Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Opålitlig Saab 9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Nybro
    Inlägg
    6

    Opålitlig Saab 9-5

    Hej Hej,

    Jag har en fantastisk bil, en Saab 9-5 2,3t, vector, -01 som har gått 26.000 mil.
    Senaste månaderna gar den dock haft lite hyss för sig, den är lute opålitlig vid start.
    Oftast startar den som vanligt och går hur bra som helst, men ibland tänder den likdom inte.
    Allt går igång, men det saknas den där lilla sista kicken för att motorn skall hoppa igång.
    Först trodde jag det var batteriet men när bilen inte startade efter en hel natt på laddning så insåg jag att det va något annat.

    Jag hittar inget klart samband mellan gångerna den inte startar, det är varma dagar, fuktiga dagar, när den stått still flera dagar i sträck, när man kört flera mil och skall srarta bilen efter en kortare pause.

    Enda sättet att få igång bilen är att antingen låta den vara en stund (15-30min)(kan vara ren tur att den startar då).
    Eller att försöka starta bilen gång på gång tills den startar, kan ta 7-20 startförsök.

    Jag har haft bilen i 4 år och det enda jag behövt göra på bilen är byta handbroms vajer och klossar, så jag är inte van att mixtra eller fixa med bilen, men nin gissning är att det är något med täbdstift eller tändkasseten, kan någon bekräfta denna misstanke innan jag ge mig på något?

    (Ska väl tillägga att senaste 4-5 månaderna har bilen inte gått så långa sträckor, 3-4mil åt gången om det kan påverka också).

    Tack på förhand.
    9-5, 2,3t årsmodell 2002

  2. #2
    Sugmotor F_karlssons avatar
    Reg.datum
    jan 2013
    Ort
    Mullsjö
    Inlägg
    40
    Medlem#
    9061

    Re: Opålitlig Saab 9-5

    Hej,

    Går bränslepumpen när du vrider på tändningen? Gör den det så skulle jag i ditt läge börja med att byta vevaxelgivaren och se om det blir bättre, den kan vara boven i detta drama, sen är det väl bara att gå vidare om det inte hjälper med att byta tändstift, kolla med en annan tändkasset.
    9-5 2.3t BioPower Anniversary Edition -07 (Steg 1)
    9-3 Turbo X -08 (Steg 3)
    9000 -97 (steg2+) *såld* 900 T8 -83 R.I.P *saknad*

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604

    Re: Opålitlig Saab 9-5

    Som skrivet så är vevaxelgivare och tändkassett bra kandidater. Säkert nån av dem som bråkar.
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2012
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    69

    Re: Opålitlig Saab 9-5

    Hej.

    Är inte din motorlampa tänd?
    Felen du beskriver borde ge en felkod.

    Har själv haft strul med en Aero årsm 2000 precis.
    Se andra trådar här på forumet.

    Ojämn gång ibland, ibland ej startat osv men lysande motorlampa.
    Provat bytta tändkasset och vevaxelgivare som är det första.
    Hjälpte ej, bytte även till annat beg spjlällhus, hjälpte ej.

    Fick till sist byta styrboxen som var boven i mitt fall, på årsmodeller äldre än 2002 finns det styrboxar som skulle bytts på garanti men inte gjorts och med åren blir dessa ett problem.
    Saab 9 - 5 2,0 t Arc 2002 Fruns bil
    Saab 9 - 5 Aero 2000 Dotterns bil
    Saab 9 - 5 2,3t 2001 40 000 milarn.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Nybro
    Inlägg
    6

    Re: Opålitlig Saab 9-5

    Hej,

    Tack för tipsen, jag har inte hunnit testa att byta vevaxelgivaren ännu men skall göra det nu när det blir några lediga dagar.

    JörgenT: nej ingen motorlampa tänds eller lyser. Vilket är bra antar jag, man vill ju komma undan så lindrigt och billigt som möjligt och det lät jobbigt att hålla på och byta allt du fick byta.
    Borde det inte stå i serviceboken om de bytt styrboxen?
    9-5, 2,3t årsmodell 2002

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •