråd med intresse!

    //Henrik
    Jag har för mig att startbilden ligger i bootloadern.
    Resterande grafik ligger i enhetens flash och går att komma åt via console.
    Ok! Låter rimligt. Får skaffa kabeln som bollman länkade till och prova. Minns att jag har en MY06 ICM3 också med tveksam funktion, tror jag börjar där.

    //Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  13. #33
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    624

    Re: ICM3 - hackingtråden

    Ett mycket vanligt sätt att göra embeddedutveckling är ju att använda en bootloader som fixar TFTP. Sedan låter man den tanka ner kärnan över TFTP och när kärnan bootar så laddar den sedan root-filsystemet över NFS. Otroligt smidigt faktiskt.
    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

  14. #34
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    135
    Medlem#
    11119
    Nu måste jag ta och väcka lite liv i den här tråden igen, mest för att se om någon har kommit fram till något mer? För jag har nämligen kommit över en ICM3 till min bil och satt in, men vill försöka plocka ur lite mer funktioner. Funderar på att antingen fixa med någon extra videoingång så man kan koppla in något som kan lira lite nyare mjukvara. Alternativt då försöka byta ut mjukvaran i ICM3:an mot något modernare.

  15. #35
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Uj, tja, det avstannade detta. Just nu måste jag nog använda den extra ICM3 jag köpte till att byta den i min bil då den verkar ha något internt fel. Jag kommer då att använda den istället som testbädd. Det hela stannade nog mest för att jag inte lyckades komma på hur man fick loggningen att sluta komma ut på skärmen och att jag inte kom på något smart sätt att tanka upp filer, fast det är nog mest för att jag är lite lagom korkad när det kommer till sånt här.
    Borde man inte kunna komma i kontakt med de som gjorde systemet en gång i tiden? Någon här måste ju känna någon som jobbade med ICM3? Numera måste det ju vara helt ok att tala om dess interna funktioner, för detta om något måste ju vara preskriberat
    Det som hade varit äckligt fint hade ju varit om någon hade listat ut ett sätt att byta programvaran till att acceptera andra kartformat än SDAL, men jag antar att det är lite väl mycket att be om

  16. #36
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    135
    Medlem#
    11119
    Jag kan ju erkänna att jag inte pysslat speciellt mycket med just den här typen av programmering, för som jag fattat det så kommer eventuella feländringar bli permanenta och förstöra ICM:en? För vanligtvis brukar det vara så att jag testar mig fram, och bara ser till att återställa till original när något går snett. Men jag är bra sugen på att skaffa mig en kabel för att kunna koppla in mig via terminal och testa lite, jag hjälper ju mer än gärna till att försöka komma fram till hur man kan få ut mer funktioner ur den här gamla uppfinningen

  17. #37
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    135
    Medlem#
    11119
    Bollman, är det stiften längst upp till höger i bilden du menar att man ska koppla in sig på? Och från vilket håll ska jag börja räkna om man kollar på bilden?
    Och hur är det nu, är jag helrökt om jag skriver något fel till den? Eller går det att rädda den om jag har gjort en backup på alla filer innan jag börjar laborera?

  18. #38
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Du får ta loss kortet. CPUn sitter på andra sidan. Sen räknar du 12 pinnar från höger. Så skrev jag iaf
    Det är inte lätt att ta backup på filsystemet då man först måste lyckas få in något program att föra över med. Har för mig jag såg att det fanns PPP, så möjligen skulle man kunna göra något med det så man fick nät mot den istället.

  19. #39
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    135
    Medlem#
    11119
    Jo från höger såg jag, det var mera det att jag är osäker på hur du hade kortet vridet när du sa höger. Men jag antar att jag ska räkna från den kanten där stiften "går hela vägen ut"?
    Men ang. backup eller liknande, det skulle gå att få liv i en död (fel-flashad) ICM3 om man har en kopia av vad som ligger på systemet original? Tänkte att det kanske inte är helt omöjligt att luska tag i

  20. #40
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Vänd kortet så CPU är uppåt. Titta på kontakten, räkna från höger. Skall se om jag kan fixa bild nästa vecka.
    Tänk också på att du behöver konverterare till 5V TTL för att kunna snacka med den.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •